نیوز سیتی!
17 اردیبهشت 1402 - 11:53

دانش آموز نباید از نظام آموزشی ۱۰ سال جلوتر باشد

مدیر شبکه آموزش سیما گفت: ما باید برای ۲۰ سال آینده نقشه بکشیم نه اینکه بچه‌ها ده سال از ما جلوتر باشند و ما در فضای قدیمی فعالیت کنیم

به گزارش خبرنگار مهر، علی عبدالعالی در خصوص علل تضعیف مدارس دولتی گفت: جدا از مسائل مالی معلمین مدارس دولتی باید از لحاظ دانش و توانایی یک رشد بسیار جدی داشته باشند. دانشگاه فرهنگیان دانشگاهی بود که با نیت بسیار خوب آغاز به کار کرد اما هنوز شرایط لازم را برای تربیت نیرو به میزان کافی ندارد.

وی با بیان اینکه امروز بسیاری از آموزش‌های دانش آموزان در سکو (پلتفرم) های مجازی شکل می‌گیرد؛ گفت: ما در حال حاضر چیزی به نام مدرسه تلویزیونی ایران داریم که در نظرسنجی اسفند ۱۴۰۱ در مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما ۲۴ درصد کل دانش آموزان ایران محتوای مدرسه تلویزیونی را می‌بینند. آموزش و پرورش باید بپذیرد که باید یک مدیریت عالی داشته باشد و به سوی ابزارهای جدید آموزشی برود ما باید برای ۲۰ سال آینده نقشه بکشیم نه اینکه بچه‌ها ده سال از ما جلوتر باشند و ما در فضای قدیمی فعالیت کنیم. متأسفانه در مجموعه‌های دولتی تفکر به روز بودن وجود ندارد؛ به اعتقاد من لطمه بی توجهی به روش‌های نوین آموزشی از کمبود مسائل مالی ضررش بیشتر است.

عبدالعالی با بیان اینکه ما یک میلیون جامانده از تحصیل داریم گفت: برای دختری که در یک روستا پایه ششم ابتدایی را به اتمام رسانده و اجازه ندارد برای ادامه تحصیل به روستایی که دورتر است برود؛ مدرسه تلویزیونی ایجاد شده است. در کشوری که ۷۰ میلیون تلویزیون در آن فعال است با پوشش ۹۹ درصدی این آموزش‌ها گسترش می‌یابد و آن دختر می‌تواند با تلویزیون درس بخواند و تنها یک بار در سال برای امتحاب به مرکز آزمون برود.

وی با طرح این سوال که چرا برای مسئولین مدارس و دولتی در عمل مهم نیست گفت: اگر لیستی از مسئولین رده بالا و مقامات پیشین وزارت آموزش و پرورش تهیه کنیم؛ می‌بینیم که فرزند همه آنها به مدارس غیردولتی رفته اند. حتماً نگاه مسئولان به مدارس دولتی موجب این بی‌توجهی‌ها بوده است.

مدیر شبکه آموزش سیما با انتقاد از عدم وجود ثبات در میدران نظام تعلیم و تربیت گفت: تعبیری که دو بار در سخنان رهبری به آن اشاره شد بحث تربیت معلم بود که عزم بسیار جدی که وجود دارد کوچک انگاری این دستگاه حیاتی است. ما از سال ۹۲ تاکنون تعدادی وزیر و سرپرست عوض کردیم. انگار برای ما مهم نیست که مدیر باید ثبات داشته باشد تا کار کند. تا مسئولی می‌آید و تازه فکر می‌کند که باید چه کنم عزل می‌شود. در همین شرایط فعلی هم معلوم نیست وزیر آموزش و پرورش قرار است چه کسی باشد و به هیچ عنوان ثبات مدیریتی وجود ندارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1193782

مهمترین اخبار ایران و جهان: