نیوز سیتی!
31 تیر 1399 - 11:03

گزارش ویدئویی| رونق جشن‌های خانوادگی زیر سایه کرونا / وقتی بی‌تفاوتی قزوینی‌ها مدافعان سلامت را به ستوه آورد

گروه استان‌ها ـ بی‌تفاوتی مردم قزوین نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی موجب افزایش آمار ابتلا به ویروس کرونا شده در حالی که کادر درمانی از این وضع به ستوه آمده و ممکن است با این روند افزایشی از کیفیت رسیدگی به بیماران کاسته شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، حدود 5 ماه از شیوع ویروس کرونا در سطح جامعه می‌گذرد و کادر درمان در این میان به دل حادثه زده و همچنان رودر‌رو با کرونا در حال مبارزه‌ است.

‌کادر بیمارستان‌ها در برهه‌ای از زمان با همکاری مردم بر کرونا فائق آمدند اما چند هفته‌ای است که مردم دیگر خطر کرونا و تهدیدات آن را جدی نمی‌گیرند و به زندگی بدون ویروس خود درگذشته، بازگشته‌اند حال آنکه بی‌توجهی نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، عدم فاصله‌گذاری اجتماعی و همچنین رونق گرفتن تجمعات، وضعیت سلامت جامعه را رو به وخامت برده  و در این میان آنچه بیش از هر چیز جدی گرفته نمی‌شود، خستگی روز افزون کادر درمان است.

90 درصد پرستاران قزوینی به کرونا مبتلا شدند

دکتر ماهیار صدیقی متخصص مراقبت‌های ویژه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم در قزوین با بیان اینکه 90 درصد پرستاران بخش ICU کرونا، مبتلا به کووید 19 شده‌اند اظهار‌داشت: من و همسرم در اثر ابتلا به این بیماری تا پای‌مرگ پیش‌رفتیم اما به لطف خدا و دعای مردم در حال حاضر مشغول خدمت‌رسانی به بیماران این بخش پرخطر هستیم این در حالی است که همچنان عده‌ای از همکاران و خانواده‌هایشان با این بیماری دست‌وپنجه‌ نرم‌ می‌کنند.

وی با بیان اینکه پوشیدن این لباس‌ها و تنفس با ماسک و شیلد، بسیار طاقت ‌فرساست تصریح کرد: در صورتی که مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند آنگاه عده‌ کمی که مبتلا به این بیماری می‌شوند، می‌توانند خدمات بهتری را از کادر درمان دریافت کنند.

 
غم ناشی از مرگ بیماران بر فشار کار کادر بیمارستان می‌افزاید

فاطمه رحمانی پرستار بخش  ICU ویژه کرونا نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در قزوین با بیان اینکه پرستاری ذاتاً کاری سخت و طاقت‌فرسا‌ست افزود: در ایام کرونا کار پرستاران چند برابر شده زیرا سرفه‌های هر بیمار میلیون‌ها ویروس را در فضا پراکنده می‌کند و ما نیز در ارتباط مستقیم با این ویروس‌ها قرار داریم.

وی همچنین با بیان اینکه در ساعات حضور در شیفت بی وقفه در حال خدمت رسانی به بیماران هستیم گفت: استراحت پرسنل بسیار کم شده و درگیری کادر درمان و خانواده آنها با کرونا نیز مزید بر علت شده است.

رحمانی با بیان اینکه هر یک از همکاران که بیمار شده و از چرخه شیفت خارج می‌شود فشار کاری مضاعفی را بر روی دوش سایر همکاران ایجاد می‌کند، افزود: ما برای تک‌تک بیماران بی وقفه تلاش می‌کنیم اما با مرگ هر یک از این عزیزان دل شکسته و ناراحت شده و این غم بر خستگی روحی و روانی کار فشرده ما می‌افزاید.

کرونا هر لحظه جان یکی از پرسنل درمانی را تهدید می‌کند

رضاپناهی پرستار بخش مراقبت‌های ویژه در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در قزوین با بیان اینکه متاسفانه اوضاع بسیار حاد و وخیم است و پرستاران و کادر درمان شرایط روحی و جسمی سختی را سپری می‌کنند، عنوان کرد: بیمارانی که با حال وخیم به بیمارستان مراجعه کرده و علی‌رغم رسیدگی‌های متعدد بعد از 3 الی 4 روز فوت می‌کنند، فشار و خستگی از کار را دوچندان می‌نمایند.

وی افزود: ما در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار داریم و چند ماه است که برای رسیدگی به بیماران و حفظ جان مردم در ساعات کاری از پنج لایه ماسک استفاده می‌کنیم، به همین سبب از مردم درخواست می‌نماییم برای سلامت خود هنگام حضور در اجتماع حتما از ماسک استفاده کرده و نکات بهداشتی را رعایت کنند.

پناهی با بیان اینکه به دلیل پوشیدن لباس‌های مخصوص شرایط سختی را سپری می‌کنیم خاطرنشان کرد: برخی از همکاران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و این کمبود نیرو ما را با افزایش ساعات کار و شیفت‌های پی در پی مواجه کرده است.

به گزارش تسنیم، مردم تاکنون به انواع مختلف از کادر درمان تشکر کرده‌اند، اما سپاسگزاری و قدردانی واقعی زمانی است که تلاش کنیم تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله گذاری‌های اجتماعی و دوری از تجمعات غیر ضرور، زنجیره انتقال را قطع کرده و از فشار کاری طاقت فرسای کادر محترم درمان بکاهیم.

اگر تمایلات شخصی و گاهی خودخواهی‌ها و بی‌تفاوتی‌ها را کنار گذاریم، می‌توان امیدوار بود که هر چه زودتر همه در کنار هم، روزهای بدون کرونا را جشن گرفته و شکر نعمت سلامت و تندرستی را به جای آوریم.

بیمارستان , استانداری قزوین , ویروس کرونا , بهداشت و درمان , وزارت بهداشت ,

گزارش از سحر علیخانی

انتهای پیام/ش

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1676038

مهمترین اخبار ایران و جهان: