سخنران حرم مطهر بانوی کرامت گفت: مجالس اهل بیت(ع) ذکر الله بودن و انسان را از غفلت رها کرده و نقشههای شیطان را نقش برآب میکند؛ این مجالس بندگان خدا را به سمت سعادت در دنیا و آخرت رهنمون میسازد.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجتالاسلاموالمسلمین بهاءالدین ضیایی شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر حضرت معصومه(س) که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، ذکر را یکی از نیازهای مبرم آدمی توصیف نمود و با بیان این که ذکر دوای بزرگترین درد آدمی است، خاطرنشان کرد: فاطمه زهرا سلاماللهعلیها بارها در خطبهها و سخنرانیهایشان فراموشی مردم نسبت به عهد و پیمانشان در روز غدیر خم باخدا و پیامبر را متذکر شدند.
وی با اشاره به فرازهایی از آیه ۱۱۵ سوره طه با تأکید بر این که همواره باید مراقب فتنهانگیزیهای شیطان در انحراف انسان و جامعه از صراط مستقیم باشیم، اظهار داشت: خداوند متعال میفرمایند؛ «وَلَقَدْ عَهِدْنَا إِلَى آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِیَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًا»؛ پیشازاین، از آدم پیمان گرفته بودیم؛ امّا او فراموش کرد؛ و عزم استواری برای او نیافتیم!
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت نسیان و فراموشی را یکی از بسترهای مهم نفوذ شیطان و اثربخشی وسوسههای او دانست و در تبیین چرایی فراموشی انسان علیرغم این همه هشدار، تذکر، عهد و پیمان و اقرارها، خاطرنشان کرد: نسیان و فراموشکاری شیطان را بر آدم ابوالبشر مسلط ساخت.
ضیایی به ریشهها و عوامل نسیان اشاره و با بیان این که تا در انسان عزم و اراده جدی وجود نداشته باشد، همت و اهتمام چندانی برای صیانت از نفس نخواهد داشت، یادآور شد: مولیالموحدین علی علیهالسلام میفرمایند؛ «یارَبِّ، یارَبِّ! قَوِّ عَلى خِدمَتِکَ جَوارِحی وَاشدُد عَلَى العَزیمَةِ جَوانِحی»، اندام مرا بر خدمتگزاریات نیرومند ساز و درونم را در تصمیمگیری قوى دار؛ این عزم و عزیمت مسئله جوانحی و درونی است که انسان باید بر روی آن کار کند.
وی با بیان اینکه نسیانی که در آیه ۱۱۵ سوره طه بدان اشاره شده، غیر از نسیانی است که فقها در مباحث خود بحث میکنند، خاطرنشان کرد: تصریح پیامبر اعظم صلیالله علیه و آله در حدیث «رُفع عن امّتی تسعة اشیاء» بر نسیان؛ نسیان در فروع دین و احکام الهی است، نه نسیان در اصول، مبانی و مسائل اساسی دین.
سخنران محفل معارفی حرم مطهر در ادامه ضمن اشاره به تفاوت نسیان در اصول و فروع دین، خاطرنشان کرد: برخی از نسیانها در مسائل اساسی و اصولی است و صدیقه طاهره سلاماللهعلیها نیز فراموشی غدیر خم را نسیان در اصول و غیرقابلپذیرش ذکر میکنند.
*شیطان در فضای غفلت و نسیان انسان را گرفتار بلا میسازد
وی با بیان این که انسان نسبت به نسیانهایی که زمینهساز خطاست، مؤاخذه خواهد شد، یادآور شد: آیه ۱۱۵ سوره طاها در فراز «وَلَقَدْ عَهِدْنَا إِلَى آدَمَ» تصریح میکنند که این نسیان بلاهای زیادی را بر سر انسان میآورد، چرا که در فضای نسیان و غفلت انسان در دستان شیطان قرار گرفته، در طرح شیاطین ایفای نقش خواهد کرد؛ شیطان در فضای غفلت و نسیان انسان را گرفتار بلا میسازد.
*نسخه شفابخش الهی برای رهایی از نسیان و غفلت
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به نسخه شفابخش الهی در مواجهه انسان با نسیان و غفلت اشاره نمود و اذعان داشت: ذکر، نسخه شفابخش الهی است که انبیای الهی و اهلبیت علیهمالسلام بهویژه وجود نازنین زهرای مرضیه سلاماللهعلیها بدان تصریح و تأکید داشتند.
ضیایی با بیان این که انسان همواره نیازمند ذکر است و لحظهبهلحظه بهحساب و کتاب خود نزدیک میشود، خاطرنشان کرد: قرآن کریم در سوره مبارکه انبیاء میفرماید، «اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَهُمْ فِی غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ»؛ با این که روز حساب مردم بسیار نزدیک شده، مردم سخت غافلاند و اعراض میکنند و در دریای غفلت فرومیروند.
وی در اشاره به آیه ۲ سوره انبیاء «مَا یَأْتِیهِمْ مِنْ ذِکْرٍ مِنْ رَبِّهِمْ مُحْدَثٍ إِلَّا اسْتَمَعُوهُ وَهُمْ یَلْعَبُونَ» با بیان این که این مردم غافل را هیچ پند و موعظه تازهای از جانب پروردگارشان نیاید، جز آنکه آن پند را شنیده و باز به بازی دنیا و لهوولعب عمر میگذرانند، اظهار داشت: هر زمان، مکان و شرایطی ذکر مخصوص خود را دارد و اذکار الهی همچون تلألو نور از همه جهتها به انسان میتابد و به گوش جان آدمی مینشیند.
سخنران محفل معارفی حرم مطهر در تبیین فراز «وَهُمْ یَلْعَبُونَ»، با بیان این که انسان دست از بازی برنمیدارد و همواره خود را به بازی با جاذبههای دنیا مشغول میسازد، ابراز داشت: دست زمانی مشغول لعب است که قلب گرفتار لهو شود.
ضیایی ضمن تأکید بر اهمیت توجه به اذکار، تصریح کرد: اگر با اهتمام به اذکار الهی، شاکر و قدردان نباشیم، دچار غفلت و نسیان خواهیم شد و در دستان شیطان قرار گرفته در طرح شیطان ایفای نقش خواهیم نمود.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت فاطمیه، محرم، صفر و ایام گرامیداشت اهلبیت(ع) را ذکر الهی برای رهایی انسان از غفلت توصیف نمود و اذعان داشت: قرآن کریم که خود را ذکر و از جنس ذکر معرفی میکند، نماز را بالاترین ذکر الهی میداند؛ چرا که «إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ» است.
وی با بیان این که اگر نماز ذکر نباشد و انسان را متذکر و بیدار نسازد، آدمی را مصداق «فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ» خواهد ساخت، یادآور شد: نمازگزارانی که متذکر نشوند، «الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ» خواهند بود؛ نمازهایی که ساهون باشد، ابلیس، ابن ملجم و داعش ساز خواهد بود.
ضیایی در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که شیاطین از مجالس اهلبیت(ع) بهویژه بزرگداشت ایام فاطمیه هراس دارند، خاطرنشان کرد: مجالس اهلبیت(ع) ذکر الله بوده، انسان را از غفلت رها، نقشههای شیاطین را نقشبرآب و بندگان خدا را به سمت سعادت در دنیا و آخرت رهنمون میسازد.
پایان پیام/78033