نیوز سیتی!
30 بهمن 1401 - 08:25

سلیاک، مهمان ناخوانده بدن تا پایان عمر/ محصولات خاص سلیاک در فارس تولید می‌شود

مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی ،آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به انجام برخی اقدامات در جهت کمک به مبتلایان سلیاک از اختصاص سهمیه آرد یارانه‌ای به این افراد برای نخستین بار در استان فارس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، شاید نامش هم به گوشمان آشنا نباشد، اما افراد بسیاری در نزدیکی‌مان، شهر و کشورمان زندگی می‌کنند که دچار نوعی بیماری ژنتیکی هستند.

بیماری که هیچ درمانی ندارد، در هر سنی ممکن است بروز کند و تا آخر عمرِ فرد بیمار با او باشد.

این بیماری، فرد را دچار محدودیت‌های بسیاری می‌کند و دست او را به جهت مصرف غذاهای مختلف می‌بندد، چالشی که اگر راهی برای آن اندیشیده نشود، بیمار را با بحران جدی رو به رو خواهد کرد.

همه ما آرد و نان را به صورت یارانه‌ای دریافت می‌کنیم درحالی که این بیماران تا چندی پیش از همین حق پیش پا افتاده‌شان هم محروم بودند، در این راستا اخیرا اقداماتی در جهت حمایت از این بیماران صورت گرفته است و برخی نیز در آینده نزدیک انجام خواهد شد.

مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این باره به خبرگزاری فارس گفت: سلیاک یک بیماری با منشا ژنتیکی است که در برخی مناطق دنیا یک نفر از ۱۰۰ نفر و در برخی مناطق یک نفر از ۷۰ نفر به آن مبتلا هستند.

یک درصد از جمعیت کشورمان یعنی حدود ۸۰۰ هزار نفر به بیماری سلیاک مبتلا هستند.

 

محمد مظلومی با اشاره به اینکه یک درصد از جمعیت کشورمان یعنی حدود ۸۰۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا هستند، اظهار داشت: این افراد به پروتئین‌ موجود در آرد گندم، آرد جو و جو دوسر (گلوتن) حساسیت دارند و در صورت مصرف هر نوع ماده غذایی حاوی آرد حتی با مقادیر بسیار اندک دچار مشکلات متعددی از جمله مشکلات گوارشی، کم‌خونی، کاهش وزن، بی‌حالی و حتی سرطان می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه این بیماری قابل درمان نبوده و تا آخر عمر با فرد مبتلا خواهد ماند، اظهار داشت: این بیماری ژنتیکی که برخی دانشمندان از آن به‌عنوان یک بیماری خودایمنی یاد می‌کنند، ممکن است در سنین مختلف بروز کند و با توجه به مشکلاتی که برای این بیماران پیش می‌آید محدودیت‌های زیادی در مصرف غذا دارند.

وی افزود: برخی از این بیماران نمی‌توانند غذاهای عاری از گلوتن را تهیه کنند چراکه آرد برنج و ذرت گران هستند و برخی از این بیماران از مستمندان هستند، لذا تصمیم بر این شد تا سهمیه آرد این افراد به نانوایی‌های خاص داده شود تا نان مخصوص شان تهیه شود و در اختیار آنها قرار گیرد.

مظلومی تاکید کرد: این اتفاق خوب با حمایت استاندار فارس و همکاری اداره غله رخ داد و لذا یک واحد نانوایی سنگک راه اندازی شد و سیب سلامت را هم به آن اختصاص دادیم تا بتواند به کل ایران هم ارسال داشته باشد.

وی در ادامه عنوان کرد: انجمن سلیاک استان فارس که یک NGO است را راه‌اندازی کردیم، همچنین کمیته تخصصی دانشگاهی سلیاک نیز جهت شناسایی بیماران سلیاک راه‌اندازی شد و تا کنون آمار قطعی این بیماران در فارس ۴۷۰ نفر برآورد شده است که شناسایی بقیه بیماران مشکوک از بین ۱۸۳۰ نفر نیز ادامه دارد.

دو سالی است دانشگاه علوم پزشکی شیراز، کلینیک سلیاک را در درمانگاه امام رضا فعال کرده است تا با مراجعه و ارجاع این بیماران به مراکز درمانی به آنها کمک کند.

 

مظلومی، ادامه داد: دو سالی است دانشگاه علوم پزشکی شیراز، کلینیک سلیاک را در درمانگاه امام رضا فعال کرده است تا با مراجعه و ارجاع این بیماران به مراکز درمانی به آنها کمک کند.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات دیگری که در این حوزه در حال انجام است، گفت: با هماهنگی های صورت گرفته، کارخانه‌ای در دانشکده کشاورزی فارس جهت تولید محصولات اختصاصی این بیماران راه‌اندازی خواهد شد و این اقدام تهیه محصولات خاص این قشر راه بسیار راحت می‌کند و مشکلات آنها را تا حد زیادی مرتفع خواهد کرد.

او تاکید کرد: امید است با برداشتن این قدم‌ها شرایط برای راحت‌تر زیستن بیماران در جامعه راحت‌تر شده و کمی از چالش‌های پیش روی آنها برداشته شود.

پایان پیام/ن

منبع: فارس
شناسه خبر: 1043838

مهمترین اخبار ایران و جهان: