نیوز سیتی!
23 خرداد 1402 - 11:21

شهرداری مشهد به وظایف خود درباره عفاف و حجاب عمل کرده است؟

معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، اقدامات این نهاد را در زمینه عملیاتی شدن مصوبه حجاب و عفاف تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حدود ۱۸ سال پیش یعنی ۱۳ دی ماه ۱۳۸۴ شورای فرهنگ عمومی کشور، سیاست‌ها و راهکارهایی را در زمینه حجاب و عفاف برای دستگاه‌های اجرایی مصوب و برای هر یک از دستگاه‌ها نیز دستور کاری را مشخص کرد که بر اساس آن، گسترش فرهنگ عفاف در سطح شهر، ایجاد مراکز مشاوره محلی جهت اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها، جلوگیری از تبلیغ کالاهای فرهنگی و تجاری مغایر با فرهنگ عفاف و حجاب،  افزایش تسهیلات حمل‌ونقل شهری ویژه بانوان و... تنها بخش هایی از وظایف شهرداری ها برای عفاف و حجاب است. طی هفته‌های پیش هم قوه قضائیه، لایحه صیانت از حجاب و عفاف را تنظیم و آن را به دولت ارسال کرد که در دولت این لایحه اصلاح و عنوان آن به لایحه حمایت از عفاف و حجاب تغییر یافت و به مجلس ارائه شد. خبرگزاری فارس به بهانه همین لایحه عفاف و حجاب، به بررسی وظایف هرکدام از دستگاه ها در موضوع حجاب می پردازد و در اولین گفت وگو سراغ معاون فرهنگی شهرداری مشهد رفت تا میزان توجه مدیریت شهری به موضوع عفاف و حجاب را بررسی کند.

پیگیری موضوع عفاف و حجاب، پیچیده است

 

حسین باغگلی در گفت و گو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: همان طور که در قانون آمده ۳۰ دستگاه در موضوع عفاف و حجاب وظیفه دارند و موضوع هم همین قدر پیچیده است و نباید انتظار داشت با مقداری اقدام کوتاه مدت، مشکلات حل شود. چون موضوعات فرهنگی و اجتماعی با مرور زمان  تاثیر می گذارد.

وی افزود: شهرداری در کنار دستگاه های دیگر برای مباحث اطلاع رسانی و توجیهی، مجموعه ای از عملیات ها را انجام می دهد. مثلا تفکیک بخش های کاری بانوان و آقایان در ادارات شهرداری انجام شده و در ایستگاه های قطار شهری و اتوبوس و... اقداماتی مانند اطلاع رسانی درباره قوانین عفاف و حجاب داشته ایم. در بخش کارهای ایجابی هم شهرداری تلاش می کند تا گروه های مردمی وارد کار شوند و درباره عفاف و حجاب فعالیت کنند.

سازه های اکران برای ترویج عفاف و حجاب، محدود و تقاضا زیاد است

 

باغگلی با اشاره به استفاده از ظرفیت اکران های شهری برای ترویج عفاف و حجاب گفت: برای استفاده از اکران های شهری همواره چالش هایی داریم. نکته مهم مد نظر ما، محتواهای اثرگذار است که احساس پذیرندگی داشته باشند. نکته دوم هم محدودیت در اکران های شهری است. سازه های در اختیار ما محدود و تقاضا برای اکران های شهری به شدت بالاست. ما در سال ۳۶۵ روز اما ۴۱۷ مناسبت داریم که برخی از این ها مناسبت های هفته، دهه و.. هستند. گروه های مختلف و مردم به درستی از ما می خواهند که در این مناسبت ها درباره موضوعات مورد نظرشان محتوا داشته باشیم. علاوه بر این ها سازمان های متعددی هم درباره موضوعات و حوزه های کاری مختلف شان از ما انتظار دارند که از این سازه های اکران برای ارائه عملکردشان استفاده کنیم. در خوش بینانه ترین حالت، به طور میانگین ۴۸ سازه را در دست داریم که برای تاثیرگذاری درباره عفاف و حجاب با محدودیت هایی زیادی مواجه هستیم. 

هنوز نتوانستیم در قله مطلوب عملیات حوزه عفاف و حجاب فعالیت کنیم 

 

وی درباره اقدامات دیگر شهرداری برای ترویج حجاب گفت: ما همچنان نشست های عفاف و حجاب را در دست پیگیری داریم که با حضور فعالان و اندیشمندان در این حوزه برگزار می شود.. حتی در مصوبات عفاف و حجاب، بخشی از هزینه ها مانند چاپ برخی محصولات فرهنگی و... را پرداخت کردیم. البته هنوز نتوانستیم در قله مطلوب عملیات حوزه عفاف و حجاب فعالیت کنیم که مردم و بزرگان از مجموعه شهرداری انتظار دارند اما حتما مشغول پیگیری هستیم و برنامه هایی برای فصل تابستان در دست اجرا داریم.

حلقه مفقوده درباره ترویج عفاف و حجاب

 

معاون شهردار مشهد با اشاره به برخی چالش ها درباره ترویج عفاف و حجاب گفت: به عنوان کسی که در یکی از دستگاه های مسئول حوزه عفاف و حجاب فعالیت می کنند، یکی از حلقه های مفقوده در این زمینه را درک موضوع می دانم. مثلا از شهرداری خواسته می شود که در قطار شهری از ورود افراد بی حجاب ممانعت کنیم.

برخی می گویند چطور در دوران کرونا چنین کاری نکردید؟ اما جهت اطلاع باید بدانید که همان زمان هم یکی از ماموران ما با فردی که ماسک نداشت درگیر شد. آن آقا شکایت کرد و نیروی ما محکوم شد. من هم پیگیر شدم و در پاسخ گفتند که شما ضابط قضایی نیستید. این یک مثال بود که بگویم انتظارات باید بر اساس وظایف و قوانین باشد.

وی ادامه داد: ستاد امر به معروف میخواست برای موضوع عفاف و حجاب وارد شود. ما هم گفتیم فهرستی از این اسامی بدهید تا این افراد به رایگان وارد مترو شوند و اقدامات تبلیغی انجام بدهند. تا جایی که می دانم چندین ماه طول کشیده و از طرف ستاد امر به معروف برای این افراد، کارتی صادر نشده است. پیچیدگی ها و حساسیت ها باعث شده حلقه مفقوده ای در این ماجرا وجود داشته باشد. البته با تشکیل قرارگاه ها این مشکلات کم می شود و کار در حال پیگیری است.

بودجه مربوط به ترویج عفاف و حجاب چقدر است؟

 

حسین باغگلی درباره بودجه حوزه عفاف و حجاب گفت: یک بخشی از بودجه برای مسائل تحکیم خانواده و مسائل بانوان صرف می شود. علاوه بر این که کل بودجه های فرهنگی که در اختیار ماست بنابر اقتضائات روز شهری قابلیت انطاف دارد. بنابراین نمی توان گفت ما یک بودجه خاص برای حجاب داریم و فقط همین است. مثلا همه هزینه های نمایشگاه عفاف و حجاب را شهرداری پرداخت می کند که از بخش های مختلفی تامین می شود.

علت ناهماهنگی ها درباره ترویج عفاف و حجاب چیست؟

 

معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد ادامه داد: جدای از بودجه، بحثی وجود دارد که چرا دستگاه ها به صورت ناهماهنگ برای عفاف و حجاب فعالیت می کنند؟ به نظرم یک بخشی به ضعف های ما در انجام کار های گروهی ارتباط دارد که دلیل فرهنگی و روان شناختی دارد. نکته بعدی هم این که در گذشته به این موضوع به مقدار کافی توجه نشده است یا اولویت های دیگری وجود داشته است. بنابراین نمی توانیم ادعا کنیم یک الگوی کامل با تاثیری صد در صدی برای مقوله عفاف و حجاب در دست مان داریم. همان طور که در فعالیت های تبلیغی می بینیم در سطح جامعه نظراتی وجود دارد. همچنان که فردی می گوید یک روش در برخورد با بی حجابی می تواند موثر باشد و اتفاقا موج بدتری ایجاد می کند. این ها نشان می دهد در عرصه های اجتماعی تا رسیدن به هدف و الگوی نهایی خیلی کار داریم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1282438

مهمترین اخبار ایران و جهان: