نیوز سیتی!
11 اسفند 1401 - 11:52

لزوم توجه به تربیت دینی و اسلامی در مدارس همدان

همدان- جایگاه تربیت دینی در ساختار نظام آموزش و پرورش از جمله موضوعات به روز، مهم و دوران‌ساز جامعه اسلامی ماست که باید در کنار آموزش در مدارس همدان به این مهم، توجه ویژه ای شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: جایگاه تربیت دینی در ساختار نظام آموزش و پرورش از جمله موضوعات به روز، مهم و دوران‌ساز جامعه اسلامی ماست؛ تربیت در همه‌ ابعاد اعتقادی، عبادی و اخلاقی با توجه به ابعاد وجودی انسان کار ساده ای نیست و به راستی در مدارس باید پرورش در کنار آموزش مدنظر قرار گیرد.

هفته امور تربیتی فرصت بسیار خوبی برای آشنایی نسل جوان و دانش آموزان با ارزش‌های اسلامی است؛ بدین سان، این مناسبت فرصتی شد تا بار دیگر توجه به این مهم را گوشزد و خواستار قدم نهادن در این مسیر به ویژه از سنین کودکی شویم.

معاون پرورشی دبیرستان دخترانه در همدان در گفتگو با خبرنگار مهر، آشنایی با مسائل روز و دغدغه‌ها و سوال‌های ذهنی نوجوان را برای یک مربی نسبت به درک متقابل از این قشر مهم دانست و گفت: ارائه راهکار متناسب با شرایط و موقعیت کنونی نوجوان بسیار لازم و ضروری است.

زهرا سادات حجازی با اشاره به امور تربیتی در مدارس اظهار کرد: در این محیط شناخت مخاطب به عوامل بسیاری از جمله روحیات، نیازها، دغدغه‌ها، فرصت‌ها و مشکلات بستگی دارد و شناخت ویژگی‌های کودکان، نوجوانان و جوانان و تفاوت آنان در سنین مختلف رشد و دوره‌های مختلف تحصیلی، مهم‌ترین وظیفه و نقشی بوده که صاحب نظران تعلیم و تربیت از معلمان و سایر کارکنان مدارس و در موارد زیادی از خانواده‌ها انتظار است.

وی با تاکید بر اینکه در ارتباط با نوجوان مسئله‌ای که بسیار اهمیت داشته توجه به اقتضائات، تمایلات و سن است، یادآور شد: اهمیت دوره نوجوانی از آن جهت است که افراد این دوره قرار است؛ فردا در جامعه کشور نقش بپذیرند و اثرگذار باشند؛ در نتیجه ضرورت دارد که دانش‌آموزان با فرهنگ دینی و با مضامین واقعی انقلاب آشنا شوند و بدانند که رسالتشان در جامعه فردا چیست و چه کاری باید انجام دهند و در چه تشکل‌ها و با چه ویژگی‌هایی فعالیت کنند.

لزوم توجه به تربیت دینی و اسلامی در مدارس همدان

ارزش یک معلم به چیست؟

وی تشریح کرد: از جمله عوامل‌جذب دانش‌آموز و قشر نوجوان به فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی و مشارکت دانش‌آموزان در مدیریت امور مدرسه از طریق فعال کردن آنها در تشکل‌ها و شوراهای مسئولیت‌پذیری در مدرسه و اهتمام ویژه در چارچوب قوانین مدرسه به نظرات آنها است.

معاون پرورشی دبیرستان دخترانه همدان با بیان اینکه مقام معظم رهبری به جوانان توصیه‌ای داشتند و در دیدار با جوانان و دانشجویان بر تحصیل، تهذیب و ورزش تأکید می‌کنند؛ افزود: آشنایی با مسائل روز و دغدغه‌ها و سوال‌های ذهنی نوجوان برای یک مربی نسبت به درک متقابل از نوجوان و ارائه راهکار متناسب با شرایط و موقعیت کنونی این قشر بسیار لازم و ضروری است.

برنامه‌ریزی تربیتی در مدارس تک بعدی نباشد

در ادامه، معاون پرورشی در دبستان پسرانه همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ضرورت تربیتی دینی افراد جامعه؛ اظهار کرد: خداوند متعال بهترین مخلوقات خود یعنی انبیا، اولیای الهی و ائمه اطهار (ع) را برای این منظور فرستاد و همه آنها آمدند تا کانال هدایت انسان‌ها به سمت خداوند متعال شوند.

حجت الاسلام علی شفیعی با اشاره به اینکه تربیت دینی فرزندانمان کار عظیمی است که خداوند متعال بندگان خوب خود را برای این کار برگزیده که این نشان دهنده عظمت و از طرفی خطیر بودن کار است؛ گفت: اگر ما در امر دینی و هدایتگری فرزندان خود کم کاری کنیم و اشتباه ورود کنیم؛ قطعاً معذب خواهیم بود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی تربیتی در مدارس تک بعدی نباشد؛ تصریح کرد: برنامه‌ریزی تربیتی در مدارس جامع باشد یعنی بتواند تا آنجایی که شرایط مقدور و همراه است تمام ابعاد تربیت را در نظر گیرد و صرفاً تک بعدی کار نشود.

لزوم توجه به تربیت دینی و اسلامی در مدارس همدان

همه در تربیت سهیم هستیم

حجت الاسلام شفیعی در ادامه صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: اگر مربی، معلم و معاون پرورشی در مدارس، خود را صرفاً برگزار کننده مناسبت‌های فرهنگی، ملی و مذهبی بدانند به راستی باید گفت، پاشنه آشیل اینجاست و از اینجا ضربه می‌خورند.

معاون پرورشی در دبستان پسرانه همدان در این زمینه اظهار کرد: یکی از محورهای کار در معاونت تربیتی و فرهنگی و امور تربیتی برگزاری مناسبت‌های ملی و مذهبی است اما اینکه صرفاً به برگزاری چنین برنامه‌هایی اکتفا شود آن هم برگزاری ویترینی که صرفاً ظاهری را آماده کنیم بدون اینکه بدانیم آن مناسبت ملی و مذهبی چه هدف و حکمتی دارد و برای انتقال آن هدف و حکمت به این دانش‌آموز به مقطع تحصیلی او توجه کرده باشیم، اشتباه است.

ماموریت و وظیفه اصلی آموزش و پرورش توجه به موضوع تربیتی است تا دانش آموزان را با تربیت دینی و اسلامی برای داشتن یک زندگی سعادتمندانه بیشتر آشنا کند، اما در دوران کرونا این مهم به طور کلی به فراموشی سپرده شد و این روزها در دوران پساکرونا نیز شاهد کم توجهی به این مهم هستیم.

محفل انس با قرآن، با توجه انتخاب شعار «همه در تربیت سهیم هستیم» برای هفته تربیت اسلامی امسال، باید گفت به یقین تمامی افراد جامعه سهمی تعیین کننده در عرصه و میدان تربیتی دارند بدین ترتیب زمان آن رسیده تا هیات‌های مذهبی مدارس فعال و برنامه‌های جشن تکلیف، کاروان‌های نماز و غیره همه و همه با همراهی و مشارکت دادن دانش آموزان و با روش‌های نوین اجرایی شوند تا نه تنها دانش آموزان را جذب و رفتار اسلامی را در آنها متبلور سازیم بلکه مشارکت دینی و مشارکت اجتماعی آنها را نیز از همین سنین ارتقا بخشیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1067782

مهمترین اخبار ایران و جهان: