نیوز سیتی!
05 تیر 1402 - 14:57

اهمیت ثبت آثار میراث‌ فرهنگی ایران در یونسکو

رئیس بخش فرهنگ دفتر یونسکو در بانکوک از راه‌ اندازی مرکز میراث‌ فرهنگی ناملموس در تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، فنگ‌جینگ رئیس بخش فرهنگ دفتر یونسکو در بانکوک و نماینده یونسکو در شورای حکام مرکز میراث ناملموس تهران امروز دوشنبه 5 تیر 1402 که به صورت برخط در پنجمین نشست شورای حکام مرکز مطالعات پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی در تهران که در هتل لاله برگزار شد، بیان کرد: یونسکو اختیارات ویژه‌ای برای اینکه از میراث‌فرهنگی حفاظت کند، دارد و در این زمینه ۶ کمیسیون تشکیل شده و ابزارهایی را نیز برای حفاظت از میراث‌فرهنگی به کار گرفته است.

وی با بیان اینکه انگیزه‌ها، استانداردها و ابزارهای مهمی برای حفاظت از میراث‌فرهنگی ناملموس در کنوانسیون ۲۰۰۳ وجود دارد، ابراز امیدواری کرد که این مسیر در راستای حفاظت از میراث‌فرهنگی ناملموس ادامه داشته باشد.

فنگ‌جینگ با اشاره به عضویت ۱۸۰ کشور از آسیا و اقیانوسیه در این کنوانسیون ادامه داد: نهادها و‌ موسسات ذی‌نفع در سراسر دنیا با سازمان یونسکو برای ترویج‌ میراث‌فرهنگی و ایجاد گفت‌وگو بین کشورهای عضو و همکاری‌های فی مابین و‌ چند جانبه همکاری دارند.

رئیس بخش فرهنگ دفتر یونسکو در بانکوک و نماینده یونسکو در شورای حکام مرکز میراث ناملموس تهران با ابراز امیدواری از اینکه در این دو روز برگزاری نشست در تهران پیشنهادهایی به‌منظور اقدامات اجرایی و رفع نیازهای کشورهای عضو‌ ارائه شود، تصریح کرد: یونسکو امیدوار است همکاری نزدیکی را با شرکای خود و اعضا داشته باشد و این همکاری‌ها منجر به حفاظت بیشتر میراث‌فرهنگی ناملموس شود و با پرنگ کردن بازیگران اصلی این هدف محقق شود.

وی ادامه داد: در تهران با راه‌اندازی مرکز میراث‌فرهنگی ناملموس سمپوزیوم‌های مختلفی برای ارتقای آگاهی و اتخاذ معیارهای حفاظت از میراث‌فرهنگی ناملموس برای نسل‌های آینده برگزار شده است.

فنگ‌جینگ خاطرنشان کرد: میراث‌فرهنگی ایران که به ثبت یونسکو رسیده برای ما و جهانیان بسیار اهمیت دارد و امیدواریم همکاری جمهوری اسلامی ایران با یونسکو ا‌دامه داشته باشد.

رئیس بخش فرهنگ دفتر یونسکو در بانکوک و نماینده یونسکو در شورای حکام مرکز میراث ناملموس تهران متذکر شد: در این دو روز برنامه‌های دراز مدت و میان مدتی را در چارچوب مقررات و استانداردهای یونسکو و راه‌اندازی شبکه‌ای برای ایجاد تبادلات تجربه و همکاری‌ بین اعضا خواهیم داشت.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد بعد از جلسه دو روزه تهران با ارتباط بین ذی‌نفعان و اتخاذ گام‌های چشم‌گیرتر نقش سازنده و‌حیاتی برای حفظ میراث‌فرهنگی ناملموس ایفا کنیم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1311138

مهمترین اخبار ایران و جهان: