نیوز سیتی!
04 دی 1402 - 12:50

سند راهبردی تجارت ایران با عراق در آستانه تدوین

مدیرکل دفتر حوزه غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران گفت: سند راهبرد تجارت ایران و عراق در وزارت خارجه در حال تدوین است که با تکمیل آن نقشه راه ایران و عراق به طور کامل مشخص می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس عبدالامیر ربیهاوی امروز در سومین جلسه شورای سیاست‌گذاری همکاری‌های ایران و عراق گفت: صادرات ایران به عراق در ۸ ماهه اول سال جاری به لحاظ ارزشی  ۳۰ درصد رشد داشته است.

مدیر‌کل حوزه غرب آسیا سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: در ۸ ماهه سال جاری ارزش صادرات ایران به عراق 6.2 میلیارد دلار بوده که یک میلیارد و۳۰۰ میلیون دلار آن صادرات گاز بوده است.

وی بیان داشت: رشد صادرات ما به عراق به همراه صادرات در ۸ ماهه ۳۰ درصد بوده و بدون در نظر گرفتن گاز ۱۰ درصد بوده است.

ربیهاوی با بیان اینکه امیدواریم رشد صادرات ایران به عراق تا پایان سال نیز ادامه یابد گفت: امیدواریم در سال جاری مانند سال ۱۴۰۱ رکورد صادرات ما به عراق شکسته شود زیرا در سال گذشته با صادرات بیش از ۱۰ میلیارد دلار به عراق رکورد صادرات ۲۰ ساله ما به عراق شکسته شد.

رایزن بازرگانی سابق ایران در عراق بیان داشت: بعد از تاکیدات بخش دولتی و خصوصی مبنی بر لزوم سرمایه گذاری مشترک در عراق، در ۸ ماهه ابتدای سال جاری شرکت‌های بزرگی در عراق حضور یافتند و توافقاتی نیز با شرکت‌های عراق برای تولید مشترک انجام شده است.

مدیرکل دفتر حوزه غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به ممنوعیت‌های ارزی که بانک مرکزی عراق برای مبادلات تجاری با ایران ایجاد کرده است اظهار داشت: این سیاست‌های ارزی از سوی عراق برای ۵ کشور از جمله ایران اعمال شده است  لذا تجار عراقی در معاملات تجاری با این کشورها نمی‌توانند از ارز به نرمی رسمی استفاده کنند و نباید از ارز به قیمت بازار آزاد استفاده کند که این موضوع قدرت رقابت در بازار عراق را در مقابل رقبا از ما می‌گیرد.

وی افزود: البته برای حل این مسأله اقداماتی صورت گرفته و حتی در سفر اخیر وزیر صمت کشورمان به عراق دیدارهایی با نخست وزیر، وزیر تجارت، رییس اتاق بازرگانی بغداد انجام شد تا این مشکل مرتفع شود. اما به هرحال از آنجا که این محدودیت‌ها ناشی از تصمیمات بانک فدرال رزرو آمریکا برای عراقی‌ها است آنها نمی‌توانند از این موضوع سرباز بزنند و با ایرانی‌ها کار کنند و مشکلاتی برای آنها بوجود خواهد آمد.

مدیرکل دفتر حوزه غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: حتی چند بانک خصوصی عراقی به علت برقراری تعاملات با کشورها، تحریم شده اند و جلوی تعاملات ارزی آنها گرفته شده است.

وی گفت: به نظر می‌رسد راهکار حل این مسأله رایزنی بخش خصوصی عراق با دولت عراق باشد.

مدیرکل دفتر حوزه غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: بخش خصوصی عراق بخش قدرتمندی است و اگر منافع تجاری آنها با این محدودیت‌ها به خطر بیفتد می‌توانند با رایزنی بخشی از این مسایل را حل کنند اما جلسات ما به بخش دولتی عراق در این زمینه چندان نتیجه‌بخش نخواهد بود، ضمن اینکه باید به این موضوع توجه کرد که اگر تجارت عراقی جایگزین ما را در کالاهای مورد نیازشان پیدا کنند، حتما به سمت تامین کالا از آن کشورها گرایش می‌یابند.

وی افزود: با توجه به حضور رقبا از جمله عربستان و ترکیه در بازار عراق و مشکلات ذکر شده اگر به فکر حل آن نباشیم تجارت با عراق برای ما در سال آینده میلادی سخت می‌شود.

ربیهاوی با اشاره به تدوین سند راهبرد تجارت ایران با عراق در وزارت خارجه گفت: این راهبرد تجاری با چین تدوین شده است و اکنون این سند در مورد عراق در حال تدوین است و نظراتی از ما خواسته‌اند.

مدیرکل دفتر حوزه غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: با تدوین این سند نقشه راه ایران و عراق به کامل ترسیم می‌شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1615344

مهمترین اخبار ایران و جهان: