نیوز سیتی!
20 تیر 1402 - 11:08

پخش جلسات دفاع پایان‌نامه دانشجویی از تلویزیون

برنامه «پایان‌نامه» با هدف معرفی دستاورد‌های علمی دانشگاه‌های برتر کشور، جلسات دفاع پایان‌نامه‌های دانشجویان کارشناسی ارشد و رساله دکتری به‌صورت زنده از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، ندا سپانلو مدیر گروه علم و فناوری شبکه چهار سیما درباره برنامه «پایان نامه» گفت: هدف اصلی این برنامه بیان دستاورد‌های علمی در کنار آشنایی با جلسات دفاع برای علاقه‌مندان به تحصیلات تکمیلی است.

وی خاطرنشان کرد: پژوهش‌های دانشگاهی در قالب پایان‌نامه‌های دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری‌، منابع غنی و سرمایه‌های انباشته‌ای از علم و فناوری هستند که چندان در رسانه ملی مورد توجه قرار نگرفته‌اند.  

سپانلو گفت: ماحصل پژوهش و تلاش‌های علمی دانشجویان در جلسه دفاع از پایان‌نامه و رساله‌هایی که در بسیاری مواقع به دنبال پاسخ‌هایی برای مسائل مهم ملی است، از پویایی، نشاط و تأثیرگذاری برخوردار بوده و می‌تواند برای تماشاگران و جامعه علمی کشور مفید باشد.

وی با اشاره به این که پخش زنده ارائه این گونه رساله‌ها از رسانه ملی، برای بسیاری از محققان، پژوهشگران و دانشجویان، حاوی مطالب آموزنده و انتقال‌دهنده دانش و تجربه است، گفت: این برنامه برای فعالیت‌های علمی علاقه‌مندان، کمک‌کننده است و نقش مهمی در تقویت مهارت‌های تحقیقاتی و نگارشی دانشجویان ایفاء کند. 

مدیر گروه علم و فناوری شبکه چهار ادامه داد: «پایان‌نامه» بدون دخل و تصرف در ساختار جلسه دفاع و به‌صورت یک ناظر بر فرآیند دفاعیه، مخاطب را به همراهی با یک جلسه دفاع دعوت می‌کند و موضوعات و جلسات برنامه با داوری و ارزیابی توسط دانشگاه‌های برتر کشور برگزیده می‌شود.

سپانلو خاطرنشان کرد: انتخاب موضوع پایان‌نامه و هماهنگی‌های لازم برای پخش زنده جلسه دفاع از پایان‌نامه در محل دانشگاه، نیازمند ارتباطات و هماهنگی‌های فشرده و گسترده‌ای است که به همین منظور تعاملات مؤثری با دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، علامه طباطبایی، علم و صنعت، شهید بهشتی، خوارزمی، الزهرا و دیگر دانشگاه‌های کشور صورت گرفته است.

زمان برنامه تا حدود زیادی بستگی به آمادگی هیأت داوران و مشاوران حاضر در جلسه دفاع دارد و اینکه تا چه اندازه صلاح بدانند پرسش و پاسخ در خصوص پایان نامه به صورت زنده پخش شود.  

وی تاکید کرد: این برنامه تلاش می‌کند با کمترین تأثیرگذاری در نمره و درجه پایان‌نامه، پویایی و چالش‌های در خصوص نحوه ارائه، روش تحقیق و تلاش دانشجو را به تصویر بکشد. 

حداقل زمان برنامه درخصوص پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد ۶۰ دقیقه و در مورد پایان‌نامه‌های دکتری ۷۵ دقیقه است و در گروه علم و فناوری شبکه چهار سیما تولید می‌ شود و از اسفند ۱۴۰۱ در حال پخش است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1348938

مهمترین اخبار ایران و جهان: