نیوز سیتی!
12 آذر 1402 - 14:09

تغییر کاربری اراضی کشاورزی از مشکلات بزرگ کردستان است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یکی از مشکلات و چالش‌های استان را تغییر کاربری اراضی کشاورزی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، پیمان اسکندری پیش از ظهر امروز در مراسم روز جهانی خاک در تالار مولوی دانشگاه کردستان، با تاکید بر اهمیت منابع پایه‌ای و خاک در امنیت غذایی، اظهار کرد: هدف‌گذاری جمهوری اسلامی در ۱۴۳۰ برای ۱۲۰ میلیون نفر، تولید ۱۸۰ ملیون تن محصولات کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه در حال حاضر تولید محصولات کشاورزی ۱۲۵ میلیون تن است افزود: باید تولیدات بر اساس این منابع محدود صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در افزایش تولید باید به محیط زیست و منابع طبیعی توجه ویژه شود و آسیبی به آن وارد نکنیم، گفت: یکی از مشکلات و چالش‌های استان تغییر کاربری اراضی کشاورزی است و دستگاه‌های قضایی و جهاد کشاورزی به تنهایی نمی‌توانند آن را ساماندهی کنیم.

اسکندری با بیان اینکه زمین از کالای تولیدی خارج شده و به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده، گفت: ایجاد خانه باغ‌ها و افزایش، آفتی است که به جان کردستان افتاده و در این زمینه نسبت به سایر استان همجوار وضعیت بدتری داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه برای حفظ منابع آبی مطالبه‌گری شکل گرفت و عکس‌العمل خوبی به وجود آمد، گفت: حفاظت از خاک مظلوم‌تر واقع شده و حجم تغییر کاربری و سو استفاده از زمین‌ها، کشاورزی را به خطر انداخته است.

وی خاک را بستر تولید، سرچشمه حیات و در کاهش اثرات زیان بار تغییرات اقلیمی، اثرگذار دانست و به اقدامات حوزه خاک اشاره کرد و گفت: در ۲۶ هزار هکتار از اراضی مطالعات خاکشناسی انجام شده و ۱۰ هزار هکتار دیگر نیز در برنامه است.

اسکندری ادامه داد: تقویت مواد آلی خاک در سطح ۴۰ هزار هکتار و توسعه باغات در ۶ هزار هکتار اراضی شیب‌دار از دیگر اقدامات انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه اینکه  ۶۱ هزار هکتار از اراضی آبی استان کردستان مجهز به سامانه نوین آبیاری هستند، افزود: در طرح جهش تولید به حفظ خاک توجه ویژه شده و به دنبال یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی در قالب تعاونی‌های کشاورزی هستیم.

وی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد از اراضی استان رفع تداخل شده و در شهرستان‌های قروه و دهگلان حدود صددرصد انجام شده، گفت: برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای حفاظت از خاک داریم و از تمام نهاد و دانشگاه‌ها تقاضای کمک داریم.  

انتهای پیام ۲۲۳۰/۷۲

منبع: فارس
شناسه خبر: 1592344

مهمترین اخبار ایران و جهان: