قزوین - نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: معلمان باید چشمه فیض الهی را وسعت و توسعه دهند و نه تنها در کلاس بلکه در جغرافیای اسلام و جهان اثرگذار باشند.
به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله عبدالکریم عابدینی در همایش تقدیر از معلم و اساتید برتر آموزشی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) که ظهر سهشنبه در سالن جلسات دانشکده آینده پژوهی برگزار شد اظهار کرد: شهید مطهری مکاتب و شیوههای بسیاری را در اختیار ما قرار داده و به گردن ما حق دارد.
خبرنگار مهرالمللینماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: پاسداشت معلمی در یک هفته نمیگنجد و شما به عنوان پرچمداران و پیشکسوتان این عرصه لازم است معلمی را به تمام ابعاد جامعه گسترش دهید.
پرچمدارانوی افزود: معلمان باید چشمه فیض الهی را وسعت و توسعه دهند و نه تنها در کلاس بلکه در جغرافیای اسلام و جهان اثرگذار باشند.
امام جمعه قزوین با بیان اینکه رسالتی که خداوند به عهده معلمین گذاشته بسیار جدی است عنوان کرد: کمتر کسی وجود دارد که به صورت مستقیم و غیر مستقیم شاگرد شهید مطهری نباشد و به نحوی از مکتب ایشان در کتب و منبرها استفاده نکرده باشد.
وی با اشاره به اینکه وسعت شاگردان شهید مطهری گسترده است عنوان کرد: با توجه به اینکه اشخاصی نظیر شهید مطهری ما را به درجه معلمی رساندهاند ما نیز در قبال جامعه موظفیم.
آیت الله عابدینی مطرح کرد: شهید مطهری یک حکیم بود و حکمت دین را چشیده بود، اگر طلبه یا استادی مانند شهید مطهری دلداده حکمت باشد در دلها اثرگذار میشود و سرد و بی روح کار خود را انجام نمیدهد.
وی تاکید کرد: طبق روایت اصول کافی اگر مسئولیت ما به خواست خدا و برای رضای او باشد سه هدیه به انسان تعلق میگیرد که ارزش هریک از این هدیهها به عالم میارزد.
وی گفت: هدیه اول شرح صدر مسئولیت است و ذیل این مسئله روش، منش، گفتار، رفتار و تعامل با افراد نیز داده میشود.
این مسئول تاکید کرد: در قرآن میخوانیم که حضرت موسی از خداوند شرح صدر خواست و سپس از خداوند آسانی در کارها، گشایش گرهها و یک وزیر اهل اصول خواست که البته شرح صدر پیش از تقاضا پیامبر به او داده شده بود.
وی ادامه داد: دومین هدیه این است که قلب انسان از حکمت لبریز میشود و سومین هدیه نزول علوم الهی است که این علوم از درون انسان میجوشد و انسان در برابر هر سوالی درمانده نمیشود و پاسخی پیدا میکند.
این مسئول با بیان اینکه شهید مطهری هر سه هدیه را دریافت کرده بود عنوان کرد: حقیقتاً شهید مطهری یک عالم ربانی بود و جز رب چیزی را نمیدید و به کسی امید نداشت به گونهای که در عالم زندگی به هیچ احدی امیدوار نبود و از احدی واهمه نداشت که ما نیز باید در این مسیر قرار بگیریم.
وی مطرح کرد: امیرالمومنین در صحبتهایشان به کمیل میگویند که دلها همچون ظرف است و هر دلی گنجایش بیشتری داشته باشد با ارزشتر است و در این میان شرح صدر و علوم ربانی جزو ارزش ظرفها محسوب میشود.
جزواین مسئول گفت: ربانیت درجه بندی دارد و حضرت علی (ع) در درجه بالاتری از این ربانیت قرار گرفته است.
ربانیتع)ربانیتوی گفت: هرکس که ربانی نیست باید عطش ربانیت داشته باشد که در اینجا به اساتید توصیه میشود که عطش ربانیت داشته و این عطش را به دانشجویان خود نیز منتقل کنند که اگر چنین نکنند به جامعه و دین جفا کردهاند.
ربانیتربانیتنماینده ولی فقیه در استان ابراز کرد: اگر ربانیت و عطش ربانیت در ما وجود نداشته باشد هر نسیمی میتواند ما را از جای خود تکان دهد، قدرت اراده از انسان گرفته شده، انسان نمیتواند از نور علم خود استفاده کند و نمیتواند به جای محکم و موثق تکیه کند.
ربانیتربانیتتکانوی افزود: امیرالمومنین در خطبه ۸۷ عالمان ضد ربانی را اینگونه تشریح میکنند که این عالمان ادعا به عالم بودن میکنند اما عالم نیستند، در افکار و اندیشه از جهل و نادانی اقتباس میکنند، در راه و روش از گمراهان تبعیت میکنند، قرآن را با افکار خود تطبیق میدهند و خود را با قرآن همتراز میدانند، حق و باطل را براساس منافع خود میسنجند، گناهان بزرگ را در چشم مردم آسان میکنند، محورشان هواهای نفسانی است، ادعا به عدم ورود در شبهات دارند اما در متن شبهات قرار گرفتهاند و در بدعت شنا میکنند اما منکر این مسئله هستند که اگر اساتید نتوانند دانشجویان را به سوی ربانی هدایت کنند دانشجویان زیر نظر این افراد قرار میگیرند و امام علی (ع) این افراد را با چهرههای انسانی اما قلبهای حیوانی معرفی میکند.
براساسع)این مسئول در پایان با اشاره به اینکه امام علی (ع) باب هدایت است و شاگردان مکتب ایشان مانند امام، شهید مطهری و امثال سردار سلیمانی نیز در باب هدایت قرار گرفتند تاکید کرد: افرادی که ربانیت ندارند زنده نشدهاند بلکه مرده متحرک هستند به این معنا که روح آنها مرده و جسمشان حرکت میکند.
ع)ربانیت
شناسه خبر: 306500