نیوز سیتی!
04 تیر 1402 - 18:03

نگرانی پلیس کرمانشاه از وجود ۳۵۰۰ معتاد متجاهر در کرمانشاه

کرمانشاه- فرمانده انتظامی کرمانشاه با اشاره به وجود ۲۵۰ هزار حاشیه نشین و ۳۵۰۰ معتاد متجاهر در استان، گفت: نبض اجتماعی کرمانشاه دچار اختلال شده و برای حل مشکل باید اقدام ویژه انجام داد.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار مهدی حاجیان بعد از ظهر یکشنبه در دیدار با سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه پیشگیری از اعتیاد که در سالن جلسات دفتر فرماندهی انتظامی کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: بدون تعارف باید گفت نبض اجتماعی استان خوب نمی‌زند و این خوب نزدن به معنای وجود مشکلاتی است که اگر به موقع رفع نشود خطرات و آسیب‌های بیشتری را متوجه همه ما خواهد کرد.

وی با اشاره به برخی مشکلات اجتماعی که کرمانشاه درگیر آنها است، اعتیاد و مواد مخدر را از مهمترین آسیب‌های اجتماعی برشمرد و گفت: حضور ۲۵۰ هزار نفر در مناطق حاشیه‌ای کرمانشاه و شناسایی سه هزار و ۵۰۰ معتاد متجاهر زنگ خطرهایی است که مدت‌ها است به صدا درآمده و باید برای آن چاره اندیشی کنیم.

حاجیان تصریح کرد: موضوع نگران کننده در خصوص معتادان متجاهر، مشاهده آنها در روستاها بوده در حالی که طی سال‌های گذشته چنین افرادی تنها در شهرها آن هم شهرهای پرجمعیت مشاهده می‌شدند اما با کمال تأسف باید گفت پای این افراد امروز به روستاها نیز باز شده است.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه حضور معتادان متجاهر را باعث بالا رفتن برخی آسیب‌های اجتماعی از جمله سرقت دانست و گفت: از اعتیاد ده‌ها معضل اجتماعی نظیر سرقت، طلاق، قتل، جنایت و … ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه زمانی چرخه اعتیاد تنها در حوزه مصرف مواد مخدر سنتی بود، بیان کرد: در سال‌های اخیر سازمان‌های جرم برای افزایش انتفاع شخصی و گروهی تولید مواد مخدر صنعتی را آغاز کردند و همین تولیدات مخدر صنعتی بسیاری از مردم و جوانان را هرچه بیشتر به سمت نیستی و نابودی سوق داد.

حاجیان با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد سه هزار و ۵۰۰ نفر معتاد متجاهر شناسایی شده در استان کمتر از ۳۵ سال سن دارند، گفت: وارد شدن این افراد به چرخه اعتیاد به معنای نابودی خانواده است که باید جلوی رشد این آمار و افزایش تعداد این افراد را بگیریم.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه با نگران کننده خواندن این تعداد معتاد متجاهر و ساکن مناطق حاشیه‌ای کرمانشاه که آمار آنها در حال افزایش است، گفت: وقت آن فرا رسیده که همه دستگاه‌های مسئول به صورت جهادی وارد میدان کارزار شده و با همراهی پلیس و انجام درست وظایف خود یک بار برای همیشه به صورت ریشه‌ای و منطقی این معضل را حل کنند.

وی در عین حال نقش سازمان‌های مردم نهاد را در پیشگیری از اعتیاد افراد و یا بازاجتماعی شدن اشخاص مبتلا بسیار مهم برشمرد و خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد اگر هر کدام از این سازمان‌ها که در حوزه کاهش و پیشگیری از اعتیاد فعالیت می‌کنند به یک موضوع تخصصی بپردازند آثار و نتایج بهتری حاصل خواهد شد.

حاجیان ادامه داد: سازمان‌های مردم نهاد فعال در این حوزه می‌توانند هر کدام در بخش‌هایی از آموزش به افراد، ترک افراد مبتلا، کمک به بازاجتماعی شدن آنها و حفظ و نگهداری این افراد پس از ترک ورود پیدا کرده و سهم خود را در مقابله با این پدیده خانمانسوز ایفا کنند.

فرمانده انتظامی کرمانشاه با اشاره به نقش آفرینی پلیس در ۲ حوزه ایجابی و سلبی، گفت: علاوه بر اقدامات ایجابی که در کنار دیگر دستگاه‌های مسئول انجام می‌شود در حوزه سلبی هم پلیس ورود پیدا کرده و طی ۲ ماه اخیر نسبت به تخریب هفت باب ساختمان که محلی برای مصرف و فروش مواد مخدر بوده با هماهنگی دستگاه قضائی اقدام کرده است.

وی با هشدار به قاچاقچیان و خرده فروشان مواد مخدر، گفت: اگر دست از اقدامات خود برندارند منتظر اقدام قاطعانه پلیس باشند و بدانند که تنبیه سختی در انتظارشان خواهد بود.

حاجیان در پایان یادآوری کرد: این افراد علاوه بر دستگیری اموال حاصل از فروش مواد مخدر که جزو درآمد نامشروع محسوب می‌شود هم مصادره خواهد شد و به دستگاه قضائی سپرده خواهند شد تا اشد مجازات برایشان در نظر گرفته شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1308638

مهمترین اخبار ایران و جهان: