نیوز سیتی!
04 دی 1402 - 23:40

وکیلی: انتخابات خوب یک انتخابات حداکثری و مشارکتی است

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: انتخابات خوب یعنی یک انتخابات حداکثری و مشارکتی، البته انتخابات مشارکتی و حداکثری طبیعتاً تابع نتیجه دلخواه نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، محمدعلی وکیلی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر سیما که با موضوع انتخابات برگزار شد، گفت:‌انتخابات شکل رقابت است. انتخابات بایستی در چه ظرفی صورت بگیرد و مظروف این ظرف چه خواهد بود. اگر انتخابات به صورت شکل و فرمالیته و ناعادلانه باشد حتماً به تحول منجر نخواهد شد.

وی افزود:‌ انتخابات هنگامی موضوعیت پیدا می‌کند که نکته طلایی موجود در فرمایشات رهبری البته در گذشته هم مورد تأکید ایشان قرار داشت، اما این مرتبه بسیار پررنگ مورد اشاره ایشان قرار داشت، این است که انتخابات خوب مدنظر رهبر انقلاب است.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب، گفت: انتخابات خوب یعنی یک انتخابات حداکثری و مشارکتی. انتخابات مشارکتی و حداکثری طبیعتاً تابع نتیجه دلخواه نیست. ما به لحاظ آسیب‌شناسی که چرا انتخابات‌ها در یک دهه اخیر در حال کم‌فروغ‌ شدن است و در هر دوره کم‌فروغ تر از گذشته می‌شود و برای رهبران نظام دغدغه ایجاد می‌کند که بایست به این شیوه عریان بر ضرورت انتخابات رقابتی تأکید کنند، برای این است که انتخابات خوب، انتخابات ناظر به منافع ملی است‌.

وی ادامه داد: انتخابات خوب یعنی انتخابات مشارکتی و حداکثری، اما در معادله بین انتخابات خوب و نتیجه دلخواه، بخشی از نظام در طول سالیان گذشته ترجیح دادند تا نتیجه دلخواه مقدم باشد تا انتخابات خوب. بعضاً هم به این نتیجه رسیده‌اند که در پستوی سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری که نتیجه دلخواه از رهگذر انتخابات حداقلی تأمین می‌شود و انتخابات حداکثری را ناظر به منافع خود مشاهده نمی‌کنند.

وکیلی عنوان کرد: فرمتی را که ما در سالیان گذشته از رهگذر نظارت استصوابی گذرانده‌ایم، این فرمت‌ها، محدودیت‌ها و شکل از برخورد، نوعی از برخوردهاست که عرصه رقابت را تنگ می‌کند و به عبارتی، نقطه رقابت انتخابات رقابتی را به انتخابات ناعادلانه می‌کشاند، جریانی که به دنبال یک دسته‌سازی قدرت بوده و اکنون هم موفق است. نقطه طلایی گلزنی این جریان از آنجایی شکل گرفت که نقطه رقابت را یکسان قلمداد نکرد.

در حال تکمیل...

منبع: فارس
شناسه خبر: 1616038

مهمترین اخبار ایران و جهان: