نیوز سیتی!
25 اردیبهشت 1402 - 15:34

تأمین اعتبار 265 میلیاردی برای پروژه‌های مقابله با تنش آبی کشاورزی مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: 5 سرفصل در حوزه آب و خاک استان تعریف شد که با پیگیری جهاد کشاورزی، استاندار مازندران و ستاد مدیریت بحران وزارت کشور منجر به اخذ اعتبار 265 میلیارد تومانی برای اجرای این پروژه‌ها شد.

حسن عنایتی کلیجی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ساری، درباره پروژه‌های اضطراری مقابله با تنش آبی حوزه کشاورزی استان مازندران اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی خاص استان مازندران که با تنش آبی مواجه خواهیم بود و زنگ خطر آن به صدا درآمده است، جهادکشاورزی مازندران نسبت به تشکیل و راه‌اندازی ستاد مدیریت بحران کم‌آبی در استان اقدام کرد تا بتواند ضمن سازگاری با این پدیده، اقدامات مدیریتی، ترویجی و عمرانی را برای حفظ تولیدات کشاورزی استان انجام دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این باره گفت: ۵ سرفصل در حوزه آب و خاک استان تعریف شد که با پیگیری جهادکشاورزی، استاندار مازندران و ستاد مدیریت بحران وزارت کشور منجر به اخذ اعتبار ۲۶۵ میلیارد تومانی برای اجرای این سرفصل‌ها شد.

وی افزود: با اجرای این پروژه‌ها در ۵ سرفصل می‌توانیم تا حدودی بحران و تنش کم‌آبی را در سطح استان مهار کنیم و از این شرایط سخت به سلامت عبور کنیم و تولیدات کشاورزی را داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تعمیر و تجهیز ایستگاه‌های پمپاژ، بهسازی و تجهیز چاه‌ها را یکی از این ۵ سرفصل عنوان کرد و گفت: برای اجرای این پروژه‌ها ۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد تا بتوانیم آب مطمئن کشاورزی را از منابع آب سطحی و زیرزمینی در سطح هزار هکتار تامین کنیم.

وی جابجایی مسیر انتقال آب با لوله به طول ۲۵۰ کیلومتر را از دیگر سرفصل‌های اضطراری مقابله با تنش آبی استان نام برد و گفت: ۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این پروژه‌ها در نظر گرفته شد تا از هدررفت آب در انهار خاکی جلوگیری و راندمان توزیع آب را افزایش دهیم.

عنایتی‌کلیجی تعریف ۲۰ پروژه بازچرخانی آب در مناطق مورد نیاز با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان را یکی دیگر از سرفصل‌های مقابله با تنش کم‌آبی استان در حوزه کشاورزی ذکر کرد و ادامه داد: تامین آب مورد نیاز از طریق تنظیم آب بین مناطق زراعی و تسهیل جریان حرکت آب از اهداف این پروژه‌هاست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به اجرای سامانه نوین آبیاری موضعی شامل خشکه کاری برنج و باغات تحت تنش آبی در استان اشاره کرد و افزود: ۶۵ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه‌ها در قالب این سرفصل تخصیص داده شد تا شاهد مدیریت منابع آب در اختیار به واسطه استفاده از آبیاری تحت فشار و کم فشار با هدف افزایش بهره‌وری از آب موجود در بخش کشاورزی باشیم.

وی لایروبی و بازسازی آببندان و لایروبی انهار را به عنوان پنجمین سرفصل مقابله با تنش آبی در حوزه کشاورزی استان اشاره و اظهار کرد: ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران تعداد پروژه های تعریف شده برای مدیریت بحران کم‌آبی در استان را بالغ بر ۵۰۰ پروژه اعلام کرد و گفت: جهادکشاورزی مازندران با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و اداره کل مدیریت بحران استان، این پروژه‌ها را در مناطقی که با بحران کم‌آبی مواجه هستند اجرایی خواهد کرد.

پایان پیام/۸۶۰۳۵/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1214038

مهمترین اخبار ایران و جهان: