نیوز سیتی!
29 آذر 1401 - 10:16

نظارت بر بازارشب یلدای کرمانشاه بیشترشود/ دورهمی‌هایی که گران است

کرمانشاه- شهروندان کرمانشاهی تنها یک روز مانده به شب چله از عدم نظارت و عدم ثبات قیمت ها در بازار اقلام مورد نیاز شب یلدا گلایه دارند و خواستار نظارت بیشتر بر نرخ‌ها هستند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- یحیی بیابادی: تنها یک روز به شب یلدا یا شب چله که یکی از آئین‌های کهن ایرانیان است باقی مانده است؛ یلدا طولانی‌ترین شب سال است که از دیرباز این شب با سرخی انار و شیرینی خرمالو جشن گرفته می‌شد.

با فروکش کردن موج‌های کرونایی کرمانشاهیان نیز همانند دیگر ایرانیان برنامه دورهمی های خانوادگی ریخته تا با دلی گرم از همدلی به استقبال فصل سر زمستان بروند.

به بازارها که سر بزنیم این روزها همه جوره بوی یلدا و جشن کهن می‌دهد اما وقتی پای صحبت فروشندگان می‌نشینی، درد دل حکایت دیگری دارد که شیرینی این آئین کهن را به کام خیلی‌ها تلخ می‌کند.

نظارت بر بازارشب یلدای کرمانشاه بیشترشود/ دورهمی‌هایی که گران است

بازار کرمانشاه نیز از این مساله مستثنی نیست و امسال بازار یلدایش رونق یلداهای پیشین را ندارد؛ یلداهایی که از ابتدای آذرماه بازارش شروع می‌شد امروز یک روز مانده به شب چله فروشندگانی که به امید بازار این ایام اجناس را خریداری کرده‌اند نگران از فروش نرفتن کالاها هستند.

شهروند کرمانشاهی در گفتگو با خبرنگار مهر در حاشیه بازار اصلی شهر کرمانشاه اظهار کرد: قیمت اجناس به ویژه اجناسی که در جشن یلدایی استفاده می‌شود ثابت نیست و مغازه به مغازه تفاوت دارد.

دورهمی یلدایی ۴ نفره با هزینه ۱.۵ میلیونی

وی همچنین با گلایه از افزایش قیمت‌های نامتعارف در ایام نزدیک به این شب، گفت: تا یک ماه پیش یک دورهمی ۴ نفره با اقلامی که در این شب مصرف می‌شود یک میلیون تومان هزینه داشت اما امروز با ۱.۵ میلیون هم نمی‌شود این شب را ۴ نفر دور هم جمع شوند.

این شهروند کرمانشاهی از افزایش قیمت آجیل گلایه داشت و گفت به دلیل گرانی این قلم را از سفره یلدایی حذف کرده‌ایم.

وی در ادامه از عدم ثبات قیمت میوه هم گلایه کرد و گفت: کنترل و نظارتی بر قیمت میوه نیست و متأسفانه میوه‌های این فصل این روزها به جای عرضه با قیمت متعارف با قیمت‌های نامتعارف عرضه می‌شود.

نظارت بر بازارشب یلدای کرمانشاه بیشترشود/ دورهمی‌هایی که گران است

در ادامه بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر به سراغ یکی از فروشندگان کالاهای مورد استفاده در آئین شب یلدا رفت.

این فروشنده اظهار کرد: امسال بر خلاف انتظار که احساس می‌کردیم با پایان کرونا رونق به بازار یلدایی بازگردد، اتفاق مثبتی در بازار رخ نداد و بعضاً وضعیت فروش کالاها از سال گذشته و ۲ سال پیش که در اوج بیماری کرونا بودیم بدتر است.

وی دلیل عدم استقبال از بازار را گرانی کالاها دانست و گفت: از هر نوع کالایی که در این شب استفاده می‌شود به وفور در بازار می‌توان تهیه کرد و هیچ‌گونه کمبودی در بازار نیست و این عدم استقبال تنها دلیلش گرانی اجناس است.

فروشنده کرمانشاهی خاطرنشان کرد: امیدواریم مسئولین در مدت باقی مانده فکری کنند تا رونق از بازار عید نوروز نرود و وضعیت کسب و کار تغییر کند.

قهرمان شاهی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: گشت‌های نظارتی تعزیرات حکومتی با هدف کنترل بازار شب یلدا از ۲۰ آذرماه فعال شده است و هرچه به این روز نزدیک تر شدیم نظارت گشت‌ها نیز تشدید شده است.

فعالیت ۲ شیفته گشت‌های مشترک بازرسی

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه تصریح کرد: اکیپ‌های گشت مشترک شامل نمایندگانی از دستگاه‌های نظارتی اتاق اصناف، جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی در ۲ شیفت صبح و عصر در استان کرمانشاه فعال بوده و با تخلفات به صورت آنی برخورد لازم انجام شده است.

علی چاله چاله رئیس جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر از نظارت ۳۱ گروه بازرسی بر بازار شب یلدای کرمانشاه خبر می‌دهد و می‌گوید: در این طرح مراکز تولید و توزیع اقلام بازار شب یلدا شامل میوه، آجیل، شیرینی توسط بازرسان مورد رصد و بررسی قرار می‌گیرد.

کمبودی در بازار شب یلدا نداریم

وی همچنین حرف فروشندگان را تأیید می‌کند و می‌افزاید: هیچ‌گونه کمبودی در تهیه و توزیع اقلام مورد نیاز مردم برای بازار شب یلدا در استان کرمانشاه وجود ندارد.

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از فعالیت ۳۱ گروه بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع اقلام مورد نیاز مردم در شب یلدا در استان کرمانشاه خبر داد و گفت: ۱۸ گروه در شهر کرمانشاه و ۱۳ گروه نیز در سایر شهرستان‌ها مشغول رصد هستند.

نظارت بر بازارشب یلدای کرمانشاه بیشترشود/ دورهمی‌هایی که گران است

اما افزایش قیمت‌ها در بازار صدای سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمانشاه را در آورد و وی در نشست ستاد تنظیم بازار استان کرمانشاه که روز یکشنبه ۲۷ آذر در استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: نظارت‌ها بر بازار برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاها و مواد غذایی در آستانه شب یلدا کافی نیست و باید افزایش پیدا کند.

نظارت بر بازار کافی نیست

وی افزود: از دستگاه‌های اجرایی ذیربط در تنظیم بازار استان کرمانشاه می‌خواهیم که نظارت‌ها و حضور خود را در بازار گسترش دهند.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه باید برای آسایش مردم نهایت تلاش خود را به کار بگیریم، تصریح کرد: معیار دستگاه نظارتی استان برای تمام کالاها سامانه ۱۲۴ است و از مردم استان هم می‌خواهیم که در این زمینه با دستگاه‌های نظارتی برای اعلام هر گونه گرانفروشی همکاری داشته باشند.

محمدی همچنین بر ایجاد و توسعه روستا بازار در استان کرمانشاه تاکید کرد و گفت: توسعه این مکان‌ها علاوه بر اینکه در تنظیم بازار مؤثر است در توزیع بهتر کالاها نیز تأثیر گذار خواهد بود.

اما دیگر مسأله‌ای که مسئولین اتاق اصناف کرمانشاه از آن گلایه داشتند عدم اعلام قیمت آجیل و خشکبار از طرف سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و ستاد تنظیم بازار بود که در جای خود لازم است مورد بررسی قرار گیرد که چرا مقدمات و تصمیمات لازم با توجه به نیاز به قیمت گذاری انجام نگرفته است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 921438

مهمترین اخبار ایران و جهان: