نیوز سیتی!
07 دی 1402 - 17:40

توافق تاجیکستان و افغانستان بر سر صادرات برق در سال 2024

شرکت‌های برق تاجیکستان و افغانستان در مورد صادرات برق در سال آینده میلادی به توافق رسیدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، شرکت‌ «برق تاجیک» و «برشنا» افغانستان در مورد صادرات برق از تاجیکستان به این کشور در سال آینده میلادی به توافق رسیدند.

سند مربوطه توسط «ملا محمد حنیف حمزه» رئیس شرکت «برشنا» افغانستان و «محمدعمر عصاسازه» رئیس شرکت «برق تاجیک» در ترکیه امضا شد.

بر اساس گزارش شرکت برق افغانستان در این دیدار دو طرف همچنین در مورد امکان احداث خط جدید انتقال برق 500 کیلوولت برای عرضه برق از تاجیکستان به افغانستان گفت‌وگو کردند.

مدیریت شرکت برق افغانستان در جریان این دیدار خواستار همکاری طرف تاجیکستان در زمینه ازسرگیری، هماهنگی و اجرای پروژه کاسا -1000 شده است.

تاجیکستان و افغانستان در سال 2008 توافقنامه‌ای را برای صادرات برق تاجیکستان تا سال 2028 منعقد کردند. دو طرف در پایان هر سال، یک پروتکل اضافی را امضا می‌کنند که در آن حجم و قیمت برقی که باید سال آینده عرضه شود، تعیین می‌شود.

بر اساس گزارش آژانس آمار تاجیکستان، این کشور در ماه نوامبر سال جاری به ارزش 1.9 میلیون دلار برق صادر کرده که 46 درصد بیشتر از یک ماه قبل است.

به طور کلی، از ابتدای سال 2023، تاجیکستان بالغ بر 107.7 میلیون دلار برق به خارج صادر کرده که تقریبا 5 درصد بیشتر از شاخص دوره مشابه سال 2022 است.

در سال 2023 تاجیکستان تنها با دو کشور، از جمله افغانستان و ازبکستان، در مورد عرضه برق قراردادهای مرتبط منعقد کرده است.

پیش از این، شرکت «برق تاجیک» اعلام کرده بود که صادرات برق به ازبکستان تنها در تابستان انجام می‌شود و عرضه برق به افغانستان در فصل پاییز و زمستان نیز ادامه خواهد داشت اما در حجم کم و صرفا برای حفظ زیرساخت‌ها زیرا در فصل زمستان تاجیکستان با کمبود برق مواجه است.

پایان پیام/p

منبع: فارس
شناسه خبر: 1619182

مهمترین اخبار ایران و جهان: