نیوز سیتی!
22 اسفند 1401 - 16:10

شهردار پایتخت کره جنوبی: باید به سلاح هسته‌ای دست یابیم

شهردار پایتخت کره جنوبی با بهانه قرار دادن جنگ اوکراین، گفت سئول برای مقابله با تهدید کره شمالی نیاز به دستیابی به سلاح هسته‌ای دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شهردار سئول گفت جنگ در اوکراین ثابت می‌کند که کره جنوبی برای مقابله با تهدید کره شمالیِ مجهز به سلاح هسته‌ای نیاز به دستیابی به سلاح هسته‌ای دارد. 

«اوه سه-هون» دوشنبه (۱۳ مارس) در مصاحبه با رویترز گفت: کره شمالی تقریباً در کوچک‌سازی و سبک‌سازی تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی موفق بوده و به دستکم ده‌ها کلاهک دست یافته است. 

وی افزود: در چنین شرایطی متقاعد کردن مردم با این منطق که باید از تولید تسلیحات هسته‌ای خودداری کنیم و به هدف خلع سلاح پایبند باشیم، دشوار است. 

شهردار سئول، پایتخت کره جنوبی که تقرییاً نیمی از جمعیت ۵۱ میلیونی این کشور را در خود جا داده، گفت درگیری روسیه و اوکراین او را متقاعد کرده که کره جنوبی باید به دنبال بازدارنده هسته‌ای باشد. 

وی گفت: «روسیه آزادانه حریم هوایی اوکراین را نقض می‌کند، بمب‌افکن‌ها را به پرواز درمی‌آورد و موشک‌ها را شلیک می‌کند...اما اوکراین تقریباً حمله‌ای به روسیه به دلیل فرودستی روانی در مقابل یک کشور هسته‌ای، انجام نمی‌دهد. 

به گفته وی، کره جنوبی باید برای دستیابی به سلاح هسته‌ای بدون توجه به واکنش‌ها و تحریم‌های احتمالی بین‌المللی، به سمت دستیابی به سلاح پیش برود. وی افزود: ممکن است برخی مقاومت‌های اولیه از سوی جامعه بین‌المللی وجود داشته باشد اما معتقدم در نهایت حمایت بیشتری کسب خواهد کرد. 

گرچه او یکی از بلندپایه‌ترین مقامات حزب محافظه‌کار «قدرت مردم» یون سوک یول رئیس‌جمهور کره جنوبی است که از هسته‌ای شدن کره جنوبی حمایت کرده، نظرسنجی‌ها نشان داده بسیاری در این کشور همین نظر را دارند. نظرسنجی اوایل مارس نشان داد ۷۰ درصد مردم کره جنوبی از تولید سلاح‌های هسته‌ای حمایت می‌کنند. 

اظهارات شهردار سئول در روزی بیان شده که کره جنوبی به‌رغم هشدارهای متعدد همسایه شمالی به همراه آمریکا، مانورهای بزرگ ۱۱ روزه با عنوان «سپر آزادی ۲۳» را آغاز کردند. همزمان کره شمالی، دو موشک کروز استراتژیک را از یک زیردریایی به صورت آزمایشی پرتاب کرد. 

از طرف دیگر، شماری از شهروندان کره جنوبی یکشنبه نزدیک دفتر ریاست‌جمهوری این کشور در شهر سئول پایتخت کره جنوبی تظاهرات ضد آمریکایی برپا کردند.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1090838

مهمترین اخبار ایران و جهان: