نیوز سیتی!
09 آبان 1402 - 10:11

اجرای یک هزار و 634 کیلومتر فیبرنوری روستایی در خراسان‌شمالی

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌شمالی گفت: قریب به یک هزار و ۶۳۴ کیلومتر فیبرنوری روستایی در سطح استان در حال اجرا است که بیش از ۴۹۰ کیلومتر آن اجرایی شده و با بهره‌برداری از این مسیرهای اجرا شده، ارتباطات پایدار ۸۹ روستای خراسان‌شمالی تامین خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، صبح امروز سیدعلی مرتضوی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهارکرد: طرح ملی توسعه شبکه دسترسی ارتباطات پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری تا منازل و کسب‌وکارها در حال حاضر در اولویت طرح‌های استانی در سراسر کشور قرار دارد و در خراسان‌شمالی بنا به ابلاغ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اپراتور توسعه‌دهنده پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها در کلیه شهرهای استان معرفی شده است و تلاش می‌شود تا تمامی شهرهای استان تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرند.

وی پیرامون آخرین وضعیت پروژه فیبرنوری روستایی در خراسان‌شمالی گفت: قریب به یک هزار و ۶۳۴ کیلومتر فیبرنوری روستایی در سطح این استان از محل خدمات اجباری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (USO ) در حال اجرا می‌باشد که بیش از ۴۹۰ کیلومتر آن اجرایی شده است که با بهره‌برداری از این مسیرهای اجرا شده، ارتباطات پایدار ۸۹ روستای استان تامین خواهد شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌شمالی افزود: فاز اول پروژه فیبرنوری روستایی (تار) به طول ۴۹۳ کیلومتر در مناطق محروم و فاقد زیرساخت، کمتر توسعه یافته و مرزی این استان با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی در حال اجراست.

مرتضوی بیان داشت: در جهت تکمیل و اصلاح مسیرهای فیبرنوری روستایی، فاز دوم این پروژه به طول یک هزار و ۱۴۱ کیلومتر مصوب شد که در اولویت اول ۲۴۸ کیلومتر ابلاغ و حدود ۱۰۰ کیلومتر از این ابلاغ اجرا شده است.

وی خاطر نشان کرد: با تکمیل این دو فاز تعداد ۲۷۳ سایت و مرکز مخابراتی روستایی از خدمات فیبرنوری بهره‌مند خواهند شد و ضمن ایجاد بستر ارتباطی اتصال ۳۸۳ روستا به شبکه ملی اطلاعات از طریق فیبرنوری منجر به تکمیل رینگ ارتباطی استان و تامین ارتباطات پایدار در مواقع بحرانی از طریق مسیرهای پشتیبان فیبرنوری خواهد شد.

این مقام مسئول افزایش پهنای باند ارتباطی، ایجاد بستر خدمات‌رسانی تلفن ثابت، ارائه بهتر خدمات الکترونیک دولت و ایجاد اتوبان خدمات ارتباطی در روستاها را از اهداف اجرای پروژه فیبر نوری روستایی عنوان کرد.

پایان پیام/س

منبع: فارس
شناسه خبر: 1556144

مهمترین اخبار ایران و جهان: