نیوز سیتی!
08 آذر 1402 - 16:59

اردوغان: امیدوارم سفر به یونان شروع فصل جدید روابط دو کشور باشد

رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه ابرازامیدواری کرد که سفر به یونان منجر به رفع اختلافات و شروع روابط جدید با این کشور همسایه باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، تنها چند روز پیش از سفر رسمی خود به «آتن»، تمایل خود را برای تقویت روابط نزدیک‌تر بین یونان و ترکیه ابراز کرد.

به نوشته روزنامه «کاثیمرینی» اردوغان روز چهارشنبه در نشست درون حزبی ابراز امیدواری کرد این سفر سرآغاز فصل جدید روابط دو کشورباشد.

اردوغان گفت: «ما دیپلماسی را یک بازی حاصل جمع صفر نمی‌دانیم. برای ما، دیپلماسی فرصت مهمی برای دیدار بر مبنای منطقی است.»

بر اساس این گزارش، ترکیه و یونان بر سر مرزهای دریایی در اژه و مدیترانه شرقی باهم اختلاف دارند. مشکل قبرس و دیگر مسائل منطقه‌ای به ویژه جنگ روسیه با اوکراین نیز در دستور کار آنها خواهد بود.  روابط  این دو کشور همسایه زمانی بهبود یافت که یونان یکی از اولین کشورهایی بود که نیروهای امدادی خود را برای  کمک به زلزله زدگان ترکیه به این کشور اعزام کرد.

رئیس جمهور ترکیه افزود:«طبیعی است که بین کشورها اختلاف وجود داشته باشد. نکته مهم این است که تمایل به حل و فصل اختلافات قبل از تبدیل شدن به گره داشته باشیم و ما این تمایل را داریم.»

یک مقام ارشد دولت یونان نیز بر مزایای روابط بهتر با ترکیه بدون نادیده گرفتن اختلافات اساسی تاکید کرده است.

«جورج گراپتریتیس» وزیر امور خارجه یونان گفت، مسیر‌های ارتباط سیاسی یونان و ترکیه در ماه‌های اخیر ایجاد شده و سطح درک متقابل را تقویت کرده است.

اردوغان ضمن اذعان به اینکه همیشه کسانی خواهند بود که به دنبال سوء استفاده از اختلافات هستند، گفت:«اما این واقعیت به این معنا نیست که ما به عنوان دو کشور همسایه، نمی‌توانیم زمینه مشترکی پیدا کنیم که از یک دریا، یک آب و هوا و یک جغرافیای مشترک برخوردار باشیم.»

 پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1588744

مهمترین اخبار ایران و جهان: