نیوز سیتی!
04 تیر 1402 - 03:39

گفتگوی بلینکن با وزیرخارجه اوکراین درباره وضعیت داخلی روسیه

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در مورد وضعیت روسیه و شبه نظامیان گروه واگنر و رئیس آن «یوگنی پریگوژین» با وزیر امور خارجه اوکراین گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در مورد وضعیت روسیه و شبه نظامیان گروه واگنر و رئیس آن «یوگنی پریگوژین» با «دیمیترو کولبا»، وزیر امور خارجه اوکراین، گفتگو کرد.

«متیو میلر»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اعلام این خبر افزود: «وزیر بلینکن با وزیر امور خارجه اوکراین دیمیترو کولبا برای گفتگو در مورد وضعیت روسیه صحبت کرد. وزیر بلینکن تاکید کرد که حمایت آمریکا از اوکراین تغییر نخواهد کرد. ایالات متحده در هماهنگی نزدیک با اوکراین در جریان تحولات و پیشرفت‌های آتی خواهد بود.»

همچنین ژنرال «پت رایدر»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا موسوم به پنتاگون روز شنبه گفت که «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا در مورد وضعیت روسیه با وزرای دفاع کانادا، فرانسه، آلمان، لهستان و بریتانیا گفتگو کرد و توافق شد که وزرای دفاع در ارتباط با تحولات روسیه در هماهنگی نزدیک به سر ببرند.

علاوه بر این، بلینکن روز شنبه با وزرای خارجه گروه هفت و «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره وضعیت روسیه گفتگو کرد.

ساعات اولیه روز گذشته، پریگوژین، رئیس گروه شورشی واگنر مدعی شد که ارتش روسیه نیروهای این گروه را هدف قرار داده است و این حمله از خطوط پشتی انجام شده که نشان می‌دهد نیروهای ارتش روسیه عامل آن بوده‌اند. مطابق این گزارش‌های تأیید نشده رئیس گروه واگنر وعده داد که با اقدام روسیه مقابله به مثل خواهد کرد. او گفت: «شری که سران نظامی روسیه عامل آن هستند باید متوقف شود.»

یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه نظامی واگنر همچنین ادعا کرده بود که امشب به قضیه خائنین و مجرمین در اهانت به روسیه که شخص وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک است رسیدگی و حمله به واگنر را حل و فصل خواهیم کرد.

همزمان، وزارت خارجه روسیه نسبت به سو استفاده غرب از اتفاقات جاری در روسیه هشدار داد. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: «به کشورهای غربی هشدار می‌دهیم که از هرگونه اشاره‌ای مبنی بر احتمال استفاده از اوضاع جاری روسیه در راستای تحقق اهداف خصمانه خود ضد شهروندان روسیه خودداری کنند.»

وزارت خارجه روسیه با تأکید بر حل‌وفصل اتفاقات جاری در آینده نزدیک اعلام کرد: «اطمینان داریم که اوضاع روسیه خیلی زود، آرام خواهد شد.»وزارت خارجه روسیه با تأکید بر مخالفت شدید مردم روسیه با اقدامات شورشیان واگنر افزود: «توطئه‌گران، سودای بی‌ثباتی روسیه و از بین‌بردن اتحاد ما و تلاش‌های روسیه جهت تضمین امنیت پایدار بین‌المللی را در سر می‌پرورانند. این شورش در جهت منافع دشمنان خارجی روسیه صورت می‌پذیرد.»

سی ان ان به نقل از منابع امنیتی اعلام کرد که ارزیابی نهادهای اطلاعاتی آمریکا و غرب این است که پریگوژین در تلاش برای جمع آوری سلاح و مهمات در روسیه بوده است. یک مقام اطلاعاتی غربی نیز در این ارتباط گفت: «ما معتقدیم که ادعای پریگوژین در مورد کمبود مهمات، حقه‌ای برای ایجاد یک چالش نظامی بود.»

خبرگزاری دولتی نووستیر روسیه نیز تصاویری از آغاز عقب نشینی نیروهای واگنر از شهر روستوف در جنوب روسیه و خروج تعدادی از جنگنده‌ها را نشان داد.

ساعاتی پیش از این، سرویس مطبوعاتی دفتر «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس گزارش داد که وی با فرمانده «واگنر» گفتگو کرده است. بر اساس اعلام منابع خخبری، «پریگوژین» (فرمانده واگنر) پیشنهاد رئیس جمهور بلاروس برای توقف حرکت واگنر در روسیه و برداشتن گام‌های بیشتر برای تنش زدایی را پذیرفت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1306738

مهمترین اخبار ایران و جهان: