نیوز سیتی!
20 مهر 1402 - 15:54

جای خالی مستند کودک در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان

بانوی فیلم‌ساز با انتقاد از اینکه مستندسازان کودک در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان جایی ندارند گفت: باید بخش مستند کودک در این جشنواره گنجانده شود چراکه سوژه مرتبط با کودکان در سینمای مستند کودک فراوان است.

شهره سجادی، مدرس سینما و فیلم ساز حیطه مستند در گفتگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهارداشت: در سینمای مستند، سوژه در مورد کودکان زیاد است، یکی از رویکردهای بارز سینمای مستند مشکلات کودکان و نوجوانان است و به اصطلاح سینمای مستند اجتماعی شاخه بسیار بزرگی از سینمای حقیقت است.

وی گفت: با توجه به اینکه درصد زیادی از مشکلات اجتماعی به کودکان ارتباط پیدا می‌کند و سینمای مستند نیز به مسائل اجتماعی دقت نظر دارد باید این موضوع بیشتر مورد توجه هنرمندان و مسؤولان جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان قرار گیرد.

سجادی با اشاره به اینکه تعداد فیلم‌هایی مستندی که ساخته می‌شود زیاد است اظهار داشت: جشنواره سینمای مستند خیلی کم برگزار می‌شود و اصلی‌ترین آن فقط  جشنواره سینما حقیقت است و بجز آن اگر موردی باشد در حاشیه بقیه جشنواره‌هاست.

این مدرس دانشگاه افزود : بسیاری از فیلم‌ها در حوزه‌های متفاوت در جشنواره‌ها مطرح و هنرمندان آنها شناخته می‌شوند، ولی فیلم مستند بدون جشنواره است بنابراین سینمای مستند کودکان و نوجوانان هم باید جشنواره داشته باشد تا هنرمندان آن شناخته شوند.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم فیلم بلند بسازیم ۹۰درصد آن باید در تهران ساخته شود چون امکانات و شرایط در آنجا فراهم است، شرایط برای ساخت فیلم در همه جا فراهم نیست اما در سینمای مستند اینگونه نیست و در همه جا می‌توان مستند کودک ساخت.

سجادی با بیان اینکه سینمای مستند اکنون هنرمندانی دارد که نه در تهران رشد کرده اند و نه الان در تهران هستند خاطرنشان کرد: مستندسازی سوژه‌های متنوعی دارد ولی سوژه‌های آن در مرکزیت خاصی نیست و در مکان‌های مختلف و متفاوت می‌توان آن‌ها را یافت و ساخت و سینماگران مجبور به حضور در تهران نیستند، این یکی از  مزیت‌های سینمای مستند محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: احتمال اینکه شهرستان‌ها بتوانند سینماگران مستند خود را به جایگاه بالایی برسانند خیلی زیاد است چون در شهرهای خودشان می‌مانند و رشد می‌کنند و بالنده می‌شوند.

این فیلم‌ساز با انتقاد از اینکه اصفهان از مستندسازان بومی در جشنواره استفاده نمی‌کند  این پرسش را مطرح کرد: چرا بخشی به عنوان مستند کودک در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان وجود ندارد؟! چرا از مستندسازان نمی‌خواهند آثار خود را به جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان ارسال کنند؟! 

وی با تاکید بر اینکه مستندسازان ارتباطی با جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان ندارند چون جایگاهی در آن ندارند تصریح کرد: چرا برنامه‌ریزی نمی‌کنند تا در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان، بخش مستند هم دیده شود با تاکید بر اینکه کودک سوژه خوبی برای ساخت فیلم‌های مستند است.

سجادی گفت: اضافه کردن بخش مستند به جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان هزینه‌ای برای برگزار‌کنندگان ندارد چون نباید شاخه دیگری به آن  اضافه کنند، اما می‌تواند از لحاظ فرهنگی و از لحاظ حمایت از  مستندسازان و هم از لحاظ خود فیلم مستند سودمند باشد.

این فیلم‌ساز حوزه کودک با اظهار تعجب از نبود بخش مستند کودک در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان  با این‌همه سود و مزایا گفت: چرا ما بنیانگذار این دیدگاه جدید در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان نباشیم و بهتر است در سال‌های آینده سینمای مستند کودک هم به جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان  اضافه شود تا شاهد کشف استعدادهای جدید باشیم و بستر مناسب برای رشد فیلم‌سازان این عرصه را فراهم کنیم.

پایان پیام/۶۳۱۳۹/س

منبع: فارس
شناسه خبر: 1536200

مهمترین اخبار ایران و جهان: