نیوز سیتی!
02 آبان 1402 - 21:24

چالش افزایش آمار پرونده‌های ورودی به دستگاه قضاء

رییس کل دادگستری استان البرز یکی از چالش‌های قوه قضاییه افزایش ورودی پرونده‌ها به محاکم است که باعث طولانی شدن رسیدگی و عدم اتقان می‌شود، گفت: موضوع پیشگیری از جرم اگر چه از وظایف قوه قضاییه است، اما با همت جمعی محقق می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، حسین فاضلی هریکندی، رییس کل دادگستری استان البرز، امروز در همایش آموزش تخصصی املاک و مستغلات استان البرز، با بیان اینکه اصل ۱۵۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وظایف قوه قضاییه را بیان می‌کند، گفت: پیشگیری از وقوع جرم را در آخرین بند می‌آورد، اما این امر بر همه موضوعات مقدم است چرا که اگر این وظیفه همگانی به درستی انجام شود دعاوی کمتری خواهیم داشت. 

وی افزود: از ویژگی‌های استان البرز است که در کنار فرصت‌های که به وجود آورده است در معرض تهدیدات و آسیب‌های متعددی از جمله مهاجرت و ساخت و ساز‌های غیر مجاز و تغییر کاربری‌ها است که همین امر منشا مشکلات حقوقی و کیفری شده است.

هریکندی اشاره‌ای به اهمیت کار مشاوران املاک کرد و گفت: مشاوران املاک محل رجوع مردم برای انجام معاملات هستند از این رو باید به اهمیت کاری و اهمیتی که در کاهش دعاوی دارند توجه کنند.

وی به افزایش پرونده‌ها در حوزه الزام به سند در استان اشاره کرد و افرود: اگر در معامله‌ای که صورت می‌گیرد شرایط قانونی رعایت نشود اختلافات متعددی را شاهد خواهیم بود.

این مقام مسوُول در خصوص برگزاری آموزش‌ها در حوزه املاک، بیان کرد: امیدواریم با این آموزش‌ها شاهد روند کاهشی دعاوی در این زمینه باشیم.

فاضلی هریکندی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ تعداد ۶ هزار و ۷۰۰ پرونده در حوزه الزام به سند رسمی ملک داشته‌ایم که رتبه ششم از حیث میزان پرونده‌ها در کشور است، بیان کرد: در حوزه الزام به سند رسمی در سال ۱۴۰۱، ۶هزار و ۹۰۳ پرونده در این حوزه و به جهت اینکه مالک به تعهد خود در معامله عمل نکرده است ایجاد شده است و متاسفانه شاهد رشد این دعاوی هستیم که البته بخشی به جهت رشد جمعیت و تورم است.

این مقام مسوُول با بیان اینکه یکی از چالش‌های قوه قضاییه افزایش ورودی پرونده‌ها به محاکم است که باعث طولانی شدن رسیدگی و عدم اتقان می‌شود، تصریح کرد: موضوع پیشگیری از جرم اگر چه از وظایف قوه قضاییه است، اما با همت جمعی محقق می‌شود.

وی افزود: مشاوران املاک به جهت نوع فعالیت می‌توانند کمک موثری را در راستای کاهش اختلافات حقوقی و ورودی پرونده‌ها به محاکم قضایی کنند.

فاضلی هریکندی اشاره‌ای به اقدامات انجام شده در راستای ساماندهی روابط حقوقی اشخاص در حوزه معاملات املاک استان البرز در ۷ماهه سال اول کرد و گفت: ۱۱ هزارو ۶۲۰ واحد صنفی مشاورین املاک را در استان داریم که بیش از نیمی از آن در مرکز استان و در کرج مستقر هستند.

وی افزود: با تلاش‌های صورت گرفته ۹۰درصد یعنی ۱۰ هزارو ۴۵۰ واحد صنفی پروانه دار شدند، یک هزارو ۱۷۰ واحد صنفی بدون پروانه که برای ۶۰۹ واحد صنفی اخطار صادر و ۲۰۳ واحد پلمب شده است.

فاضلی هریکندی با بیان اینکه تاکنون ۴۱ دوره آموزشی ویژه مشاوران املاک برگزار شده است، افزود: ۴۹ درصد از مشاورین املاک طی ۱۶ ماه گذشته در آن شرکت کرده‌اند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1549338

مهمترین اخبار ایران و جهان: