نیوز سیتی!
28 دی 1402 - 09:55

عضو هیات علمی دانشگاه: یمن معادلات قدرت در عرصه دریایی را تغییر داد

روح‌الامین سعیدی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: اقدامی که یمن انجام داد، تغییر معادلات قدرت در عرصه دریایی بود و این نمی‌توانست برای آمریکا قابل تحمل باشد.

روح‌الامین سعیدی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس در مورد حمایت کشورهای غربی از جمله آمریکا از صهیونیست‌ها، گفت: ایالات متحده آمریکا سال‌هاست که یک پیوند استراتژیک با رژیم صهیونیستی دارد، یهودیان صهیونیست در اقتصاد، سیاست و نیز در پشت پرده جامعه آمریکا و در نهادهای مهم حیاتی آنها به شدت نفوذ دارند و کاملا بر اقتصاد و سیاست خارجی آمریکا تاثیرگذار هستند بنابراین یک رابطه راهبردی بسیار طولانی مدت بین آمریکا و رژیم صهیونیستی برقرار است و طبیعتاً آمریکا هیچ وقت متحد استراتژیک خود را تنها نمی‌گذارد.

وی افزود: نقش رژیم صهیونیستی در منطقه خاورمیانه و به طور کلی در جهان اسلام برای آمریکایی‌ها بسیار حیاتی است یعنی به نوعی یک جایگزین و نماینده آمریکا در دل دنیای اسلام است تا بتواند توسط آن دنیای اسلام را مهار و کنترل کند. 

این استاد دانشگاه درباره اینکه چرا آمریکا و غربی‌ها از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند، اظهار کرد: اسرائیل نماینده آمریکا و اروپا در جغرافیای جهان غیر غرب است و لذا آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تمام تلاششان را می‌کنند تا از اسرائیل حمایت کنند زیرا رژیم غاصب صهیونیستی رخنه و لابی‌های به شدت عمیقی در سیاست خارجی آمریکا و کشورهای اروپایی همچون انگلستان و آلمان و... دارد.

اقدام یمن تغییر معادلات قدرت در عرصه دریایی بود

سعیدی در خصوص اهداف آمریکا و انگلیس در حمله به یمن، عنوان کرد: آمریکایی‌ها و دیگر متحدان اروپایی آن‌ها، در ماجرای یمن شاید خیلی غافل‌گیر شدند زیرا یک دفعه دیدند که یک ضلع دیگری از محور مقاومت هم وارد کارزار جنگ با رژیم صهیونیستی شده است به گونه‌ای که اصلاً محاسبه آن را هم نمی‌کردند و حالا می‌بینیم که یک کشور نه بلکه یک گروه شبه نظامی به نام انصارالله نیز به عنوان یکی از اضلاع محور مقاومت امنیت دریانوردی را برای قدرت های بزرگ به خطر می‌اندازد.

وی عنوان کرد: آمریکایی که خودش را رهبر و هژمون جهان می‌داند طبیعتاً حمایت از رژیم‌های بین‌المللی را وظیفه خودش می‌داند زیرا این رژیم‌ها از جمله رژیم‌های دریانوردی سال‌ها تحت حمایت آمریکا رشد کرده‌اند و مورد حمایت قدرت‌های بزرگ و آمریکا بوده‌اند.

این استاد دانشگاه افزود: آمریکا به عنوان کسی که خودش را رهبر و هژمون نظام جهانی می‌داند حالا یک گروه غیر دولتی این امنیت دریانوردی را برای آمریکا و قدرت‌های بزرگ به مخاطره می‌اندازد و این بسیار برای آن‌ها گران تمام می‌شود و لذا این قدرت‌ها احساس کردند که بسیاری از ابعاد و ستون های نظم کنونی نظام جهانی را بر باد رفته می‌بینند و کنشگران جدیدی وارد عرصه می‌شوند که ملاحظات دیگری را تحمیل می‌کنند و معادلات قدرت را متحول و دگرگون می‌کنند.

 

 

این کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: اقدامی که یمن انجام داد، تغییر معادلات قدرت در عرصه دریایی بود و این بسیار چیز عجیبی بود که در عرصه قواعد دریایی و معادلات دریانوردی، یمن یک جبهه جدیدی را باز کند که این مورد بسیار کم سابقه بود. 

سعیدی با اشاره به اینکه حضور حزب‌الله در عرصه نبردهای نامتقارن و زدن صهیونیست‌ها با موشک و پهپاد توسط حزب الله تازگی نداشته است، بیان کرد: اکنون یمن در عرصه دریاها یک جبهه جدیدی را باز کرده و این نظم کنونی نظام جهانی و نظم مبتنی بر قدرت‌های بزرگ را به مخاطره می‌اندازد و این نمی‌توانست برای آمریکا تحمل کردنی باشد و لذا به همین خاطر در مقابله با یمن واکنش نشان داد.

وی خاطرنشان کرد: به نظر نمی‌رسد که آمریکایی‌ها مایل به ورود به یک جنگ تمام عیار با یمن باشند، اکنون تنها یک سری بمباران‌هایی صورت می‌گیرد که ممکن است ادامه‌دار باشد و یا نباشد مثل همان کاری که در سوریه کردند، آمریکایی‌ها آمادگی این را ندارند که وارد یمن شوند چون آن‌ها جنگ عربستان را هم شاهد بودند چراکه عربستان حدود هفت ـ هشت سال درگیر جنگ یمن شد تا انصارالله را از پای در آورد ولی این انصاراللهی که الان دارد امنیت دریانوردی قدرت‌های بزرگ را به مخاطره می‌اندازد همان انصاراللهی است که چندین سال جنگ عربستان را تاب آورده و از بین نرفت و همچنان قدرت خود را حفظ کرده است. 

آمریکا توانایی از بین بردن انصارالله را ندارد  

این استاد دانشگاه در ادامه تأکید کرد: این نشانه‌گر آن است که آمریکا خیلی نمی‌تواند یک جبهه جدید باز کند و امیدوار باشد که بتواند انصارالله را از بین ببرد لذا شک نکنید که آن‌ها وارد یک جنگ تمام عیار با یمن نخواهند شد.

سعیدی در مورد تاثیر حمله آمریکا به یمن در اتحاد جبهه‌های مقاومت گفت: اقداماتی که بعد از طوفان‌الأقصی رخ داد از جمله اقدامات حزب‌الله و انصارالله و مقاومت اسلامی عراق، نشان داد که محور مقاومت به یک پازلی تبدیل شده است که قطعات آن در کنار هم چفت شده‌اند و به‌گونه‌ای یکدیگر را تکمیل می‌کنند که این امر اتفاق بسیار جالبی است.

وی افزود: وقتی دولت سوریه در جنگ با داعش دچار مشکل شد، شما دیدید که از سایر جغرافیای محور مقاومت از جمله ایران، لبنان، افغانستان، پاکستان و عراق به کمک سوریه آمدند و به دنبال آن تمامیت ارضی سوریه حفظ شد و داعش در منطقه سرکوب شد و یا وقتی داعش در عراق حضور پیدا کرد و قرار شد که عراق را تقسیم کنند باز شما شاهد آن بودید که حاج قاسم سلیمانی، نیروهای سپاه و رزمندگان دیگر از جمله افغانستانی‌ها و پاکستانی‌ها برای نجات عراق حضور پیدا کردند و دیدید که چطور اضلاع محور مقاومت به یکدیگر یاری کردند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه عنوان کرد: زمانیکه یمن هم درگیر جنگ بود تا آنجا که امکان داشت جمهوری اسلامی و دیگر اضلاع جبهه مقاومت کمک‌های بسزایی را انجام داده‌اند، اکنون که فلسطین دچار جنگ با رژیم غاصب صهیونیستی است، دیدید که بلافاصله از همان ۸ اکتبر حزب الله وارد عمل شد، همچنین جمهوری اسلامی که طبیعتاً حمایت کامل دارد انجام می‌دهد و مقاومت اسلامی عراق نیز وارد عمل شد به‌گونه‌ای که بسیاری از مواضع آمریکایی‌ها را در جاهای مختلف مورد حمله قرار داد.

 

 

محور مقاومت به یک بلوغ کامل رسیده است

سعیدی تصریح کرد: ورود یمن برای حمایت از فلسطین بسیار جالب بود زیرا یک عرصه جدیدی در دریاها باز کرد و به طور جانانه و مقتدرانه به دفاع از فلسطین وارد عمل شد و با شجاعت و جسارت کشتی‌های صهیونیستی را مورد حمله قرار داد، این نشان داد که اجزا محور مقاومت به قطعات یک پازل معنا دار تبدیل شده‌اند که دارند تصویر کاملی را با یکدیگر می‌سازند و این نشان می‌دهد که محور مقاومت به یک بلوغی رسیده که اتفاق بسیار مهمی است.

وی با تأکید بر اینکه در آینده شاهد تکمیل‌تر و بلوغ یافته‌تر شدن محور مقاومت خواهیم بود، بیان کرد: این‌ها همگی ثمرات خون شهدا از جمله شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی و شهدای جبهه مقاومت و نیز رهبری مقام معظم رهبری و دیگر رهبران مقاومت از جمله سید حسن نصرالله، رهبران فلسطینی، حوثی‌های یمن و رهبران مقاومت عراق است.

یمن امنیت دریایی را برای حامیان رژیم صهیونیستی به خطر انداخت

این استاد دانشگاه در خصوص نقش یمن در بهم زدن توطئه و جنایات صهیونیست‌ها و حامیان آنها، گفت: یمن با بازکردن یک جبهه جدید نقش بسیار بی‌بدیلی را ایفا کرد زیرا جبهه‌ای که پیش از این باز شده بود، نبرد زمینی، موشکی و پهپادی بود اما یمن نبرد دریاها را هم به آن اضافه کرد و امنیت دریانوردی قدرت‌های بزرگ را در منطقه باب المندب به مخاطره انداخت و خسارات بسیار زیادی به اسرائیل و قدرت‌های بزرگ وارد کرد به‌گونه‌ای که هر کشتی که بخواهد به سمت رژیم صهیونیستی برود مورد هدف قرار می‌گیرد. 

سعیدی با بیان اینکه یمن به یک توانایی رسیده که می‌تواند یک نقش بی‌بدیل در محور مقاومت بازی کند، اظهار کرد: بسیاری تصور می‌کردند که یمن بعد از یک جنگ فرسایشی با عربستان چنین توانایی را نداشته باشد اما دیدید که بسیار قدرتمندانه و با هوشمندی وارد عمل شده و نقش آفرینی می‌کند، بنابراین ما در آینده شاهد همکاری خیلی بهتر و عمیق‌تر اضلاع مقاومت در منطقه خواهیم بود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1641638

مهمترین اخبار ایران و جهان: