نیوز سیتی!
02 اسفند 1401 - 16:03

«اطلس فیلمنامه‌ نویسان ایران اسلامی» ابتدای سال ۱۴۰۲ منتشر خواهد شد

سرپرست باشگاه رشد دفتر فیلمنامه صداوسیما گفت: در مدیریت باشگاه رشد برای نخستین بار در حال تدوین «اطلس فیلمنامه نویسان ایران اسلامی» هستیم که ان شاءالله در ابتدای سال ۱۴۰۲ ویرایش اول این اطلس منتشر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، از ابتدای راه اندازی دفتر فیلمنامه رسانه ملی در شهوریورماه سال جاری، مدت کوتاهی است که می‌گذرد. از آن جایی که فیلمنامه بنیادی‌ترین و اصلی‌ترین جزء ساختاری هر مجموعه نمایشی و سریال است، به گفته مدیران رسانه ملی، این حوزه می‌کوشد تا با نگاهی عمیق‌تر در مقوله فیلمنامه نویسی و پژوهشی، کمک موثری در راستای تولید محتوا انجام دهد.

متمرکز کردن ظرفیت‌های طراحی، بررسی و تصویب فیلمنامه‌های مورد نیاز رسانه، پایش تنوع گونه‌ها (ژانرها) و موضوع‌ها و ایجاد رقابت از طریق گسترش تعاملات حرفه‌ای با بدنه فیلمنامه‌نویسی کشور و تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد، تقویت عناصر هویتی و نشانه‌شناسی ایرانی، اسلامی و انقلابی در آثار نمایشی، گسترش نگاه راهبردی و تمدنی در ادبیات دراماتیک و آثار داستانی و به فرجام رساندن اولویت‌های دوازده گانه سند تحول سازمان ذیل قرارگاه طراحی از جمله مسائل مطرح شده محسن برمهانى خطاب به مدیر دفتر فیلمنامه رسانه ملی در زمان انتصاب اوست.

*کارگروه‌های خلاقیت در باشگاه رشد فیلمنامه رسانه ملی

اخیرا سیدابوالقاسم صالحی‌زاده سرپرست مدیریت تولید تامین و بررسی فیلمنامه دفتر اداره کل فیلمنامه رسانه ملی، در  خصوص باشگاه رشد این مجموعه گفت: در باشگاه رشد این اداره کل، از نویسندگان و فیلمنامه نویسان سراسر کشور دعوت می‌کنیم تا در قالب کارگروه‌های خلاقیت و نگارش، ایده‌ها و طرح‌های خود را ارسال کنند. این آثار بررسی و سطح بندی می‌شوند و سپس طرح‌های مصوب وارد مرحله نگارش فیلمنامه خواهند شد. کارگروه‌های استان تهران از شهر تهران و کار گروه های شهرستان هم از همان شهرستان‌ها انتخاب می‌شوند.

*تقسیم بندی استانی و موضوعی در کارگروه‌ها

صالحی‌زاده در رابطه با تقسیم بندی‌های استانی و موضوعی نیز افزود: پس از این که تقسیم بندی استانی و موضوعی شکل گرفت، در خصوص رده سنی و مخاطب و نیز قالب و ساختار کارگروه‌ها دسته بندی تکمیلی می‌شوند. مثلا برخی از کارگروه‌ها علاقه مند هستند کار پژوهشی انجام دهند برخی سریال، فیلم کوتاه، تله فیلم، انیمیشن و ... برخی از کارگروه‌ها هم می‌توانند دو یا چند قالب را انتخاب کنند. بعد از تقسیم بندی‌ها و تعیین مسئول هر کارگروه، نویسندگان کارگروه‌ها طرح ارائه می‌دهند که از سوی داوران ارزیابی و پالایش می‌شوند.

*تدوین «اطلس فیلمنامه نویسان ایران اسلامی»

سرپرست مدیریت تولید تامین و بررسی فیلمنامه دفتر فیلمنامه رسانه ملی همچنین از تدوین «اطلس فیلمنامه نویسان ایران اسلامی» خبر داد و گفت: مکانیزم نگارش فیلمنامه‌ها در کارگروه‌های باشگاه رشد تنها به صورت نگارش کارگاهی است و پس از تقسیم کار اعضای کارگروه توسط مسئول کارگاه، طرح‌های مصوب به نگارش در خواهند آمد. ضمنا در مدیریت باشگاه رشد برای نخستین بار در حال تدوین «اطلس فیلمنامه نویسان ایران اسلامی» هستیم که ان شاءالله در ابتدای سال ۱۴۰۲ ویرایش اول این اطلس منتشر خواهد شد. در بخش آموزش نیز برگزاری دوره‌های پودمانی حضوری و مجازی و نیز اردوهای علمی-هنری ملی و منطقه‌ای در حال برنامه ریزی است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1048582

مهمترین اخبار ایران و جهان: