نیوز سیتی!
13 آذر 1402 - 11:05

سقط بیش از ۲۰۰ جنین در کردستان طی دو سال اخیر

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از سقط ۲۰۵ جنین بصورت قانونی طی سال گذشته و امسال در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، فرزام بیدارپور صبح امروز در جلسه قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اظهار کرد: ماده 55 و 56 قانون در بحث جوانی جمعیت در راستای مهار و کاهش سقط جنین باید انجام شود.

وی تصریح کرد: محتوای آموزشی مرتبط با این قانون در وزارت بهداشت تدوین شده و در مرحله نهایی است ولی تاکنون به استان‌ها ابلاغ نشده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان تمام موارد سقط جنین قانونی باید در یک سامانه بارگزاری شود، گفت: سال گذشته 108 مورد و  امسال هم تا پایان آبان ماه 97 مورد سقط قانونی جنین در استان به ثبت رسیده است.

بیدارپور اضافه کرد: با اجرای ماده 56 ممنوعیت سقط جنین عمدی، هر پزشک و یا مایی در این خصوص تخلف کند پروانه آنها و یا مرکز درمانی ابطال می‌شود.

وی افزود: بیرخانه سقط جنین در استان تشکیل می‌شود و مسوولیت صفر تا صد اقدامات در این حوزه به عهده آن خواهد بود که اکنون منتظر ابلاغ وزارته بهداشت هستیم.

بیدارپور با اعلام انجام اقدامات اولیه در راستای مقابله و پیشگیری از سقط جنین در استان، گفت: یک هزار نسخه پوستر حاوی هشدارهای سقط جنین طراحی و چاپ شده که در مطب پزشکان و ماماها توزیع خواهد شد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: راه‌اندازی مرکز نفس در چند استان آغاز شده و دانشگاه علوم پزشکی نیز امکانات لازم را تامین کرده و الان دفتر مرکزی در استان فعال است.

بیدارپور خاطرنشان کرد: امسال 2 مورد سقط جنین غیرقانونی در کردستان گزارش شده که پرونده آنها در کمیسیون ماده 11 در حال بررسی است.

وی یادآوری کرد: یک مورد آن در بلوک زایمان یکی از بیمارستان‌ها انجام شده بود که بلافاصله مسوول آن جابجا شد و با ماماها نیز برخورد لازم صورت گرفت.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس
شناسه خبر: 1593244

مهمترین اخبار ایران و جهان: