نیوز سیتی!
20 اسفند 1401 - 12:29

رئیس‌جمهور تونس: هیچ توجیهی برای نبود روابط با سوریه نیست

رئیس‌جمهور تونس گفت که هیچ دلیلی برای عدم برقراری روابط با سوریه در عالی‌ترین سطوح وجود ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «قیس سعید» رئیس‌جمهور تونس روز جمعه (دیروز) در سخنانی گفت که برقراری روابط رسمی با سوریه در عالی‌ترین سطح لازم و ضروری است.

به نوشته وبگاه القدس العربی، او خطاب به «نبیل عمار» وزیر خارجه تونس گفت که هیچ بهانه‌ای وجود ندارد که سوریه و تونس دست به تبادل سفرا نزنند.

رئیس‌جمهور تونس افزود: «موضوع رژیم حاکم در سوریه به مردم این کشور مربوط می‌شود و ما فقط با حکومت سوریه تعامل داریم و دخالتی در خواسته‌ها و انتخاب‌های مردم سوریه نداریم».

به گفته قیس سعید، گروهی از کشورها از ابتدای قرن بیستم به دنبال تجزیه سوریه هستند و تونس هرگز این مسأله را نمی‌پذیرد.

تأکید رئیس‌جمهور تونس بر لزوم رابطه رسمی با دولت دمشق پس از آن است که «فیصل مقداد» وزیر خارجه سوریه و «نبیل عمار» وزیر خارجه تونس هفته گذشته (چهارم مارس) در یک گفت و‌گوی تلفنی از تمایل یکدیگر برای بازگشت روابط به مسیر پیشین خود و لزوم تبادل سفرا میان دمشق و تونس سخن گفتند.

در نهم فوریه (۲۰ بهمن) نیز ریاست‌جمهوری تونس در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور قصد افزایش سطح روابط دیپلماتیک با سوریه را دارد؛ روابطی که همچون دیگر کشورهای عربی در فوریه ۲۰۱۲ قطع شد، اما پس از پیروزی دولت سوریه بر تروریست‌ها و نجات کشور از تجزیه، تونس در سال ۲۰۱۷ هیأت دیپلماتیک خود را در سطح پایین به دمشق بازگرداند و در پایان سال ۲۰۱۸ نیز پرواز مستقیم میان دمشق و تونس از سرگرفته شد.

به نظر می‌رسد کنار رفتن «منصف المرزوقی» به عنوان رئیس‌جمهور اخوانی تونس و روی کار آمدن «قیس سعید» که گرایش ضد اخوانی شدیدی دارد، توانسته به عنوان یکی از عوامل همگرایی میان تونس و سوریه نقش‌آفرینی کند.

پایان پیام/ص

منبع: فارس
شناسه خبر: 1085938

مهمترین اخبار ایران و جهان: