نیوز سیتی!
16 آبان 1402 - 23:50

فرود جت‌های «اف-16» هلند در رومانی برای آموزش خلبانان اوکراین

رسانه‌ها روز سه شنبه از فرود جت‌های «اف-16» هلند به رومانی برای آموزش خلبانان اوکراین خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع رسانه‌ای روز سه شنبه گزارش کردند که اولین سری از جنگنده‌های «اف-16» هلند برای آموزش خلبانان اوکراینی  وارد رومانی شدند.

به گزارش وبگاه «رومانی اینسایدر» وزارت دفاع رومانی اعلام کرد که پنج فروند جنگنده اف-۱۶ نیروی هوایی روز سه‌شنبه در پایگاه هوایی «فتشی» فرود آمدند. این جنگنده‌ها  برای آموزش خلبانانی از اوکراین و کشورهای ناتو در مرکز آموزش اروپا  که قرار است به زودی در رومانی افتتاح شود، استفاده می‌شود. «کاجسا اولونگرن» وزیر دفاع هلند نیز این خبر را تایید کرده است.

در روزهای اخیر نیروی هوایی روسیه چند پیروزی برابر جنگنده اوکراینی چه در حال پرواز و چه در زمین به دست آورده‌اند. هفته پیش یک پهپاد کامیکازه روسی به نام «لانست» با موفقیت یک هواپیمای سوخو-۲۵ اوکراین را در فرودگاه هدف قرار داد. روسیه دفاع هوایی خود را نیز در مناطق «خرسون» و «دنیپروپتروفسک» نیز تقویت کرده است.

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه گفت که سامانه‌های پدافند هوایی روسیه می‌تواند تمام جنگنده‌های اف-۱۶ وعده داده شده غرب به اوکراین را در ۲۰ روز سرنگون کند. شویگو در نشستی در شهر «مسکو» پایتخت روسیه گفت که در ماه اکتبر در نبردهای هوایی در مجموع ۱۴۰۰ هدف هوایی از جمله ۳۷ هواپیمای اوکراینی و ۶ موشک «آتاکمز» سرنگون شده است.

وی گفت: «می‌خواهم تأکید کنم که ۳۷ هواپیما که توسط پدافند هوایی روسیه در ماه گذشته سرنگون شد، 2 برابر تعداد هواپیماهای اف-۱۶ است که به اوکراین تضمین شده است.»

تحلیلگران نظامی نیز  معتقدند هزینه بازآماد جنگنده‌های اف-16 اهدایی آمریکا به اوکراین بالاست و این جنگنده‌ها توانایی عبور از پدافند چند لایه روسیه را ندارند.

«تام کوپر» تحلیلگر نظامی اتریشی گفت، نگهداری از جنگنده‌های اف-۱۶ برای اوکراین هزینه گزافی دارد و نتیجه مناسب به همراه نخواهد داشت.وی گفت: «مشکل اف-۱۶، جنگنده چند منظوره نسل چهارم ساخت آمریکا این است که هزینه بازآماد این هواپیماها بسیار بالاست.»

کوپر ادامه داد: «شما یک جنگنده اف-۱۶ می‌گیرید، خدمه هوایی، خلبانان و کارکنان زمینی خود را به مدت ۴ تا ۶ ماه آموزش می‌دهید تا آنها را به کار گیرند، اما ۶ ماه بعد همه این جنگنده‌ها ازهم می‌پاشند، زیرا آنها ۴۰ سال پیش تولید شده و عمرشان به پایان رسیده است.»

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1565100

مهمترین اخبار ایران و جهان: