نیوز سیتی!
12 اسفند 1402 - 14:36

روسیه: مشکلات افغانستان ناشی از حضور ۲۰ ساله آمریکا و ناتو است

نماینده روسیه در اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو تأکید کرد مشکلات کنونی افغانستان ناشی از حضور ۲۰ ساله آمریکا و ناتو در این کشور است.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «روسلان استروگانوف» عضو هیئت روسیه در پنجاه و پنجمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو تصریح کرد حضور نظامی 20 ساله آمریکا، انگلیس و سایر اعضای ناتو یکی از دلایل اصلی مشکلاتی است که اکنون افغانستان با آن مواجه است.

به گزارش «تاس»، استروگانوف در ین اجلاس گفت: غربی‌ها پس از خروج عجولانه از افغانستان ویرانی و فقر به‌جا گذاشتند و اکنون با بی‌شرمی مسئولیت را به گردن مقامات افغان می‌اندازند و تحویل کمک‌های بشردوستانه را به امتیازات سیاسی از کابل گره می‌زنند.

وی ضمن درخواست برای آزادی دارایی‌های توقیف شده افغانستان توسط آمریکا تاکید کرد مسکو با مقامات افغانستان تماس دارد و از آنها می‌خواهد که تعهداتشان را برای تشکیل یک نظام فراگیر عملی کنند.

این دیپلمات روس با اظهار اینکه اولویت مسکو ارتقای تلاش‌ها برای تقویت ثبات و امنیت در افغانستان است، تصریح کرد: تنها برقراری صلح پایدار در افغانستان است که توسعه مطلوب کل منطقه را تسهیل خواهد کرد.

«دیمیتری پولیانسکی» معاون نماینده‌ روسیه نیز چندی قبل در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفته بود آمریکا و متحدانش عامل اصلی فقر و جنگ طی دو دهه‌ گذشته در افغانستان هستند.

وزارت خارجه روسیه نیز تیرماه سال جاری در توئیترش نوشته بود: «جنگ‌های تحت رهبری یا حمایت آمریکا الگوی مشابهی دارند؛ شکست تحقیرآمیز یا عقب‌نشینی عجولانه که متحدان رها شده‌اند».

انتهای پیام/.

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1681082

مهمترین اخبار ایران و جهان: