نیوز سیتی!
24 دی 1401 - 15:32

۴۰ هکتار مراتع طرود در بخش مرکزی شاهرود بذرپاشی شد

شاهرود- رئیس اداره منابع طبیعی شاهرود با بیان اینکه بالغ بر ۴۰ هکتار مراتع منطقه طرود در بخش مرکزی این شهرستان بذرپاشی شد، گفت: غنی‌سازی منطقه و ایجاد پوشش گیاهی مهمترین هدف اجرای طرح است.

محمد رضا کشاورزیان در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه بالغ بر ۴۰ هکتار از مراتع جنوبی تو دهنه طرود بخش مرکزی شهرستان شاهرود بذرپاشی شده است، ابراز داشت: هدف از اجرای این طرح غنی سازی منطقه و کمک به پوشش گیاهی و استفاده دامداران بوده است.

وی ضمن بیان اینکه تلاش شد تا از بذرهای بومی منطقه برای احیای پوشش گیاهی بهره گرفته شود، افزود: تاغ، درمنه، قیچ و وشق از جمله گونه‌های بومی به شمار می‌روند که در این طرح توسط جوامع بومی مورد استفاده قرار گرفته است.

رئیس اداره منابع طبیعی شاهرود با بیان اینکه در اجرای طرح از نیروهای مردمی کمک گرفته شده است، ابراز داشت: معتقدیم خود مردم می‌توانند بهترین حفاظت را در عرصه‌های طبیعی پیرامون خود داشته باشند لذا در اکثر طرح‌ها می‌کوشیم تا نیروهای بومی در اجرای طرح‌ها دخیل شوند.

کشاورزیان با بیان اینکه احیای عرصه‌های منابع طبیعی از جمله اقداماتی که همه ساله اجرای آن در دستور کار است، تصریح کرد: با توجه به اینکه فرسایش بادی سالانه منجر به بروز خسارات سنگین به زیرساخت‌ها و روستاهای حاشیه مناطق بیابانی می‌شود لذا نهال کاری و بذرپاشی به صورت روتین در برنامه است که اجرای جنگل دست کاشت تاغ در مزج و جیلان نمونه‌ای از این اقدامات محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه طی سال جاری ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار برای نهال‌کاری منطقه جیلان شاهرود هزینه شده است، افزود: کاشت گونه‌های مقاوم به خشکی و کم آبی و سازگار با اقلیم منطقه می‌تواند از پیشروی بیابان جلوگیری کند لذا این طرح‌ها به صورت مستمر برای حوزه شهرستان شاهرود ادامه دارند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 976538

مهمترین اخبار ایران و جهان: