نیوز سیتی!
07 بهمن 1401 - 20:56

دوشیفته شدن مدارس غیردولتی به صلاح نظام آموزشی نیست

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس با انتقاد از طرح موضوع دوشیفته شدن مدارس غیردولتی گفت: دوشیفته شدن مدارس غیردولتی به ویژه مدارس غیرانتفاعی به هیچ‌وجه به صلاح نظام آموزشی ما نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، لطف‌الله سیاهکلی عصر امروز در جلسه هم‌اندیشی مدیران و مؤسسان مراکز آموزشی غیردولتی استان قزوین که در سالن همایش کتابخانه یادگار امام (ره) شهر محمدیه برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر واگذاری زمین‌های آموزشی به بزرگ‌ترین مشکل مدیران و مؤسسان مدارس غیردولتی تبدیل شده که در این حوزه اداره‌کل راه‌ و شهرسازی باید پاسخگوی مطالبات مدیران این مدارس باشد. 

وی اضافه کرد: انتظار از اداره‌کل راه و شهرسازی این است که زمین‌های با کاربری آموزشی را به سرعت در اختیار مؤسسان مدارس غیردولتی قرار دهد؛ چرا که مدارس غیردولتی هم خدمات مشابه و حتی باکیفیت‌تر از مدارس دولتی ارائه می‌دهند و حق برخورداری از زمین با کاربری آموزشی را دارند. 

وی همچنین با بیان اینکه هزینه حامل‌های انرژی (آب، برق و گاز) باید با تعرفه آموزشی برای مدارس غیردولتی به ویژه مدارس هیئت‌امنایی و غیرانتفاعی محاسبه شود، گفت: متأسفانه شرکت آب‌ و فاضلاب آب‌بهای برخی مدارس غیردولتی استان قزوین را تعرفه تجاری محاسبه کرده که این رویه باید به صورت اصلاح شده و هزینه اضافی اخذشده به این مدارس برگردانده شود.

سیاهکلی ادامه داد: همه قوانین شرکت آب و فاضلاب و وزارت نیرو برای تخفیف هزینه مصرف آب باید شامل حال مدارس غیردولتی شود و نمی‌توان با این استدلال که این مدارس درآمد دارند، آنها را از حقوق قانونی محروم کرد.

نایب‌رئیس فراکسیون رسانه و فضای مجازی مجلس با انتقاد از طرح موضوع دوشیفته شدن مدارس غیردولتی گفت: دوشیفته شدن مدارس غیردولتی به ویژه مدارس غیرانتفاعی به هیچ‌وجه به صلاح نظام آموزشی ما نیست. چرا که چنین کاری جلوی برگزاری آموزش‌های فوق برنامه این مدارس را می‌گیرد و از کیفیت آموزشی آنها به شدت می‌کاهد.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش چندبرابری اجاره‌بهای مدارس غیردولتی استیجاری دولت باید فکری به حال این نوع مدارس کند و فضاهای مازاد آموزشی خود را با اجاره‌بهای کمتر در اختیار مؤسسان این مدارس قرار دهد.

واگذاری زمین‌های آموزشی به مدارس بدون نتیجه مانده است

رئیس اداره مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش استان قزوین هم در این جلسه با اشاره به قوانین مربوط به نحوه تخصیص زمین‌های آموزشی گفت: علی‌رغم پیگیری‌های صورت‌گرفته برای واگذاری زمین‌های آموزشی به مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی از اداره‌کل راه و شهرسازی تاکنون متأسفانه نتیجه‌ای حاصل نشده است. 

قاسم ابراهیم‌زاده با اشاره به تحصیل حدود 25 هزار نفر دانش‌آموز در مدارس غیردولتی استان قزوین افزود: بنابراین حدود 10 درصد محصلان و دانش‌آموزان استان قزوین در این مدارس تحصیل می‌کنند و به نسبت این جمعیت هم باید سرانه فضای آموزشی استاندارد در اختیار مدارس غیردولتی قرار بگیرد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1001438

مهمترین اخبار ایران و جهان: