نیوز سیتی!
12 آذر 1402 - 13:39

تهدید خاک‌ در استان‌های شمالی توسط سوداگران

یک پژوهشگر حوزه آب و خاک با هشدار اینکه برداشت خاک‌های آلی و جنگلی توسط سوداگران گفت: وقتی به ضخامت خاک‌های جنگلی دقت می‌کنیم در می‌یابیم که خاک‌های جنگلی استان‌های شمالی کشور دارای ضخامت بسیار کم بوده و در مقابل عوامل آب و هوایی، ریزش باران و باد فرسایش‌پذیر بوده و سالانه حجم وسیعی از آن در حال نابودی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، ۱۲ آذر ماه، روز جهانی خاک فرصتی است تا در مورد این ماده گرانبها بیشتر تفکر کنیم به همین منظور مصاحبه‌ای با همایون خوشروان پژوهشگر حوزه آب و خاک ترتیب دادیم وی در زمینه اهمیت خاک با بیان اینکه خاک ماده‌ای دربردارنده عناصر شیمیایی مختلف است و خاستگاه انسان و تمامی جانداران کره زمین و مواد غذایی مورد‌ نیاز آنها است، اظهار کرد: خاک‌ها بسته به بافت و خواص فیزیکی و شیمیایی انواع مختلف دارند و تنوع آنها در محیط‌های مختلف سبب شده که محصولات کشاورزی مختلف تولید شود.

این پژوهشگر با بیان اینکه خاک‌ها امروزه در سطح وسیعی آلوده و فرسوده شده‌اند، اضافه کرد: مدیریت نشدن صحیح از خاک سبب نابودی گسترده آنها شده و امنیت غذایی جهان را دچار خطر کرده است.

خوشروان تصریح کرد: کشور ایران با آب و هوای گرم و خشک در بخش مرکزی و معتدل در ناحیه شمالی و گرم و مرطوب در جنوب در بردارنده خاک‌های مختلف است.

وی با اشاره به اینکه سواحل دریای خزر و جلگه‌های ساحلی مازندران، گیلان و گلستان دارای خاک‌هایی با درصد مواد آلی فراوان، ضخامت کم، و عناصر شیمیایی مختلف است، تصریح کرد: بیشتر آنها تحت تاثیر باران شسته شده و موجب فقر خاک‌های کشاورزی و باغ‌ها نسبت به برخی عناصر مهم نظیر آهن، منیزیوم، منگنز، کلسیم، پتاسیم و سایر شده است و ‌کشاورزان برای بهبود وضعیت خاک رو به سوی کودهای شیمیایی آورده که بسیار زیان‌بار است.

این پژوهشگر حوزه آب و خاک ادامه داد: علاوه بر اینکه خاک‌های جنگل هیرکانی تحت تاثیر سیلاب‌ها در سطح وسیعی شسته شده و با ورود به رودخانه‌ها به دریای خزر ریخته و از بین می‌روند.

خوشروان بیان کرد: وقتی به ضخامت خاک‌های جنگلی دقت می‌کنیم در می‌یابیم که خاک‌های جنگلی استان‌های شمالی کشور دارای ضخامت بسیار کم بوده و در مقابل عوامل آب و هوایی، ریزش باران و باد فرسایش‌پذیر بوده و سالانه حجم وسیعی از آن در حال نابودی است.

وی با هشدار اینکه برداشت این خاک‌ها توسط سوداگران سبب آسیب‌پذیری آنها شده است، تصریح کرد: در این میان خاک‌های تالابی که سرشار از مواد معدنی ، فسفر، نیتروژن و مواد آلی است، متاسفانه با برداشت غیر‌اصولی به یغما می‌رود.

خوشروان گفت: بنابراین در هزاره سوم میلادی مهم‌ترین رویکرد پیشرفت تمدن بشری حفاظت از منابع آب و خاک است و در این میان توجه به مدیریت حفاظت از خاک‌های استان‌های شمالی کشور که زاینده مواد غذایی است، بسیار اهمیت دارد.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1592288

مهمترین اخبار ایران و جهان: