نیوز سیتی!
01 شهریور 1402 - 14:28

کشف فسیل‌های ۹ میلیون ساله در مراغه

محدوده جدید فسیلی با ۹ میلیون سال قدمت در روستای آهق مراغه شناسایی و استخراج از آن آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مراغه، غلامرضا زارع رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه ظهر امروز در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: منطقه فسیلی روستای آهق به تازگی شناسایی و در حفاری فسیل اندام‌های زرافه، اسب، آهو و کرگدن به دست آمده است.

غلامرضا زارع افزود: در این حفاری ده‌ها قطعه استخوان جمجمه، فک، شاخ و اندام‌های حرکتی حیوانات مهره دار از عمل ۱۵ متری زمین کشف شده است و پراکندگی آنها به طول بیش ۲ کیلومتر است.

به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه، پراکندگی فسیل در تاکنون ۴۰ کیلومتر محدوده فسیلی در شرق مراغه شناسایی شده بود که با کاوش‌های جدید پراکندگی منطقه فسیلی در غرب نیز افزایش یافته است.

زارع ادامه داد: این فسیل‌ها پس از استخراج برای بازیابی، مطالعه، شناسایی جنس و گونه به مرکز تحقیقات فسیلی مراغه انتقال داده خواهد شد.

در سال‌های گذشته هشت کاوش تحقیقاتی در این منطقه انجام شده و نزدیک به ۲ هزار قطعه فسیل حیوانات مهره دار به دست آمده است.

منطقه فسیلی مراغه در دامنه‌های جنوبی سهند به علت تراکم بالای فسیل مهره داران به بهشت فسیل شناسان شهرت دارد.

منطقه فسیلی مراغه به خاطر تراکم بالای فسیل مهره‌داران ۷ تا ۱۲ میلیون ساله به بهشت فسیلی جهان شهرت دارد و نخستین فسیل‌ها از این منطقه ۱۷۰ سال پیش توسط روس‌ها استخراج شد.

از زمان شناسایی این منطقه دیرینه‌شناسان بسیاری در آن کاوش‌های فسیلی انجام داده‌اند و در این کاوش‌ها فسیل‌های با ارزشی استخراج شده که امروز زینت‌بخش برخی موزه‌های دیرینه‌شناسی دنیاست.

 

پایان پیام/60007

منبع: فارس
شناسه خبر: 1464082

مهمترین اخبار ایران و جهان: