نیوز سیتی!
02 شهریور 1402 - 14:40

عملیات اصلاح‌نژاد دام سبک عشایری در خواف خراسان رضوی انجام شد

عملیات اصلاح‌نژاد دام سبک عشایری طی مراسمی برای نخستین بار در شرق کشور در روستای عشایری «نهور» شهرستان خواف انجام شد.

محمد روحانی در گفت و گو با خبرنگار فارس در مشهد، اظهار کرد: در راستای بهبود ژنتیک گله های دام سبک عشایری به همت قرارگاه محرومیت زدایی سپاه، ۵۰ راس میش در منطقه نهور شهرستان خواف شناسایی و مراحل انتقال رویان اصلاح نژاد شده توسط شرکت رشد پایدار ایرانیان وابسته به بنیاد تعاون بسیج اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه نتیجه این عملیات زایش بره های اصلاح نژاد شده چندقلوزا و ارزشمند خواهد بود، افزود: در این راستا از طریق تولید آژمایشگاهی جنین از نژاد برتر بومی و انتقال جنین به روش تخمک گیری دام زنده برای احیاء و افزایش دامها و جلوگیری از انقراض نژادهای برتر دامی تلاش می شود.

مسؤل سازمان بسیج سازندگی خراسان رضوی تصریح کرد: این طرح برای نخستین بار در سطح کشور در شهرستان خواف انجام شد و  قرار است در مرحله بعد ۷۵ راس دام در دیگر مناطق مستعد شناسایی و انتقال رویان پس از تولید در محیط آزمایشگاهی صورت پذیرد.

روحانی خاطر نشان کرد: باتوجه به اینکه شغل اصلی عشایر دامپروری است و دام در عشایر پایداری دارد جامعه عشایری به عنوان مخاطب این عمل قرار گرفت و منطقه‌نمونه عشایری به لحاظ دامداری در استان خراسان رضوی انتخاب شد.

وی اعتبار فعالیت به ازای هر انتقال را ۵۵۰۰۰۰۰ تومان اعلام کرد که از محل قرار گاه محرومیت زدایی سپاه تامین و در اختیار بسیج سازندگی استان خراسان رضوی قرار گرفت.

پایان پیام/ 70085

منبع: فارس
شناسه خبر: 1466338

مهمترین اخبار ایران و جهان: