نیوز سیتی!
20 مهر 1402 - 02:44

رایزنی تلفنی امیرعبداللهیان و همتای اماراتی درباره فلسطین

وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با همتای اماراتی ضمن تأکید بر ضرورت حمایت کشورهای اسلامی و‌ عربی از مردم فلسطین، جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و تشدید محاصره انسانی غزه را شدیدا محکوم کرد.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌هایش در پی تحولات اخیر در فلسطین اشغالی، شامگاه چهارشنبه ۱۹ مهر ماه در تماس تلفنی با «عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر امور خارجه امارات  عربی متحده درباره آخرین تحولات فلسطین و جنایات جنگی اشغالگران صهیونیست علیه مردم فلسطین در غزه گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه ایران در این تماس تلفنی با محکومیت شدید جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و تشدید محاصره انسانی غزه، بر ضرورت حمایت کشورهای اسلامی و‌ عربی از مردم فلسطین تأکید کرد. 

به گزارش فارس، رژیم صهیونیستی پس از عملیات طوفان الاقصی توسط حماس و گروه‌های مقاومت که تلفات زیادی را به همراه داشت، اقدام به حمله به غزه کرد. این رژیم همچنین از روز دوشنبه اقدام به قطع آب و برق غزه کرد و همچنین روز سه‌شنبه مرز «رفح» را کاملا بست و مانع از ورود کاروان امدادهای غذایی و بشردوستانه به غزه شده است.

در همین خصوص حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با همتای اماراتی تداوم و گسترش جنایات جنگی در غزه و محاصره و هدف قرار دادن اماکن مسکونی، بیمارستان‌ها و مدارس و قطع آب و برق را  مصداق مجازات دسته جمعی و جنایت سیستماتیک جنگی علیه بشریت خواند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد که تداوم این وضعیت شرایط را پیچیده‌تر خواهد کرد و طبعاً مسؤولیت عواقب و تبعات آن متوجه رژیم اشغالگر قدس است.

امیرعبداللهیان با اشاره به تعداد بالای شهدا و مجروحان فلسطینی ناشی از حملات کور صهیونیست‌ها به غزه، خواستار برگزاری نشست فوری وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی شد.

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان پیش از این درباره ضرورت برگزاری این نشست با برخی همتایان خود در کشورهای مسلمان گفت‌وگو کرده بود. وی همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با «حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی آمادگی ایران برای میزبانی این نشست را مطرح کرد و دفتر نمایندگی ایران در سازمان مذکور در جده هم در یادداشتی رسمی آمادگی ایران برای میزبانی نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی را اعلام کرد.   

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفته بود: انتظار داریم سازمان ملل برای ارسال آب و غذا و اقلام انسانی به غزه اقدامات فوری را بدون وقفه انجام دهد. وی همچنین در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل نسبت به وقوع فاجعه بزرگ انسانی در غزه هشدار داده بود.  

عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات عربی متحده نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، بر لزوم هم صدایی برای حمایت از مردم و غیرنظامیان در غزه تأکید کرد و افزود: لازم است سازمان ملل متحد و صلیب سرخ جهانی وظایف خود را در حمایت از مردم غزه و ایجاد گذرگاه‌های امن  برای خارج کردن مجروحان انجام دهند.

وی درباره برگزاری نشست وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی هم گفت که این موضوع را با کشورهای عربی مورد بررسی قرار خواهد داد.

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان پیش از این نیز در اظهاراتی عملیات طوفان الاقصی را یک تصمیم صد درصد مقاومتی خوانده و گفته بود: اینکه گفته شود دیگر کشورهایی در پشت آنها هستند، بله. ما به حمایت‌های معنوی، سیاسی و رسانه‌ای قوی خود از مقاومت ادامه می‌دهیم. اما امروز مقاومت خودش در درون غزه محاصره شده موشک، راکت و پهپاد تولید می‌کند.

ترئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ظرف روزهای اخیر نیز با وزرای خارجه ترکیه، عراق‌، قطر، عمان، روسیه، مجارستان، کویت، فیلیپین و همچنین جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، رئیس صلیب سرخ جهانی و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی تلفنی گفت‌وگو کرد. وی در تماس تلفنی با وزیر خارجه مصر آمادگی ایران را برای ارسال کمک‌های فوری پزشکی و انساندوستانه بویژه آب و غذا به غزه و با هماهنگی صلیب سرخ و سازمان ملل اعلام‌ کرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1535700

مهمترین اخبار ایران و جهان: