نیوز سیتی!
25 اردیبهشت 1402 - 10:32

توانمندسازی ۳۸۱ زن سرپرست خانوار در اردبیل

اردبیل- مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل گفت: در قالب طرح حمایتی دولت سیزدهم با شناسایی ۳۸۱ زن سرپرست خانوار زیر ۵۰ سال توانمندسازی این خانواده‌ها در استان اردبیل هدف‌گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا حسین‌نژاد شامگاه یکشنبه در جلسه وبیناری طرح «توانمندسازی زنان سرپرست خانوار غیر تحت حمایت زیر ۵۰ سال» کمیته امداد اردبیل اظهار کرد: در قالب این طرح که به صورت کشوری اجرایی می‌شود، استان اردبیل نیز جز استان‌های پیشرو بوده که با تعامل خوب مدیریت اجتماعی و فرهنگی استانداری و امور بانوان حرکت‌های مؤثری برای توانمندسازی مشمولان متناسب با اعتبارات تخصیصی انجام شده است.

وی تصریح کرد: برای این طرح ۱۲ میلیارد تومان به استان اختصاص می‌یابد که در مرحله اول پرداختی چهار میلیارد تومان را با محوریت اشتغال شاهد بودیم.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل مزایای طرح را یادآور شد و گفت: مخاطبان این طرح که اغلب خانواده‌های آسیب‌پذیر هستند در فرآیند جایگزین مردم‌سالاری به جای سیستم اداری رفع مشکلات و نارسایی‌های خود را شاهد باشند.

حسین‌نژاد ورود مراکز نیکوکاری را در اجرای این طرح یادآور شد و افزود: مجری طرح سازمان اجتماعی کشور است که تلاش می‌کند با همکاری بزرگترین نهاد حمایتی کمیته امداد، در ۱۲۰ سرفصل خدمات‌رسانی شایسته را به جامعه هدف انجام دهد.

وی نظارت بر اجرای طرح، ارتقای شاخص‌های اجتماعی و انجام اقدامات پیشگیرانه را بسیار ضروری و مهم اعلام کرد و ادامه داد: فرآیند نظارت بر این طرح در ابعاد مختلف انجام می‌شود تا در کنار کاهش آسیب‌های اجتماعی و فردی، ارتقای توانمندی اقشار آسیب‌پذیر را شاهد باشیم.

حسین‌نژاد فقرزدایی را از دیگر رویکردهای اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: با همراهی و مشارکت مردم، جلب اعتماد عمومی و همچنین کاهش وابستگی‌ها سعی بر این است تا نیاز خانواده‌ها رفع و بدون تصدی‌گری دولتی حمایت‌هایی را از این خانواده‌ها در قالب مراکز نیکوکاری فعال در محلات شاهد باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با اجرای مراحل مختلف طرح و تخصیص و ابلاغ آن، ما نیز با همراهی مدیران استانی قرارگاه اجرای این طرح را در استان تشکیل دادیم و با انتخاب ۲۶ تسهیل‌گر سعی کردیم تا کار را به سرعت اجرایی و عملیاتی کنیم.

حسین‌نژاد اضافه کرد: در گام نخست ۴۰۰ خانوار در قالب این طرح به عنوان زنان سرپرست خانوار شناسایی شد و در مدت ۲۵ روز کاری از بین این خانواده‌ها ۳۸۱ خانوار با ابعاد مختلف نیازمندی شناسایی و کارهای تشکیل پرونده برای این زنان سرپرست خانوار انجام شد.

وی به برگزاری دوره‌های متعدد آموزشی برای تسهیل‌گران و مجریان اشاره کرد و گفت: دوره‌های آموزشی مددکاری، نیازسنجی، گزارش‌نویسی، نحوه ثبت اطلاعات و سایر دوره‌های آموزشی برای مجریان و تسهیل‌گران انجام شد و ۵۶۰ نفر ساعت کار با حضور تسهیل‌گران در منازل خانواده‌های مشمول این طرح به انجام رسید.

حسین‌نژاد بیان کرد: ۹۸۹ نمونه فرم تکمیل و ۱۰۰ نفر ساعت با اولویت‌بندی، گزارش‌نویسی و فرآیند کارها انجام و نظارت‌های مستمر نیز در دستور کار قرار گرفت.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: ما در هفت شهرستان و هشت اداره کمیته امداد اجرای این طرح را شروع کردیم تا همکاری ۲۶ مرکز نیکوکاری و ۲۷ تسهیل‌گر را در پوشش توانمندسازی و خدمات‌رسانی به ۳۸۱ خانوار شاهد باشیم.

حسین‌نژاد تصریح کرد: از مجموع ۷۸۰ خانواری که در این زمینه خود اظهار کردند، در چهار مرحله پالایش و بررسی دقیق زنان سرپرست خانوار نیازمند انجام شد تا پرداختی چهار میلیون تومان را برای ۱۶۷ طرح اشتغالزا شاهد باشیم.

وی گفت: این طرح‌های اشتغالزای کوچک و زودبازده خانگی زمینه توانمندسازی این خانواده‌ها را فراهم می‌کند و امیدواریم به سرعت شرایط مطلوبی را در توانمندسازی این خانواده‌ها در مناطق مختلف استان شاهد باشیم.

حسین‌نژاد با ارائه ۲ پیشنهاد افزود: برای ادامه کار و حمایت از ۳۸۱ اشتغال در این حوزه نیازمند تخصیص اعتبارات بعدی هستیم تا هر چه سریع‌تر این اعتبارات تأمین و متناسب با شرایط تورمی در سریع‌ترین زمان پرداختی‌ها را انجام دهیم.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل خاطرنشان کرد: برای مستندسازی طرح‌ها نیاز به تخصیص اعتبار داریم تا متناسب با بوم‌زیست استانی اجرای طرح‌ها و مستندسازی را در این حوزه شاهد باشیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1213038

مهمترین اخبار ایران و جهان: