نیوز سیتی!
30 اردیبهشت 1402 - 17:01

آخرین روایت از وضعیت پروژه مسکن مهر ساوجبلاغ/ از ترک‌فعل مسؤولان وقت تا وعده شرکت عمران

ساختمان‌های نیمه‌کاره خودنمایی می‌کنند، بعضی از آن‌ها تا اسکلت بنا پیش رفته بود اما در اغلب آپارتمان‌ها، نمای ساختمان‌های یک شکل و‌ یکنواخت بودند، خانه‌هایی که هر یک از آن‌ها قرار بود پیش از این‌ها در تکمیل خوشبختی صاحبانشان نقش ایفا کنند!

خبرگزاری فارس-طیبه جواهری: چادرم را محکم گرفته بودم، باد از سر و‌ کوله‌ام بالا می‌رفت و اجازه نمی‌داد به راحتی قدم بردارم، نگاهم به ساختمان‌های یک دستی بود که هنوز تکمیل نشده بودند، به نظرم شدت باد هم از همین خانه‌های بی سَکَنه و در و پیکر نشأت می‌گرفت.

نماهای یک دست آجری (قرمز-قهوه‌ای) جیغ می‌زد که همه این‌ها کار یک مجموعه می‌تواند باشد، از آنجاییکه ساختمان‌ها لاکچری نبودند و همگی و نیمه‌کاره رها شدند هم نشان می‌داد این سازه‌ها برای عوام مردم ساخته می‌شود. کوچه‌های که هنوز رنگ آسفالت به خود ندیده‌اند و مجتمع‌های که بنظر می‌رسد قرار نیست صاحب پارک، مسجد، مدرسه، مرکز درمانی، پاسگاه پلیس و ... باشند.

کمی جلوتر کنار دکه‌ای که گوشه خیابان اصلی جا خوش کرده بود ایستادم و به بهانه خرید آب معدنی با فروشنده دکه همکلام شدم؛

-این خونه های نیمه کاره برای پروژه مسکن مهره؟ 

-بله خانم خیلی وقته این خونه‌ها دارن ساخته می‌شن، اوایل سرعت کار بیشتر بود ولی الان چندسالی هستش که لاکپشتی جلو میره.

-به مردم گفتن دلیل توقف پروژه چی بوده؟

-شمام دلت خوشه؟ مگه قراره به ما جواب پس بدن؟ اگر کسی هم بدونه نهایت همونایی که سرمایه زندگیشونو دادن به این خونه‌ها خبر داشته باشن... 

لازم نبود که خودم را خبرنگار معرفی کنم تا اطلاعات بیشتری بگیرم، آنطور که مشخص بود آقای فروشنده هم دلش پر بود و اگر چیزی می‌دانست دریغ نمی‌کرد.

به قدم زدن ادامه دادم، باید یکی از اهالی شهر جدید هشتگرد را می‌دیدم تا از او در مورد پروژه مسکن مهر سوال کنم، امیدوار بودم یکی از متقاضیان این خانه‌ها را ببینم تا با قاطعیت بیشتری در مورد سوژه ام بنویسم.

خانمی گوشه جدول نشسته بود، کمی خرید کنارش بود، هر تاکسی که رد می‌شد با صدای بلند و لرزان «شهرک شقایق» را فریاد می‌زد، بنظر جلوتر رفتم تا با او هم صحبت شوم؛

- می‌خواین کمکتون کنم مادر جان؟ 

-نه ممنون، منتظر تاکسی هستم؛ جون ندارم وایسم رو پاهام امشب نوه‌هام قراره بیان خونمون اومدم براشون خرید کردم که شام کتلت بزارم، آخه بچه‌ها عاشق کتلت‌های منن...

سعی کردم صحبت‌هایش را قطع کنم، ببخشید مادر شما که از قدیمی‌های اینجا هستید، می‌دونید اون ساختمون‌های مسکن مهر چرا همینجوری موندن؟ 

-ای مادر دست رو دلم نزار، همین پسرم که امشب میاد خونمون ۱۰ سال پیش که تازه رفت و بود سر خونه زندگیش واسه اینکه مستاجر نباشه موتورش رو فروخت و با کمی از طلاهای زنش دادن برای مسکن مهر که بلکه صاحب خونه بشن، ولی اگر شما رنگ خونه دیدی ماهم دیدیم.

-آخه مشکل کار کجاس؟ چه جوابی به شما دادن؟

-والا من از این چیزا سر در نمیارم، یه روز میگفتن دزدی شده، یه روز می‌گفتن گرونیه، یبارم می‌گفتن دولت جدید انجامش نمیده، حالا این دولتی که اومده سر کار باز گفته من انجامش میدم ولی ما دیگه چشممون آب نمیخوره... 

-پسرتون بالاخره صاحب خونه شد؟

-پسرم و زنش اول زندگی چیز زیادی نداشتن مادر، منم که بعد مرگ شوهرم حقوق بازنشستگی اون خدابیامرز رو گرفتم و اونقدری نبود بتونم به پسرم کمک کنم، می‌خواستیم با این خونه‌های مسکن مهر که ارزون‌تره یکاری بکنیم که نشد، حالا گفتن قراره بشه، ماهم میگیم ایشالله بشه.

صحبتمون که تمام شد، کنارش ایستادم تا تاکسی شهرک شقایش برسه، اما از هر دری می‌رفتم به نوه‌هاش می‌رسیدیم و تعریف از شیطنت‌هاشون. بالاخره ماشین پیدا شد، خرید‌های خانم را برایش به داخل ماشین گذاشتم و از هم خداحافظی کردیم.

مسکن مهر؛ پروژه‌ای که همزمان با دولت نهم بود آغاز شد و اسم و آوازه آن سر زبان‌ها افتاد، قرار بر اینکه بود که به کمک قشر نیازمند و متوسط جامعه بیاید تا تقریبا همگی آن‌ها صاحب خانه شوند، یکی از طلاهای ازدواجش می‌گذشت دیگری ماشین خود را که وسیله کارش بود به حراج می‌گذاشت تا سقفی برای سر داشته باشند، در این میان بسیاری از این افراد بالاخره صاحب خانه شدند و از مستاجری نجات یافتند، اما تعداد زیادی هم هستند که همچنان در گیر و داد پروژه بیست ساله مسکن مهر هستند.

همین حوالی، بیخ گوش پایخت، در مرکز شهرستان ساوجبلاغ از توابع استان البرز، شهر جدید هشتگرد میزبان اجرای پروژه مسکن مهر بود، پروژه ای که با هدف خانه دار شدن قشر کارگری استان البرز راه‌اندازی شد، اما حالا هشت هزار واحد از پروژه‌های مسکن مهر شهر جدید هشتگرد باقیمانده است.

این در حالی است که یکی از مصوبات اصلی سفر ریاست جمهوری به استان البرز به حوزه ساخت مسکن مربوط بود و مقرر شد ظرف چند ماهه کلنگ پروژه‌های مسکن سازی به زمین بخورد، همچنین از سر گیری پروژه مسکن مهر و از زمین برداشتن بار ادوار گذشته به منظور تسهیل زندگی مردم از دیگر مسائلی است که مورد تاکید مقام عالی دولت قرار داشت. که متاسفانه در این میان با کمکاری و بعضا ترک‌فعل مسؤولان وقت مواجه شدیم.

پیمانکارانی که کار را رها کردند

رضا محمدی،‌ معاون وقت فرمانداری ساوجبلاغ در بازدید از مجموعه پروژه مسکن مهر شهر جدید هشتگرد، اعلام کرده بود که با پیمانکاران مسکن مهر که از تحویل به موقع واحدهای مسکونی مهر خودداری کنند، برخورد قاطع خواهد شد.

او اعلام کرده‌ بود بعضی از پیمانکاران با طلب مبالغ اضافی به متقاضیان مسکن مهر فشار آورده‌اند و امروز بسیاری از مشکلات در حوزه مسکن مهر به این بخش بر می‌گردد که پیمانکاران تعامل لازم را با مالکان ندارند و به بهانه واهی به دنبال اخذ مبالغ اضافه از مالکان هستند.

محمدی با اشاره به اینکه گزارش معتبر در خصوص دریافت مبالغ اضافی از متقاضیان مسکن مهر وجود دارد، تاکید کرده بود که پیمانکاران حق گرفتن هیچ‌گونه وجه اضافی از متقاضیان واحدها را ندارند در صورت مشاهده با هماهنگی شرکت عمران و دستگاه قضائی با آنها برخورد خواهد شد.

به گفته این مسؤول وقت و بر اساس اعلام شرکت عمران شهر جدید هشتگرد، ۱۰ پیمانکار مسکن مهر این شهر واحدهای خود را تکمیل اما از تحویل آن به مردم خودداری می‌کنند که این کار قانونی نیست و با آنان بر خورد خواهد شد.

پس از گذشت دو سال از این اظهارات متاسفانه خبر موثقی از دستگیری و مجازات پیمانکاران متخلف این پروژه در دست نیست. اما وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم در پی دستور رییس دولت سیزدهم نسبت به ساماندهی پروژه مسکن مهر شهر جدیدهشتگرد، طی سفری به استان البرز و با حضور در شهر جدید هشتگرد با اهالی و متقاضیان مسکن مهر دیدار و گفتگو کرد که البته این سفر با وجود عدم رضایت شهروندان با حواشی نیز همراه بود.

از اعتراض برخی متقاضیان پروژه‌های افتتاح شده تا یک دهه انتظار برای تحویل واحدها و یا شکایت عده‌ای از تعاونی‌ها به دلیل عدم واگذاری واحدها، این‌ها تنها بخشی از مطالبات مردمی است که سرمایه زندگی خود را در راه صاحب خانه شدن دادند.

شماری از ساکنان شهر جدید هشتگرد نیز درخواست ساخت درمانگاه و نانوایی در فاز 7 را داشتند. فرونشست یکی از ساختمان‌های مسکن مهر در فاز 4 نیز از جمله مسائل مطرح شده از سوی مردم با وزیر راه و شهرسازی بود. موضوعی که بذرپاش دستور رسیدگی به آن را خطاب به مدیرعامل شرکت عمران هشتگرد صادر کرد و به مردم قول داد تا زمان حل مشکل در واحدهای استیجاری اسکان داده خواهند شد.

پرداخت اضافی برای مسکن مهر ممنوع!

مهرداد بذر پاش، در حاشیه این بازدید نیز گفت: در جریان طرح مسکن مهر مبالغی بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان از ۱۰ تا ۱۲ سال قبل توسط متقاضیان پرداخت شده بود و ما تلاش کردیم آورده متقاضیان افزایش پیدا نکند.

وی افزود: بخشی از این پروژه‌ها مسکن مهر است که امروز در قالب طرح نهضت ملی مسکن تکمیل و به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: انشاالله تا پایان هفته دولت در سال ۱۴۰۲ کل واحدهای مسکن مهر هشتگرد به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

این مقام مسؤول همچنین اظهار کرد که؛ «در شهر هشتگرد تعاونی های مسکن به عهد خود وفا نکردند. مردم درحالی تمام آورده خود را پرداخت کرده‌اند که هنوز واحد را تحویل نگرفته‌اند. برخی از مدیران تعاونی ها متواری هستند که البته پیگیر حل این مشکل هستیم.»

طولانی شدن اجرای پروژه مسکن دلیل موجهی ندارد

محمدرضا البرزی، فرماندار ساوجبلاغ نیز در خصوص طولانی شدن پروژه مسکن مهر به اهمیت اجرای دقیق و درست پروژه مسکن ملی تاکید کرد و گفت: نباید اجازه دهیم پروژه‌ای که می‌تواند دو ساله تمام شود ۴ سال به طول انجامد.

البرزی گفت: مسؤولان باید در راستای تسهیل در امور مردم قانون را بدون آنکه بشکنند خم کرده و بدون زیرپاگذاشتن قانون اقدامات لازم را انجام دهند.

وی از شهردار شهر جدید مهستان خواست: هر آنچه که در اختیار دارد اعم از تخفیف و تقسیط و ... انجام دهد تا پروژه نهضت ملی یک روز هم معطل نماند.

البرزی گفت: از مدیران انتظار می‌رود که به دنبال تحقق اهداف نماینده دولت در شهرستان باشند و با شجاعت به کارهای سخت مردم ورود نموده و آنان را از نظام و دولت خرسند نمایند.

وی تأکید کرد: ساخت مسکن سهم قابل توجهی در اقتصاد و ایجاد اشتغال در کشور دارد که لازم است از طریق روشهای و با همراهی مسؤولین و مشارکت بانک‌ها در ارائه تسهیلات ساخت مسکن سرعت یابد.

گفتنی است تا کنون حدود ۲ هزار واحد از مسکن مهر شهر جدید هشتگرد مربوطه به دولت نهم و دهم در دولت سیزدهم به بار نشسته است، این در حالی است که پروژه فوق به دلایل متعددی در هشت سال گذشته متوقف شده بود و رشد چشم گیری نداشت، در این میان مسؤولان استان البرز وعده دادند که هرچه سریعتری مابقی واحدهای مسکن مهر را تحویل متقاضیان دهند.

۶ هزار واحد مسکن مهر شهر جدید به بهره برداری می‌رسد

عباس قنبری، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد، در این خصوص به خبرنگار فارس، گفت: از میان هشت هزار واحد متعلق به مسکن مهر شهر جدید هشتگرد، ۶ هزار واحد تا پایان شهریور سال جاری تعیین تکلیف می‌شود.

وی افزود: تلاش‌ها برای به ثمر رساندن ۲ هزار واحد مابقی نیز ادامه دارد و امیدواریم بتوانیم در این راستا مثمر ثمر باشیم.

پر واضح است که به ثمر رساندن پروژه‌های مسکن سازی علاوه بر به حرکت در آوردن چرخه اقتصادی و اشتغال‌زایی در سطح جامعه، به کاهش نرخ مسکن و اجاره بها نیز منجر خواهد شد، از این رو هرگونه کم‌کاری عمدی و ترک فعل می‌تواند نمونه بارز خیانت قلمداد شود، البته با توجه به پشتکار موجود در دولت مردمی سیزدهم و پیگیری‌های صورت گرفته امید است تا پایان سال جاری به گفته مسؤولان امر عمده واحد‌های پروژه مسکن مهر شهرستان ساوجبلاغ به ویژه شهر جدید هشتگرد تحویل متقاضیان شود.

شایان ذکر است شهر جدید هشتگرد، مقرر شد به نام شهر جدید مهستان نامگذاری شود که به واسطه غریب بودن این اسم برای مخاطبان و متقاضیان این پروژه از عنوان «پروژه مسکن مهر شهر جدید هشتگرد» استفاده شده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1225438

مهمترین اخبار ایران و جهان: