نیوز سیتی!
17 مهر 1402 - 17:08

رهگیری هواپیمای روسی توسط جت‌های «اف-35» انگلیس و روسیه

وزارت دفاع انگلیس روز دوشنبه از ماموریت مشترک با نروژ و رهگیری یک فروند هواپیمای تجسسی روسیه خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دفاع انگلیس روز دوشنبه از رهگیری یک فروند هواپیمای تجسسی روسیه خبر داد.

به گزارش وبگاه «وزارت دفاع انگلیس» جنگنده‌های «اف- ۳۵» انگلیس و نروژ یک هواپیمای گشت دریایی روسیه را  رهگیری و تا خروج از منطقه اسکورت کردند.

 بر اساس این گزارش، در این ماموریت جنگنده اف-۳۵ بی انگلیس از ناو هواپیمابر الیزابت عازم این ماموریت شدند.  ماموریت این هواپیمای تجسسی روسیه بر فراز دریای شمال اعلام شد. وزارت دفاع روسیه نسبت به این حادثه واکنشی از خود نشان نداده است.

بر اساس بیانیه وزارت دئفاع انگلیس، هواپیمای تجسسی روسیه معیارهای هوانوردی بین‌المللی را در این ماموریت رعایت کرده است.

ماموریت انگلیس و نروژ در راستای عملیات گشت هوایی ائتلاف ناتو انجام شد. ناتو با ادعای تامین امنیت منطقه  ماموریت گشت هوایی انجام می‌دهد. جنگنده‌های آلمان، انگلیس، رومانی و اسپانیا در این گشت هوایی حضور دارند.

این حوادث نگرانی‌هایی را در مورد احتمال اشتباه محاسباتی یا تصادفی که می‌تواند به درگیری بزرگ‌تر بین روسیه ، ایالات متحده و متحدان این کشور تبدیل شود، افزایش داده است. هر دو طرف خواستار گفت‌وگو و ارتباط بیشتر برای جلوگیری از چنین حوادثی در آینده شده‌اند. 

چندی قبل رسانه‌ها از استقرار و آماده باش جنگنده‌های ارتقا یافته میگ-۳۱ نیروی هوایی روسیه در شمال این کشور جهت دفع هرگونه تجاوز خبر دادند. جنگنده‌های فراصوت میگ-۳۱ روسیه در «نوایا زیملا» پایگاه هوایی این کشور در منطقه دور افتاده در شمال روسیه در حالت  آماده باش رزمی هستند. 

میگ-۳۱، یک هواپیمای شکاری، رهگیر فراصوت است.این جنگنده از یک رادار بمراتب پیشرفته تر از رادار «میگ- ۲۵» برخوردار و دارای  موشک هدایت راداری با دستکم ۲ برابر برد «موشک آر -۴۰» است.

 پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1532982

مهمترین اخبار ایران و جهان: