نیوز سیتی!
25 خرداد 1402 - 11:49

روایت عشق و اضطراب در دل کوهستان

«علی‌اکبر ایمانی» که امسال به‌عنوان محیط‌بان نمونه ملی انتخاب شد، می‌گوید: پدربزرگم جنگل‌بان، پدرم محیط‌بان و اکنون دو فرزندم هم عاشق کار محیط‌بانی هستند، به عبارتی محیط‌بانی در خون‌مان است.

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، محیط‌بان واژه‌ای نام‌آشنا برای دوستداران طبیعت است، هم آنان که تمام هدف‌شان را در راه حفاظت از طبیعت گذاشته‌اند.

محیط‌بانی؛ قصه زحمت‌کشانی است که با عشق‌شان تمام سختی‌ها را به جان می‌خرند تا گزندی به حیات‌وحش و طبیعت نرسد، کارشان سرما و گرما و ترس نمی‌شناسد، چرا که تمام تلاش‌شان در مسیر هدف‌شان خلاصه شده است؛ هر چه هم کارشان با رنج و سختی همراه باشد اما چون دل‌شان با طبیعت است به چشم نمی‌آید.

انتخاب محیط‌بان مازندران به‌عنوان محیط‌بان نمونه ملی بهانه‌ای شد که برای مصاحبه به سراغش برویم؛ محیط‌بانی که اعتقاد دارد محیط‌بانی در خونش است.

علی‌اکبر ایمانی محیط‌بان مازندرانی است که امسال به‌عنوان محیط‌بان نمونه ملی انتخاب شد، وی در منطقه شکار ممنوع سوادکوه فعالیت می‌کند.

آقای ایمانی ۱۹ سال محیط‌بان است و از سال ۹۰ تاکنون در منطقه شکار ممنوع سوادکوه محیط‌بانی می‌‌کند.

نکته جالب در زندگی آقای ایمانی این است که پدربزرگش جنگل‌بان، پدرش محیط‌بان و اکنون دو فرزندش هم عاشق کار محیط‌بانی هستند، به عبارتی محیط‌بانی در خون‌شان است.

*محیط‌بانی عشق است و بس

 این محیط‌بان مازندرانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، می‌گوید: محیط‌بانی سختی‌های زیادی دارد اما برای من عشق است و بس..

به نظر من بیشترین سختی هم دور بودن از خانواده است، چرا که چندین روز در مأموریت در کوهستان هستیم و امکان برقراری ارتباط با خانواده را نداریم این مسأله برای هم من و خانواده دشوار بوده و استرس و ناراحتی به وجود می‌آورد.

البته در کنار این نگرانی مواجه شدن با متخلفان شکار، مار گزیدگی، پرت شدن و سقوط از کوه و سایر هم نباید گذشت.

 این محیط‌بان می‌گوید؛ طی سال‌های محیط‌بانی با مشکلات بسیاری مواجه شدم، از جمله اینکه یک‌بار از صخره پرت شدم، یک بار با خرس رودررو شدم ولی کاری کردم خرس متواری شود و از سوی شکارچیان هم  مورد سوءقصد قرار گرفتم ولی هیچ کدام از این مشکلات به چشمم نیامد.

شرایط سخت آب و هوایی، کولاک و برف گرمای سوزان در کوه سختی کار ماست همچنین با توجه به اینکه در قانون شیفت خدمت ما ۲۴ ساعت به ۴۸ ساعت است ولی به‌دلیل کمبود محیط‌بانان فعالیت ما شیفتی نیست.

*محیط‌بانی را شغل نمی‌دانم

ایمانی می‌گوید: محیط‌بانی شغل نیست بلکه عشق به مخلوقات الهی است و  ما محیط‌بانی را شغل نمی‌دانیم بلکه فراتر از آن چیزی که داریم کار می‌کنیم این عشق است ما را به حیات‌وحش می‌کشاند، آنقدر به طبیعت و حیات‌وحش علاقه داریم که این عشق در وجود ما رخنه کرده است، از طرفی پدربزرگم جنگل‌بان،  پدرم محیط‌بان بوده در واقع محیط‌بانی در خون ماست.

وی اضافه می‌کند: در بدترین شرایط خدمتی بودم اما هیچوقت نشد به این فکر کنم کارم را تغییر دهم، در واقع چیزی جز عشق نیست که ما را به این کار گره زد.

*خاطره‌ای تلخ و شیرین از محیط‌بانی

این محیط‌بان بیان می‌کند: زمانی‌که در کوه بودم، راه‌ها مسدود بود و آنتن هم قطع بود، بعد از چند روز وقتی تلفن همراهم را روشن کردم شماره مادر همسرم روی تلفنم بود که وقتی تماس گرفت گفت فرزندت به دنیا آمد البته بماند که با تندی با من برخورد کرد اینکه «کجا هستید چرا نمی‌آیید» با توجه به شرایط آب و هوایی امکان تردد خودرو نبود و مجبور شدم پیاده مسافت طولانی را طی کنم و ساعت ۱۲ شب به بیمارستان رسیدم که فرزندم به دنیا آمده بود این خاطره برایم اتفاق شیرین و تلخ بود.

*اشتراک فیلم از حیات‌وحش برای مردم

ایمانی می‌گوید: با توجه به علاقه‌ای که به حیات‌وحش داریم دوربینی هم برای مستندسازی و سرشماری حیات‌وحش و هم برای تصویربرداری و فیلم‌برداری از طبیعت خریداری کردم و زمانی‌که برای گشت‌ها و کنترل به کوه می‌روم فیلمبرداری می‌کنم و فیلم‌ها را برای عموم مردم به اشتراک می‌گذارم تا مردم حیات وحش را ببینند و علاقه‌مندی به حیات وحش پیدا کنند و دلخوشی داشته باشند که هنوز هم شاهد حضور گونه‌های نادر و کمیاب در طبیعت هستیم.

*جذب نیروهای بومی علاقه‌مند برای محیط‌بانی

وی در پایان به عنوان نماینده محیط‌بانان درخواستم این است که برای جذب نیروی جدید از ظرفیت نیروهای بومی منطقه که علاقه‌مند واقعی هستند، بهره بگیرند و این افراد را زیر ذره‌بین بگیرند و جذب کنند، اصلا شک نداشته باشیم در این صورت آینده خوبی در انتظار حیات‌وحش خواهد بود؛ در غیر این صورت اگر به خاطر حقوق باشد هیچ پیشرفتی نخواهیم داشت.

 

*کمبود محیط‌بان در مازندران

عطاءالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران در این‌باره در گفت‌‌وگو با فارس، می‌گوید: وجود ۳۱ منطقه با عرصه ۵۱۰ هزار هکتار  تحت مدیریت و اختصاص بیش از ۴۰ درصد تنوع زیستی کشور در مازندران کار محیط‌بانان را بسیار سخت و دشوار کرد که باتوجه به وسعت مناطق تحت پوشش شاهد کمبود نیروی محیط‌بان در طبیعت مازندران هستیم.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۲۷۰ محیط‌بان در مازندران، اضافه می‌کند: ۵۹ درصد چارت محیط‌بانی استان خالی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران یادآور می‌شود: امسال ۲۳ نیرو به مجموعه محیط‌بانی اضافه می‌شود.

به گزارش فارس، امسال علی‌اکبر ایمانی از مازندران از سوادکوه به عنوان محیط‌بان نمونه ملی و محیط بانان حسین افگانه از بابل، احمد ابراهیمی کیاسری از کیاسر،  مجتبی علیزاده نجار از فریدونکنار  و ابوالفضل رهبری‌زاده از چالوس به‌عنوان محیط‌بان نمونه کشوری از محیط زیست استان مازندران معرفی و تجلیل شدند.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1286782

مهمترین اخبار ایران و جهان: