نیوز سیتی!
04 شهریور 1402 - 18:08

نیجر اخراج سفرای آلمان، آمریکا و نیجریه را تکذیب کرد

نیجر گزارش‌های حاکی از اخراج سفرای آمریکا، آلمان و نیجریه از نیامی را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت امور خارجه نیجر امروز شنبه با صدور بیانیه‌ ای اعلام کرد: گزارش‌ های حاکی از درخواست دولت (کودتا) در این کشور از سفرای آمریکا، آلمان و نیجریه در نیامی برای خروج از نیامی (پایتخت کشور نیجر) طی ۴۸ ساعت نادرست است.

در بیانیه صادره از سوی وزارت امور خارجه نیجر در این ارتباط آمده است که تنها به «سیلوین ایت» سفیر فرانسه در نیامی برای بازگشت به کشورش طی مدت زمان ۴۸ ساعت مهلت داده شده است.

این در حالیست که به گزارش این رسانه، روز گذشته در شبکه‌ های اجتماعی مدارکی مربوط به اخراج سفرای کشورهای مذکور علاوه بر سفیر فرانسه منتشر شده بود.

پیشتر اینگونه رسانه ای شده بود که سران کودتا در نیجر در حال اخراج سفرای کشورهای غربی و کشورهای نزدیک به غرب از نیامی هستند.

از سوی دیگر، فرماندهی ستاد ارتش نیجر در پیامی داخلی خواستار اعلام آماده باش کامل همه نیروهای ارتش شد.

خبرگزاری اسپوتنیک شامگاه روز یکشنبه گذشته گزارش داد که صدها هزار نفر از مردم نیجر در حمایت از شورای نظامی جدید که محمد بازوم، رئیس‌ جمهور مخلوع نیجر و دست نشانده فرانسه را به اتهام فساد در تاریخ ۲۶ ژوئیه (چهارم مرداد ماه) از قدرت عزل کرد، با تجمع در میدان «کنسرتیون» نیامی، اعتراض خود به مداخله نظامی احتمالی «اکوواس» با حمایت فرانسه در بازگرداندن محمد بازوم به قدرت را اعلام کردند.

تظاهرکنندگان نیجری با سردادن شعارهایی ضداشغالگری سازمان اکوواس و استعمارطلبی فرانسه از شورای نظامی جدید حمایت کردند.

بر پایه این گزارش، جنبش مدنی «حرکت برای فهم میهن پرستی» نیجر با انتشار بیانیه‌ای با استقبال از حضور گسترده شهروندان نیجر در حمایت از استقلال کشورشان در برابر تهدیدات خارجی اعلام کرد: تظاهرات گسترده امروز گواه روشنی از پایبندی مردم نیجر به حمایت از کشور خود در برابر تهدیدات بیگانگان از جمله مداخله فرانسه است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1470038

مهمترین اخبار ایران و جهان: