نیوز سیتی!
06 تیر 1402 - 11:01

اقرار ترامپ به نگه‏داری اسناد محرمانه دولتی و نظامی

یکی از شبکه‌های تلویزیونی آمریکایی یک فایل صوتی را منتشر کرد ه که در آن رییس جمهور سابق آمریکا به وضوح از نگهداری و از داشتن اسناد محرنامه دولتی صحبت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر شبکه خبری سی‌ان‌ان یک فایل صوتی را پخش کرد که ظاهراً در سال ۲۰۲۱ ضبط شده و در آن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به صراحت اقرار می‏‌کند که اسناد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) درباره طرحهای حمله به ایران را بدون اینکه از حالت محرمانه خارج کند، با خود به همراه داشته است.

ترامپ که اخیراً در دادگاهی شرکت کرده که او را به ۳۷ فقره جرم مرتبط با نگه‏داری اسناد محرنامه دولتی در عمارت شخصی اش متهم می‏‌کند، در این فایل فاش‌شده در حالی که صدای خش خش ناشی از جابه‌جاکردن کاغذها به گوش می‏‌رسد، خطاب به یکی از اعضای ستادش درباره جلسه‌‏ای که با رییس ستاد ارتش آمریکا یعنی ژنرال مارک میلی داشته، تصریح می‏‌کند: او گفت که می‏‌خواهد به ایران حمله کند، آیا شگفت انگیز نیست؟ من مقدار زیادی کاغذ دارم. این یکی (سند مربوط به حمله به ایران) از داخلش بیرون آمده است. این (متعلق به) او (میلی) بوده است. آنها (ارتش) آن را به من دادند. البته در حالتی که صدای‏مان ضبط نمی‏شد. آنها آن را به من دادند. این (کار) وزارت دفاع و او (ژنرال میلی) بوده است.

ترامپ در ادامه می‌‏افزاید: اینها آن کاغذها هستند. این کاری است که ارتش انجام داده و بعد (اسناد مربوط به آن را) به من داده است. ببین من می‏‌توانستم این (اسناد) را از حالت طبقه‌‏بندی‏‌شده خارج کنم اما الان نمی‏توانم… اما این هنوز یک راز است.

در اینجا مخاطب ترامپ وسط حرف او می‏‌گوید: ما الان یک مشکل داریم و ترامپ ادامه می‏‌دهد: جالبه نه؟! خیلی با مزه است.

انتشار این فایل در حالی است که رییس جمهور سابق آمریکا در مصاحبه چند روز قبل خود با شبکه فاکس‏‌نیوز مدعی شده بود که از اینکه اسناد مذکور در جعبه‌‏های یافت شده از عمارت شخصی‌‏اش وجود دارد، بی‏‌خبر است و همه آنچه که داشته، داستانهای روزنامه و مجلات و مقالات بوده است و هر چه با خودش داشته است، از حالت طبقه‌‏بندی‏‌شده خارج شده بود.

او همچنین ۲۳ خرداد در صحن دادگاهش اتهامات مطروحه در کیفرخواست ۴۹ صفحه‌‏ای از جمله اینکه حداقل در دو مورد اسناد مذکور را به افرادی فاقد تایید امنیتی نشان داده است، رد کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1312482

مهمترین اخبار ایران و جهان: