نیوز سیتی!
07 تیر 1402 - 10:46

آمادگی فعالان حوزه کشاورزی قزاقستان برای همکاری با ایران

در همایش تجاری-کشاورزی ایران و قزاقستان با حضور قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی، فعالان حوزه کشاورزی قزاقستان برای همکاری با تهران اعلام آمادگی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آلماتی، در جریان سفر «علیرضا پیمان پاک» قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی و «سعید راد» مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران که در رأس هیأتی متشکل از نمایندگان شرکت‌های ایرانی فعال در زمینه‌های لبنیات، میوه، خشکبار، آبزیان و ماشین آلات کشاورزی به آلماتی سفر کرده همایش تجاری- کشاورزی ایران و قزاقستان با حضور شرکت‌های مهم قزاق فعال در زمینه کشاورزی و تجاری برگزار شد.

در ابتدای این همایش، «محسن فغانی» سرکنسول ایران در شهر آلماتی ضمن خیرمقدم به شرکت‌کنندگان گفت: طی 2 سال گذشته مناسبات تجاری فی مابین جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان با روند رو به رشد مواجه بوده  است و حجم مبادلات دو کشور در سال 2022 با 20 درصد افزایش به عدد 528 میلیون دلار رسید.

وی ادامه داد: همچنین  در سال 2022  کمسیون مشترک همکاری‌های تجاری و اقتصادی هفدهم و هجدهم فی مابین دو کشور در تهران و آستانه برگزار شد و لغو روادید به مدت 14 روز باعث شده سفرهای متقابل تجار افزایش یابد.

فغانی افزود: در نمایشگاه بین‌المللی ایران اکسپو 2023 که در شهر تهران برگزار شد 60 شرکت از قزاقستان حضور داشتند و همه این موارد به رشد مناسبات دوجانبه کمک شایان توجهی خواهد کرد. 

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی نیز در این نشست گفت:  سیاست ما توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه است و طی 2 سال گذشته این سیاست با سرعت بیشتری در حال اجرا است. در دولت جدید برنامه ریزی‌های فراوانی برای شناسایی ظرفیت‌های تجاری در کشور های همسایه، حل مشکلات لجستیکی، توافقات گمرکی، گواهی نامه‌ها و قرنطینه و استانداردها انجام شده است.

وی افزود: اقتصاد دو کشور مکمل هم بوده و هر آنچه که در ایران و قزاقستان تولید می‌شود مورد نیاز در کشور متقابل هستند. هدف این نشست شناسایی ظرفیت‌های متقابل و ایجاد ارتباطات فی مابین تجار است. ظرفیت‌های بالایی در زمینه تولید محصولات کشاورزی داریم و هر ساله با روند رو به رشد محصولات ما اعم از میوه، سبزیجات و کنسرو، محصولات غذایی و نوشیدنی‌های به کشورهای خاورمیانه، چین، اروپا و آمریکای لاتین صادر می‌شوند.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های کشورمان در زمینه‌های تولید محصولات آبزی و باغی گفت: امضای موافقتنامه تجارت آزاد فی مابین ایران و اتحادیه اوراسیا فرصت بسیار خوبی است که روابط تجاری کشور ما با کشورهای عضو این اتحادیه افزایش یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز در سخنانی گفت: بیشترین واردات ما از کشور قزاقستان مربوط به گندم، جو و روغن است که این عدد به 300 میلیون دلار در سال قبل رسیده است. در زمینه کودهای فسفات و پتاسیم نیاز جدی در کشور ما وجود دارد و برای همکاری با شرکت‌های تامین کننده گوشت آماده همکاری هستیم.

«میرامبک کانیبکوف» مدیر بخش حقوقی اتاق بازرگانی آلماتی گفت: شهر آلماتی بزرگترین شهر تجاری و اقتصادی آسیای مرکزی است. در این شهر 46 درصد از عمده فروشی‌ها، 27 درصد از خرده فروشی‌های کل کشور و 20 درصد از مبادلات تجاری با کشورهای آسیای مرکزی انجام می‌شود.

وی افزود: 60 درصد از دفترهای خارجی در شهر آلماتی قرار دارند.

در ادامه این همایش نشست‌های B2B  با حضور فعالان بخش کشاورزی ایران و قزاقستان برگزار شد که طی آن مذاکراتی جهت همکاری در زمینه‌های گوشت، گندم، روغن، میوه، ماشین آلات کشاورزی و محصولات باغی انجام شد.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1314738

مهمترین اخبار ایران و جهان: