نیوز سیتی!
21 خرداد 1402 - 09:45

گندم کاران چشم انتظار وعده دولت

بسیاری از کشاورزان در جای جای ایران از جمله در هرمزگان با هدف کمک به کشور و با درک شرایط خاص نیاز به گندم، سال زراعی گذشته را به کشت گسترده گندم پرداختند و حالا چشم انتظار وعده به تأخیر افتاده مسؤولان درباره تعیین نرخ گندم به قیمتی هستند که برای آن وعده داده شده.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، کشاورزان در استان های مختلف کشور از جمله در استان هرمزگان با هدف کمک به کشور و با درک شرایط خاص جهان به لحاظ تولید گندم، امسال مصمم تر از هر سال دیگری به کمک اقتصاد کشور آمدند و میزان برداشت چند برابری گندم در نقاط مختلف گواهی بر عزم راستین این قشر زحمتکش جامعه و همت بلند آنان برای کمک به میهن مان در امنیت غذایی بود.

رشد 50 درصدی تولید گندم در هرمزگان به نسبت سال قبل

در استان هرمزگان نیز کشاورزان پر تلاش با کشت وسیع گندم در مزارع خود به یاری امنیت غذایی کشور آمده و در حالی که در سال گذشته حدود 40 هزار تن کل برداشت گندم در این استان بود اما امسال این میزان تاکنون از 60 هزار تن فراتر رفته است.

 

به گفته رییس واحد بازرگانی تعاون روستایی هرمزگان، برداشت گندم در هرمزگان زودتر از استان های دیگر کشور در ایام نوروز آغاز شد و تاکنون میزان برداشت از 60 هزار و 70 تن گذشته و به نظر می رسد طی یکی دو هفته آینده برداشت گندم به پایان برسد.

قول مسؤولان چه شد؟

نرخ تضمینی گندم برای امسال قرار بود 15 هزار تومان باشد و دولت علاوه بر آن، رقمی را نیز مازاد بر این نرخ به کشاورزان بابت تولید گندم بپردازد.

پیگیری خرید تضمینی گندم را توسط فارس از سخنگوی دولت اینجا ببینید.

 

کشاورزانی که از فروردین ماه در هرمزگان و دیگر استان ها، برداشت محصول گندم خود را آغاز کرده بودند اما با بدقولی مسؤولان مواجه شدند. البته بی وزیر ماندن وزارت خانه مهم و کلیدی جهاد کشاورزی نیز مزید بر موضوع شد و کشاورزان با تحویل گندم های خود به سیلوها، عملا تا بیش از 50 روز پولی دریافت نکردند و هنوز بسیاری از آن تنها یگ قبض انبار در دست دارد.

 

گواه آن نیز گلایه کشاورزان و نیز مصاحبه روز گذشته ماندگاری رییس واحد بازرگانی تعاون روستایی هرمزگان است که می گوید تاکنون فقط 30 درصد پول خرید گندم آنهم به قیمت 11 هزار و 500 تومان به کشاورزان پرداخت شده است. این در حالی است که بسیاری از کشاورزان از فروردین ماه چشم انتظار پرداخت پول گندم تحویلی شان هستند.

پس 15 هزار تومان چه شد؟

محمد رضا ماندگاری رییس واحد بازرگانی تعاون روستایی هرمزگان در این باره نیز می گوید: بعد از چند ماه رایزنی بین اعضای شورای قیمت‌گذاری و وزارت جهادکشاورزی، نرخ خرید تضمینی گندم از سوی دولت سیزدهم به ازای هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان اعلام شده است که بزودی مابه‌التفاوت آن به حساب گندمکاران واریز می‌شود.

 

دلالان در منطقه پرسه می زنند

به گفته نماینده شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، دلالان از کشورهای همجوار در مناطقی از سیستان و بلوچستان و هرمزگان و جنوب کرمان پرسه می زنند تا بتوانند محموله های گندم برداشت شده کشاورزان را با نرخ بالاتر حتی تا کیلویی 22 هزار تومان خریداری و به خارج از کشور منتقل کنند و دولت باید در مورد نرخ خرید تضمینی و نیز شکل پرداخت آن به مردم با حساسیت و دقت بیشتری عمل کند تا کشاورزان به وعده مسؤولان امیدوار شده و در سال های بعد نیز به کمک بیایند.

کشاورزان دل در گروی نظام و کشور دارند

هادی جوادی از فعالان حوزه کشاورزی در استان هرمزگان در این زمینه به خبرنگار فارس می گوید: کشاورزان دل در گروی نظام و کشور دارند و لذا با توجه به کمبود غلات در جهان و نیاز کشور به استقلال حداکثری در زمینه گندم، با قدرت به میدان آمدند و بسیاری از زمین های کشاورزی خود را زیر کشت گندم بردند تا کمکی به کشور کنند و لذا واجب است تا مسؤولان نیز به وعده های خود پای بند باشند و در زمان مناسب و با نرخ مناسب، پول کشاورزان را پرداخت کنند.

به گزارش فارس، دولت سیزدهم علاوه بر مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت گندم، یکهزار و ۵۰۰ تومان برای بخشی از هزینه‌های کود و بذر و ۲ هزار تومان نیز جایزه تحویل گندم برای کشاورزان تصویب کرد.

گزارش: فهیمه شمسی

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1276838

مهمترین اخبار ایران و جهان: