نیوز سیتی!
16 بهمن 1402 - 09:38

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۱/۱۶؛ هشدار بارش برف و باران در ۱۳ استان

سازمان هواشناسی با صدور هشدار بارش برف و باران در ۱۳ استان از احتمال آب‌گرفتگی، کولاک برف، کاهش دما،‌ یخ‌زدگی و وقوع بهمن در ارتفاعات خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز در برخی مناطق استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، همدان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، شمال ایلام و ارتفاعات البرز مرکزی و سه‌شنبه با شدت کمتری در این مناطق و به‌صورت پراکنده در شمال شرق بارش برف، باران و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

بیشترین بارش‌های امروز برای جنوب آذربایجان غربی،‌غرب کردستان و شمال کرمانشاه است.

طی امروز و فردا در شمال غرب، غرب، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی، برخی مناطق شمال شرق و مرکز وزش باد شدید، در برخی مناطق گردوخاک و در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل وزش باد گرم جنوبی و افزایش دما پیش‌بینی می‌شود.

طی این مدت احتمال وقوع بهمن در ارتفاعات البرز، زاگرس و جاده‌های این مناطق وجود دارد. از روز چهارشنبه تا شنبه هفته آینده جو آرامی در کشور حاکم می‌شود.

از امروز تا آخر هفته در اکثر مناطق کشور به‌جز بخش‌هایی از جنوب کشور افزایش نسبی دما روی می‌دهد. خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان طی سه‌روز آینده و دریای خزر در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه مواج است.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: سه‌شنبه 1402/11/17

نوع مخاطره: بارش برف، باران و وزش باد

منطقه اثر:

دوشنبه 1402/11/16: کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، شمال استان‌های ایلام، زنجان، البرز و قزوین، دامنه و ارتفاعات استان‌های تهران، همدان، آذربایجان شرقی و لرستان.

سه‌شنبه 1402/11/17: کردستان، کرمانشاه، شمال خراسان رضوی، نوار غربی آذربایجان غربی و شمال استان‌های تهران، البرز و قزوین، دامنه و ارتفاعات استان‌های لرستان، همدان و آذربایجان شرقی.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی، مه آلودگی وزش باد و کولاک برف، کاهش دما و احتمال یخ زنی سطح جاده‌ها، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها.

توصیه: احتیاط در رفت و آمد در سطح شهرها و روستاها، احتیاط در مسافرت‌های بین شهری، به همراه داشتن ادوات زمستانی بویژه بررسی سالم بودن وسایل گرمایشی خودروها، امتناع از هرگونه فعالیت‌های کوه‌نوردی و آمادگی سازمان‌های امدادی و کمک‌رسان از جمله راهداری‌ها و شهرداری‌ها.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان شروع: سه‌شنبه 1402/11/17

زمان پایان: سه‌شنبه 1402/11/17

نوع مخاطره: وزش باد شدید

منطقه اثر: خراسان رضوی، قزوین، زنجان، همدان، مرکزی و سمنان

اثر مخاطره: وزش باد شدید و احتمال سقوط اجسام، احتمال تخریب سازه‌های موقتی همچون گلخانه‌ها و احتمال شکستن درختان فرسوده.

توصیه: احتیاط در تردد، اجتناب در توقف و عدم پارک خودرو در مجاورت ساختمان‌های نیمه‌کاره، درختان فرسوده و سازه‌های موقتی، مستحکم‌سازی گلخانه‌ها و تابلوها.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج دریا

زمان شروع: سه‌شنبه 1402/11/17

زمان پایان: چهارشنبه 1402/11/18

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد تا 30 نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج تا 2 متر در مناطق ساحلی و بیش از 2 متر در مناطق دور از ساحل.

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1402/11/17: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و هرمزگان، در نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان.

چهارشنبه 1402/11/18: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و هرمزگان، در نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز و مناطق دور از ساحل دریای عمان.

اثر مخاطره: اختلال در تردد و فعالیت‌های دریایی، خطر غرق شدن شناورهای سبک و نیمه‌سنگین، پاره شدن تورهای صیادی و خطر غرق شدن شناگرها، خسارت به تاسیسات ساحلی و فراساحل و اختلال در فعالیت سکوهای نفتی.

توصیه: منع فعالیت های شیلاتی و تفریحی و ممانعت از تردد شناورهای سبک، ممانعت از ورود و خروج کشتی ها به بنادر، منع فعالیت‌های پشتیبانی فراساحل، اتخاذ تمهیدات لازم برای فعالیت‌های ساحلی، فراساحل و سکوهای نفتی، آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توسط فعالان دریایی.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

زمان شروع: اواخر وقت دوشنبه 1402/11/16

زمان پایان: ظهر چهارشنبه 1402/11/18

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد تا 28 نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج تا 1.5 متر در مناطق ساحلی و فراساحلی (با تاکید بر افزایش سرعت وزش باد)

منطقه اثر: دوشنبه 1402/11/16: سه‌شنبه 1402/11/17: چهارشنبه 1402/11/18: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان، در دریای خزر.

اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگرها، آسیب به تورهای صیادی، احتمال آسیب به شناورهای سبک و تفریحی، اختلال در فعالیت‌های ساحلی و فراساحلی.

توصیه: منع شنا و غواصی، منع فعالیت‌های شیلاتی، محدودیت در تردد شناورهای سبک و تفریحی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت ورود و خروج کشتی‌ها به بنادر و فعالیت های پشتیبانی صنایع فراساحل.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1660982

مهمترین اخبار ایران و جهان: