نیوز سیتی!
20 آذر 1402 - 22:20

ترجمه ۱۱۰ عنوان کتاب مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) به ۲۰ زبان رونمایی می‌شود

معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) گفت: ۱۱۰ عنوان کتاب به بیش از ۲۰ زبان دنیا ترجمه و چاپ شده که بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، در ۳۰ آذرماه جاری رونمایی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام مهدی فرمانیان امروز در نشستی با اصحاب رسانه با موضوع ارائه گزارش کارنامه پژوهشی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در سالن جلسات خبرگزاری ابنا در قم با تأکید بر اینکه این مجموعه، سازمانی غیردولتی است که با هدف معرفی اسلام، به نشر معارف قرآن و اهل‌بیت، تقویت وحدت اسلامی و حمایت از پیروان اهل‌بیت در سراسر جهان می‌پردازد، گفت: این نهاد مبارک، در سال ۱۳۶۹ با حمایت رهبر انقلاب اسلامی راه‌اندازی شد.

معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با اشاره به اینکه این مجمع، از ابتدای تأسیس در عرصه‌های مختلف، خدمات فراوانی برای پیروان اهل‌بیت(ع) در سراسر جهان داشته است، گفت: مجمع جهانی اهل‌بیت، در عرصه‌های پژوهش، ترجمه، چاپ، نشر و توزیع فعال بوده است و اساساً وظیفه ذاتی و رسالت اصلی‌اش، بیان صحیح و درست معارف به زبان‌های مختلف به جهانیان تعریف شده است، تا همه بتوانند با این معارف آشنا شوند.

فرمانیان در ادامه به توضیح برخی فعالیت‌های پژوهشی مجمع پرداخت و افزود: از سال ۱۳۹۸، همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب(ع) حامی پیامبر اعظم(ص) در مجمع جهانی شروع شد که تا سال جاری، فعال بوده است و حاصل آن، مجموعه آثار همایش حضرت ابوطالب(ع) است که در ۳۳ جلد آماده‌شده و در دی‌ماه سال جاری، رونمائی خواهد شد.

وی افزود: مجموعه کارهایی که درباره این همایش انجام شده، در یک مجموعه‌ی ۵ جلدی با عنوان «گزارش همایش ابوطالب(ع)» آماده‌شده و امکان استفاده علاقه‌مندان از آن وجود دارد.

معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با بیان اینکه این همایش با حمایت‌های مالی آیات مکارم شیرازی و سیستانی انجام شده است، گفت: فعالیت‌های زیادی در فضای بین‌الملل و بحث‌های متعدد علمی انجام شد که در این راستا بیش از ۸۰ نشست علمی در سراسر جهان در بخش ابوطالب(ع) داشتیم که در گزارشی پنج‌جلدی آماده‌شده و نسخه دیجیتال هم بعد از رونمایی در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

وی به تشریح سایر اقدامات انجام شده در سال جاری پرداخت و اظهار داشت: ۱۱۰ عنوان کتاب به بیش از ۲۰ زبان دنیا ترجمه و به‌صورت محدود چاپ شد و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، در ۳۰ آذر رونمایی خواهد شد.

* انتشار ۲۴ عنوان کتاب در پنج کشور در سال 1402

وی افزود: از جمله اقداماتی که امسال انجام دادیم ۲۴ عنوان کتاب به ۵ زبان در ۵ کشور منتشر کردیم که به‌زودی در بنگلادش ۹ عنوان کتاب منتشر می‌شود.

فرمانیان سیاست مجمع جهانی اهل‌بیت را چاپ این آثار در کشورهای دیگر عنوان کرد و با بیان اینکه از ۱۱۰ عنوان کتاب، تنها چند جلد آن در ایران به چاپ رسیده است، گفت: از تعداد ۱۱۰ عنوان کتاب، ۱۸ کتاب به زبان ترکی، ۱۱ کتاب به زبان هوسائی، ۹ کتاب به زبان فرانسوی، ۹ کتاب به زبان انگلیسی، هفت کتاب به زبان پشتو، ۶ کتاب به زبان اندونزیایی، ۶ کتاب به زبان عربی، پنج کتاب به زبان سواحیلی، پنج کتاب به زبان اردو، چهار کتاب به زبان آذری و چهار کتاب هم به زبان تاجیکی هست که نسخه دیجیتال این آثار هم به‌صورت رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

وی از ترجمه‌ی تمام آثار مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) به ۳۶ زبان دنیا خبر داد و گفت: مجموعه‌ی این آثار که در قالب دو هزار مجلد آماده شدند و نسخه دیجیتال آن‌ها به‌صورت رایگان، به‌صورت یکجا در یک فلش مموری در خارج از کشور در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت؛ همچنین این آثار در سایت مجمع جهانی هم بارگذاری شده و با QR کد، به‌راحتی در دسترس است.

معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) از دیگر اقدامات و افتخارات مجمع را تولید ویکی شیعه دانست و گفت: ویکی شیعه تا سال گذشته، با ۱۰ زبان، به ارائه خدمات می‌پرداخت؛ اما در حال حاضر با افزایش چشمگیر بارگذاری مقالات، به ۲۲ زبان زنده دنیا، در خدمت اسلام و معارف اهل‌بیت(ع) می‌باشد و موجودی مقالات آن تا آخر سال، به هشت هزار عدد خواهد رسید.

* بازدید ماهانه ۱۴ میلیون نفر از سایت ویکی شیعه

وی آمار بازدید از ویکی شیعه را به‌صورت متوسط، ماهانه ۱۴ میلیون نفر اعلام کرد و افزود: از جمله اقدامات مجمع، نشر صوتی است که از سال ۱۴۰۰ نشر صوتی را شروع و اکنون ۱۰ عنوان کتاب به‌صورت صوتی منتشر کرده‌ایم.

فرمانیان گوگل اسکالر را خدمتی دیگر از مجمع جهانی اهل‌بیت عنوان نمود و افزود: در حال حاضر، برای ۴۵ نفر از علمای شیعه در گوگل اسکالر صفحه ایجاد کرده‌ایم.

معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت علیهم‌السلام در پایان، در خصوص نرم‌افزار موبایلی چندزبانه‌ی "نبا" توضیحاتی به خبرنگاران داد و گفت: این نرم‌افزار، به 6 زبان ترجمه شده و شامل هفت هزار عنوان کتاب است و در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد.

پایان پیام/۷۸۰۳۴

منبع: فارس
شناسه خبر: 1601782

مهمترین اخبار ایران و جهان: