نیوز سیتی!
05 شهریور 1402 - 08:01

معدن تاریخی «چهرآباد» زنجان می‌تواند سایت موزه شود

مدیرکل پایگاه‌های ملی و جهانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: سایت معدن تاریخی چهرآباد قابلیت تبدیل شدن به سایت موزه را دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، رضا سامه، مدیرکل پایگاه‌های ملی و جهانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بازدید از معدن تاریخی چهرآباد اظهار داشت: این معدن تاریخی به دلیل ویژگی‌های خاص خود، مقادیر قابل توجهی از مواد ارگانیک، ابزارهای معدنکاوی و همچنین مومیایی‌های طبیعی موسوم به «مردان نمکی» را در خود جای داده است که قابلیت تبدیل شدن به سایت موزه را دارد.

مدیرکل پایگاه‌های ملی و جهانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: طبق کاوش‌های انجام یافته در محوطه معدن تاریخی چهرآباد مشخص شده است که این معدن از حدود نیمه هزاره اول شناسایی شده است.

 

سایت تاریخی «معبد داش‌کسن» سلطانیه قابلیت تبدیل به پایگاه ملی را دارد

وی همچنین در بازدید از معبد داش‌کسن «ویر» گفت: سایت تاریخی منطقه گردشگری معبد داش‌کسن ویر اثری بی‌بدیل در دل صخره‌های شهرستان سلطانیه است که می‌تواند به یکی از پایگاه‌های ملی در استان زنجان تبدیل شود.

سامه افزود: منطقه نمونه گردشگری داش‌کسن سلطانیه از قابلیت‌های بسیاری برخوردار است که با عملیاتی شدن این مهم و با استفاده از این ظرفیت اقدام لازم برای مرمت، حفاظت و معرفی این اثر در سطح کشور و جهان تسریع خواهد شد که تلاش می‌کنیم تا مقدمات لازم برای این امر را فراهم کنیم.

مدیرکل پایگاه‌های ملی و جهانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان داشت: از مهم‌ترین بخش‌ها و نقوش این معبد می‌توان به نقوش برجسته دو اژدها اشاره کرد که نمادی از سبک معماری چینی است و در دوره ایلخانی در نزدیکی گنبد سلطانیه ایجاد شده است.

وی همچنین در بازدید از اقامتگاه بومگردی در روستای ویر در نزدیکی معبد داش‌کسن ضمن اشاره به تنوع اقلیمی شهرستان سلطانیه گفت: استان زنجان با داشتن آب و هوای کوهستانی و فرح‌بخش، ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر دارد.

مدیرکل پایگاه‌های ملی و جهانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و‌صنایع‌دستی ادامه داد: اقامتگاه‌های بوم گردی تجربه‌ای نوین از زندگی و اقامت در روستاها بخصوص برای دور شدن از هیاهوی شهر را برای گردشگران فراهم می‌کند.

پایان پیام/۷۳۰۲۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 1470582

مهمترین اخبار ایران و جهان: