نیوز سیتی!
25 خرداد 1402 - 16:27

لباس احرام؛ کاری که حاجی باید هنگام محرم شدن انجام دهد

طاهره محسنی کارشناس مسائل دینی در راستای تبیین مسائل حج به نکاتی اشاره کرده است که حاجی قبل از احرام بستن باید به آن توجه کند؛ یکی از این موارد حل کدورت‌هاست.

طاهره محسنی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم به تبیین مسائل مهمی در رابطه با حج تمتع پرداخت و گفت: کسانی که مهمان خداوند و پیامبر(ص) هستند باید برای این مهمانی به صفاتی آراسته باشند.

او با بیان اینکه میزبان سفر حج به موارد معنوی توجه دارد، نه ظاهر و لباس مهمان‌ها، تصریح کرد: در این سفر مهمان‌ها لباس مخصوصی به تن می‌کنند و آن، همان لباس سفیدی است که هم بر تن نوزاد تازه متولد شده می‌کنند و هم بر تن کسی که از دنیا رفته و در راه سفر آخرت است.

این استاد حوزه و دانشگاه به وحدت کلمه همه افراد در حین حج اشاره کرد و گفت: در ورودی این سفر با کلمه لبیک است که نشان می‌دهد این سفر، ویژگی‌های خاصی دارد که بر سایر سفرها متمایز می‌شود.

کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه این است که باطن و صورت حج از ظاهر و صورت آن اهمیت بیشتری دارد و حج معنوی مهمتر از حج زمینی و جسمی است.

او ادامه داد: یکی از مواردی که در مورد سفر حج باید در نظر داشت، این است که وقتی می‌توان مهمان خوبی برای خدا بود که کوله‌بار انسان سبک و پاک باشد. به عنوان مثال ممکن است افرادی از ما ناراضی یا آزرده‌خاطر باشند. قبل از سفر حج باید رضایت آنها را به دست بیاوریم تا دل‌شکستگی و کدورتی بین و ما بنده‌های خدا وجود نداشته باشد.

محسنی بر لزوم پاک و مطهر کردن اموال تأکید کرد و گفت: اگر بدهکاری وجود دارد باید پرداخت شود. به ویژه خمس و زکات مال را باید قبل از حج تمتع پرداخت کرد تا مال انسان هم پاک باشد و با پول حلال به مهمانی خدا برود.

این کارشناس مسائل اسلامی با اشاره به اینکه شاید بعضی افراد نگران باشند که با پرداختن خمس قبل از حج تمتع، از مال و ثروت آنها کم شود، یادآوری کرد: در این مورد باید به حدیثی در کتاب بحار الانوار توجه داشت که امام جواد (ع) فرموده است: «به شیعیان من این پیام را برسانید که من ضامن هستم اگر شما خمس دارایی خود را بپردازید، از دارایی شما کم نشود.»

او ادامه داد: از طرف دیگر در روایات معتبری آمده است که برای اینکه دعایتان مستجاب شود، باید اموال شما پاک و حلال باشد.

محسنی حلال بودن اموال را شرط استجابت دعا عنوان کرد و اظهار داشت: مشخص است در مهمانی خدا و سفر حج که همه حاجیان برای خیر دنیا و آخرت خود و عزیزان دعا می‌کنند، باید دارایی‌هایشان پاک باشد تا حج آنها مقبول درگاه خدای متعال قرار بگیرد.

استاد حوره و دانشگاه تصریح کرد: همان طور که حاجیان لباس سفید و پاکیزه به تن می‌کنند، قلبشان هم باید از کینه و کدورت پاک و سفید باشد، دارایی‌شان هم باید حلال و پاک باشد و مردم هم از آنها راضی و خشنود باشند تا بتوانند مهمان خوبی برای خدا باشند و امیدوار باشند که حج آنها مورد تأیید قرار گرفته است.

محسنی تغییر لباس و به تن کردن لباس سفید در مراسم احرام را نکته مهمی دانست و تصریح کرد: این کار به مفهوم تغییر نفس است. یعنی اگر ظاهر انسان به لباسی پاک و سفید آراسته شده، باطن و نفس او هم باید مانند ظاهرش باشد. این تغییرات از زمان پیش از سفر حج شروع می‌شود و تا پایان دوران حج ادامه دارد.

او تصریح کرد: برای اینکه حاجی بتواند حرمت و روحیه معنوی حج را تا پایان عمر حفظ کند، باید حرکات و سکناتش همانند زمان حج باشد، یعنی همیشه و در هر مکانی خودش را در محضر خدا ببیند، از گناه پرهیز کرده و در انجام عبادت‌ها تلاش کند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1287438

مهمترین اخبار ایران و جهان: