نیوز سیتی!
06 آذر 1402 - 09:53

اثرات «تولیدات بار اول» در ارزآوری پرحجم و خنثی‌سازی تحریم‌ها‌

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: تولیدات بار اول تا حد زیادی نیاز صنایع را برطرف می‌کند و این به معنای خنثی‌سازی تحریم‌هاست همچنین ارزآوری بالایی دار‌د، این محصولات ما را از واردات کالاهای مشابه بی‌نیاز می‌کند و از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس تولیدات بار اول مزیت‌های فراوانی برای کشور دارد، مهم ترین مزیتش این است که کاهش هزینه‌های تولید را رقم می‌زند و در شرایط تحریمی می‌تواند به خنثی سازی تحریم‌ها و رفع نیازهای داخلی کشور کمک کند.

یکی از مهم‌ترین معضلات بخش صنعتی کشور، وابستگی به واردات تجهیزات گلوگاهی و در نتیجه تحریم شدن صنایع کشور در زمینه تجهیزات و فرآیندهای استراتژیک است که هزینه تولید و بازدهی تولید را تحت شعاع قرار داده است، برای حل این مشکل، طرح تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و قانون ترک تشریفات مناقصه به اجرا گذاشته شد، از این طریق توانستیم بستری برای فعالیت دانش بنیان‌ها به وجود بیاوریم و حتی الامکان نیاز خود را به تجهیزات راهبردی با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و دانش بنیانی رفع کنیم.

بومی‌سازی تجهیزات و فرآیندهای استراتژیک و راهبردی صنایع ذیل سازوکار تولید بار اول با عقد بیش از 92 قرارداد نهایی تاکنون بیش از 68 هزار میلیارد تومان (معادل 1.36 میلیارد دلار) صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه داشته است، این سازوکار مهم و کلیدی تولید بار اول نقش به سزایی در خنثی سای تحریم‌های صنعتی علیه کشور ایفا کرده است.

‌محمدحسن دیده‌ور، عضو اتاق بازرگانی ایران ‌با اشاره به این موضوع که طرح تولید بار اول و حمایت از دانش بنیان‌ها بسیار مثبت است و کمک زیادی به صنعت کشور کرده است، می‌گوید: برخی سوءاستفاده‌ها از این طرح شده است و افراد سودجو به دنبال استفاده از مزایای دانش‌بنیانی برای خودشان هستند. اما به طور کلی، طرح تولید بار اول به نفع کشور است و زمینه را برای شکوفایی استعداد جوانان فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: اگر با وجود برخی سوءاستفاده‌ها بخواهیم منافع طرح تولید بار اول را بسنجیم، باید بگوییم که سودش بیشتر از ضررش است و توانسته کمک‌های زیادی به لحاظ صنعتی به کشور بکند.

عضو اتاق بازرگانی ایران افزود: دستاورد ‌شرکت‌های دانش‌بنیان‌ برای کشور مفید است و توانسته‌اند با تولید اقلام راهبردی و مورد نیاز در صنایع مختلف گرهی از مشکلات کشور باز کنند.

دیده ور گفت: تولیدات بار اول‌ ارزآوری بالایی دار‌د، این محصولات ما را از واردات کالاهای مشابه بی‌نیاز می‌کند و به این ترتیب از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

وی با اشاره به تأثیر تولید بار اولِ اقلام راهبردی بر خنثی‌سازی تحریم‌ها اضافه کرد: تولیدات بار اول توانسته‌اند تا حد زیادی نیاز صنایع را برطرف کنند و این به معنای خنثی‌سازی تحریم‌هاست، دور آخر تحریم‌ها علیه اقلام راهبردی صنعتی کشور بود، در حوزه‌ پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها تولیدات بار اول بسیار کمک کننده بوده‌اند.

عضو اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: برخی دستاوردهای دانش‌بنیانی در کشور بسیار پیشرفته هستند. به طور مثال، در نیروگاه رودشور سیستمی ابداع شده است که شاید در کشورهای اروپایی هم به ندرت بتوانیم مشابهش را پیدا کنیم، این طور دستاوردها تأثیر زیادی در پیشرفت اقتصاد کشور دارد و قطعاً به خنثی‌سازی تحریم‌ها کمک می‌کند.

دیده‌ور گفت: استفاده از تولیدات بار اول به ویژه در صنعت نفت و گاز بسیار کمک کننده بوده است و استفاده‌ زیادی از تولیدات بار اول اقلام راهبردی داشته‌ایم، طرح تولید بار اول یک بازی برد-برد است، از یک طرف، از دانش‌بنیان‌ها حمایت می‌کنیم و این شرکت‌ها رشد می‌کنند در طرف مقابل، کمک بزرگی به دولت می‌شود و نیازهای صنایع را رفع می‌کنیم.

عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: اگر کمک دانش بنیان‌ها نبود و صرفه جویی از محل تولیدات بار اول نداشتیم، چه بسا برای مواد غذایی هم با کمبود ارز مواجه می‌شدیم‌ زیرا واردات اقلام راهبردی در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها ارزبری بالایی دارد، تولید بسیاری از محصولات برای بار اول در کشور، تا حد زیادی جلوی خروج ارز را از کشور گرفته است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1585800

مهمترین اخبار ایران و جهان: