نیوز سیتی!
10 دی 1401 - 19:45

پایداری سازش بین بلگراد و پریشتینا با ضمانتهای غرب شک برانگیز است

سخنگوی وزارت امور خارج.ه روسیه امروز تصریح کرد: پایداری سازش میان بلگراد و پریشتینا تحت ضمانت‌های غرب شک برانگیز است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز شنبه در سخنانی اعلام کرد: پایدار بودن سازش میان بلگراد و پریشتینا تحت ضمانت های غرب شک برانگیز است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این خصوص ادامه داد: سازش حاصل شده تحت تضامین محکم غرب را به سختی می توان پایدار نامید. موضوع حیاتی برای صرب ها ایجاد جامعه شهرداری های صرب های کوزوو است و با هدف تبدیل شدن به ابزاری موثر برای تضمین حقوق و امنیت آنها در کوزوو طراحی شده است.

این در حالیست که پیشتر وبگاه خبری «کوزوو آنلاین» گزارش داده بود که تمامی موانعی که صرب ها در شمال کوزوو و متوهیا ایجاد کرده بودند، دیروز جمعه برداشته شد. روز پنجشنبه نیز آماده باش نظامی نیروهای مسلح صربستان لغو شد.

رئیس جمهور صربستان در این ارتباط امروز اعلام کرد که برای پذیرش استقلال کوزوو تحت فشار قرار خواهد گرفت.

«الکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان در میانه تشدید تنش‌ ها میان بلگراد و پریتشیا، پیش بینی کرد که به زودی نمایندگان بلندپایه از کشورهای مختلف به صربستان بیایند تا بر بلگراد در مورد موضوع استقلال کوزوو و متوهیا فشار بیاورند.

پیش از این، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «اولاف شولز» صدراعظم آلمان، در نامه‌ ای مشترک به رئیس‌ جمهور صربستان از وی خواسته بودند تا تصمیمات سختی را در مورد مسئله کوزوو و متوهیا اتخاذ کند.

در میانه تنش‌ های اخیر، صربستان تلاش برای بی ثبات کردن همسایه خود را رد و اعلام کرده که تنها خواستار محافظت از اقلیت صرب‌ های ساکن کوزوو است. حدود ۵۰ هزار صرب در بخش شمالی کوزوو ساکن بوده و از به رسمیت شناختن دولت پریشتینا خودداری کرده و بلگراد را پایتخت خود می‌ دانند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 946338

مهمترین اخبار ایران و جهان: