نیوز سیتی!
27 اردیبهشت 1402 - 10:19

فصل ثبت نام و قصه تکراری نرخ های نجومی مهدهای کودک همدان

همدان- باز هم فصل ثبت نام مهدهای کودک و پیش دبستانی های همدان آغاز شد، قصه ای تکراری که چندین سال است به نرخ های نجومی، نبود نرخ نامه و نظارت و شانه خالی کردن دستگاه های اجرایی ختم می شود.

خبرگزاری مهر، استان‌ها: همه ساله از خرداد ماه بسیاری از خانواده برای ورود فرزندشان به دوره‌های پیش دبستانی آن‌هم در مهدهای کودک پیگیر ثبت نام خواهند بود. عده‌ای نیز فرزندانی زیر سن پیش دبستانی دارند و به فراخور تصمیم والدین و شرایط زندگی شأن فرزندشان را راهی مهدهای کودک می‌کنند.

مهدهای کودک برای این کودکان، بخش اعظمی از زندگی شأن را دربرمی گیرد، چراکه همزمان با حضور مادر و پدرشان در سر کار، این کودکان نیز از ساعت ۷ صبح در مهدهای کودک هستند تا ساعت‌های منتهی به ۱۴ و ۱۵ بعدازظهر و حتی بیشتر؛ از این رو توجه به پاکیزگی محیط، آموزش، نگهداری، بهداشت و… در مهدهای کودک موضوعی بسیار پراهمیت است.

مهدهای کودک که چند سال پیش زیر نظر ادارات بهزیستی فعالیت داشتند، پس از ابلاغ‌های صورت گرفته و با تاکید بر موضوع پرورش، به ادارات آموزش و پرورش‌ها در کشور سپرده شدند تا این ادارات کل به عنوان ناظرین جدی بر مهدهای کودک وارد کار شوند. اما این روزها می‌بینیم که در کنار گلایه مندی والدین نسبت به وضعیت‌های بهداشتی و محیطی مهدهای کودک و نبود نظارت‌ها در این عرصه، عدم شفاف سازی نرخ نامه‌ها و هزینه‌های تحمیلی بروالدین، نارضایتی پدر و مادرها را به دنبال داشته است.

فصل ثبت نام و قصه تکراری نرخ های نجومی مهدهای کودک همدان

همدان حتی یک مهدکودک استاندارد ندارد

خانم مرادیان نور که به گفته خودش، ۵ سال است که با مهدهای کودک همدان درگیر است، در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: بنابه شرایط کاری خودم و همسرم، دخترمان را از سن ۶ ماهگی به مهد سپرده‌ایم، در ابتدا هر سه روز دخترمان در یک مهدکودک بود، بار اول، یکی از مهدهای کودک همدان به او داروی استامینوفن داده بود که بخوابد؛ این درحالی است که دخترم اصلاً شلوغ و اذیتکار نبود.

وی ادامه داد: بعد از آن، در مهد دیگری به سبب عدم نظارت و مدیریت نوزادان و نوپایان، دخترم دچار کبودی در ناحیه زیرچشم شد و باز هم مهدکودکش را عوض کردم

وی با بیان اینکه این روند بارها تکرار شد، یک بار به سبب عدم نظارت، یک بار به سبب مبلغ بسیار بالای تعرفه مهدکودک، یک بار به دلیل عدم رعایت بهداشت و آلودگی‌های محیطی و غیره؛ یادآور شد: در حال حاضر، می‌توانم بگویم مهم‌ترین مشکلم با مهدهای کودک همدان گفتنی نیست! چرا که همدان حتی یک مهد کودک استاندارد ندارد.

مرادیان نور با تصریح بر اینکه آموزش و پرورش هیچ قدمی برای بهبود وضعیت مهدهای کودک برنداشته است، در خصوص وضعیت نرخ‌های مهدکودک‌ها نیز گفت: هم اکنون، ماهانه بیش از ۲ میلیون تومان به مهدکودک دخترم می‌دهم، این درحالی است که با کوچک‌ترین برنامه مناسبتی، حدود ۳۰۰ هزار تومان باید پرداخت کنیم و کلاس‌های آموزشی مهدکودک هم هزینه‌های بالایی دارند.

این مادر همدانی خاطرنشان کرد: اگر چه این کلاس‌ها و دوره‌های داخل مهدکودک اجباری نیستند اما اگر دخترم در آن دوره‌ها شرکت نکند، مجبور است با یکی دو بچه دیگر بیرون کلاس بماند و کسی هم نظارتی بر آنها ندارد و عملاً تنها و امکان بروز اتفاقاتی برای وی وجود دارد، بدین ترتیب می‌توانم بگویم به اجبار در آن کلاس‌ها هم ثبت نامش کرده‌ایم و خروجی خاصی هم ندارد.

شهریه‌ای که از ۳۰۰ هزار تومان ناگهان به ۹۵۰ هزار تومان رسید

یکی دیگر از مادران جوان همدانی که پسر ۶ ساله‌ای دارد، به خبرنگار مهر گفت: پسرم حدود ۴ سال به مهدکودک رفته است و مهرماه پیش دبستانی است اما از آنجا که ساعت کاری بنده و همسرم تا ۴ بعدازظهر طول می‌کشد، مجبور هستیم امسال نیز او را به پیش دبستانی‌های مهدهای کودک بسپاریم.

احمدزاده با بیان اینکه بهترین و بدترین خاطراتم از نگهداری فرزندم، به مهدهای کودک برمی گردد؛ تشریح کرد: برخی از مربیان مهدهای کودک همدان واقعاً دلسوز و مهربان هستند اما برخی از آنها تنها پول و درآمدشان را می‌بینند، سر ساعت که می‌شود شال و کلاه می‌کنند تا به منزل بروند بدون اینکه توجه داشته باشند که شیفت بعدی شروع نشده و بچه‌های ما تنها هستند.

فصل ثبت نام و قصه تکراری نرخ های نجومی مهدهای کودک همدان

این بانوی جوان در پاسخ به اینکه وضعیت نرخ‌های مهدکودک‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: آموزش و پرورش هیچ نظارتی بر این روند ندارد، ما حتی نمی‌دانیم نرخ واقعی مهدکودک پسرم چه قدر است! از سال ۹۸ می‌شود که پسرم به مهد می‌رود، فقط همان سال اول فهمیدیم که نرخ مصوب مهد کودک چه قدر است، آن سال حدود ۳۰۰ هزار تومان شهریه می‌دادیم اما از سال بعدی یعنی سال ۹۹، این نرخ به ناگهان به ۹۵۰ هزار تومان رسید و هم اکنون نیز حدود سه میلیون تومان شهریه پرداخت می‌کنم.

احمدزاده با بیان اینکه بارها موضوع را از آموزش و پرورش پیگیری کرده‌ام اما بی نتیجه بوده است، اظهار کرد: گویی مادران شاغل در این مسیر تنها مانده و کسی صدایشان را نمی‌شوند.

باز هم فصل ثبت نام مهدهای کودک و پیش دبستانی‌های همدان آغاز شد، قصه‌ای تکراری که چندین سال است به نرخ‌های نجومی، نبود نرخنامه و نظارت و شانه خالی کردن دستگاه‌های اجرایی ختم می‌شود؛ اما باید دید این موضوع تا چه زمانی قرار است ادامه یابد؟

مهدهای کودک به عینه از ابتدای سال ۹۹ وضعیتی را می‌گذرانند که نه زیرمجموعه سازمان بهزیستی هستند و نه آموزش و پرورش مشکلات آن را متقبل شده و در بحث‌های نظارتی آن وارد کار می‌شود.

این درحالی است که، نرخ نامه‌های مهدهای کودک باید در معرض دید والدین نصب شوند، در فضای مجازی اطلاع رسانی شوند و همه از نرخ‌های واقعی مطلع باشند. ارقام نجومی مهدهای کودک ماهانه سر به فلک می‌کشد و به ناگهان سالی چند بار تغییر قیمت می‌دهند. پیگیری‌های خبرگزاری مهر نشان می‌دهد تاکنون از سوی مسئولین مربوطه به ویژه در آموزش و پرورش، صمت و تعزیرات برای پرونده‌های این حوزه همتی وجود نداشته و خبری از شفاف سازی و نظارت در این عرصه نیست.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1217582

مهمترین اخبار ایران و جهان: