نیوز سیتی!
12 تیر 1402 - 15:53

تفاهم‌نامه جدید در زمینه ساماندهی اتباع افغانستانی

تفاهم‌نامه "جذب و مدیریت سرمایه‌های خرد و کلان اتباع و مهاجران خارجی در زنجیره‌های تولید کشور با مدیریت وزارت کشور (سازمان ملی مهاجرت) و بانک ملی ایران" به امضا رسید.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، تفاهم‌نامه "جذب و مدیریت سرمایه‌های خرد و کلان اتباع و مهاجران خارجی در زنجیره‌های تولید کشور با مدیریت وزارت کشور (سازمان ملی مهاجرت) و بانک ملی ایران" به امضا رسید. این تفاهم‌نامه به منظور اجرای طرح ملی "مدیریت منابع مالی و سرمایه‌گذاری اتباع افغانستانی در زنجیره تأمین صنایع کشور و توانمندسازی اتباع جامعه هدف جهت مهاجرت شرافتمندانه آنها از ایران" منعقد شد.

در این جلسه همچنین احمد وحیدی؛ وزیر کشور با اشاره به گفت:‌ امیدوارم تجربه موفقی در این طرح داشته باشیم. این طرح اگر بتواند برای اتباع جذابیت داشته و آنها را برای سرمایه‌گذاری جذب کند، طرح خوبی است.

همچنین دکتر عبدالله مبینی؛ رئیس سازمان ملی مهاجرت گفت: بسیاری از کشور‌ها با مهاجرین و سرمایه مهاجران اداره می‌شوند. اما در کشور ما کمتر به این قابلیت‌ها توجه شده است. این سرمایه‌ها به صورت سرمایه در گردش، سرمایه‌هایی در ابعاد غیررسمی و زمینی و پول‌هایی که به صورت قانونی وارد کشور شدند که حدود 12 درصد است، وجود دارند.

وی افزود: حُسن این طرح این است که تولید را در مناطق مدنظر دولت سیزدهم براساس سیاست‌های اقتصادی، فعال کرده و سرمایه مدنظر را به گردش درمی‌آورد. این طرح حرکت نویی است که باعث خروج آبرومندانه و عزتمند به موطن اصلی آنها با توانمندسازی اتباع و مهاجران که می‌تواند تبدیل به سرمایه اجتماعی برای کشور، منطقه و جهان اسلام شود.

رئیس سازمان ملی مهاجرت ادامه داد: این طرح همچنین می‌تواند شخصیتی را که در طول سال‌ها از بین رفته به مهاجران برمی‌گردد و زندگی شرافتمندانه و حفظ حقوق شهروندی را به آنها می‌دهد.

مبینی تصریح کرد: شروع طرح از استان گلستان بوده است. فلسفه آن این است که سیاست‌های مهاجرت تنظیم شود و در یکی دو سال آینده شاهد حرکت‌های اثرگذار این طرح باشیم.

ابوالفضل نجارزاده؛ مدیرعامل بانک ملی نیز اظهار کرد: با افتتاح حساب و تودیع مبلغ سپرده می‌توان در راستای توسعه مناطق کمتر برخوردار و کارآفرینی استفاده کرد. بعد از امضای تفاهم‌نامه آمادگی داریم در راستای حمایت از اشتغال تسهیلات پرداخت کنیم. ‌امیدواریم با این طرح پروژه‌های بیشتری در دولت اجرایی شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1328438

مهمترین اخبار ایران و جهان: